groengrijzig korstmos met kleine tweecellige ascosporen, op steen

Gestart door vdvaart, mei 27, 2020, 20:28:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Ik heb hier nog geen naam voor weten te vinden. De peritheciën zijn heel kleine zwarte bolletjes, zeg soms maar 0,1mm,  waar ik met moeite wat sporen in vind. Ik heb even gedacht dat er meer dan 8 sporen in een ascus zitten (zie laatste foto) maar dat beeld heb ik niet kunnen herhalen. De sporen lijken tweecellig. We weet waar ik het moet zoeken. Op oude steen van een kerk.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192570246/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2020-05-26
locatie: Dordrecht - Oud stadscentrum (ZH)

foto's:





Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

henkjanvdkolk

Je hebt de peritheciën van een parasiet gevonden  :blink:: Muellerella cf lichenicola. De exacte sporenmaten zijn nodig om de soort te bevestigen. Deze parasiet groeit op allerlei korstmossen op kalksteen, o.a. Verrucaria's.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

vdvaart

Sporen ga ik morgen nog eens meten! Bedankt. Ik dacht ook een Verrucaria te hebben maar die sporen klopten niet...
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

als ik het goed heb, staat deze parasiet niet in de Britse korstmosflora van Smith? Dus ik weet niet hoe nauwkeurig de maten moeten zijn. Mijn microscoop meet bij 1000x: 5 µ x 3m, met een enkele uitschieter naar lengte 6 µ. Dan meet ik vrijzwevende ascosporen. Klopt het dat de asci meer dan 8 sporen bevatten? Ook vanochtend vond ik weer van die komma's vol met sporen. De Verrucaria zelf lijkt dan geen duidelijke peritheciën te bevatten.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lukasverboom

In Smith staan inderdaad geen korstmosparasieten, tenzij dat zelf ook korstmossen zijn. Inderdaad meet je de vrije sporen. Vaak zijn geparasiteerde thalli van korstmossen steriel, dus het kan goed dat je geen peritheciën van de Verrucaria zelf vindt. Mooie vondst!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html


henkjanvdkolk

Citaat van: vdvaart op mei 28, 2020, 09:26:38 AM
als ik het goed heb, staat deze parasiet niet in de Britse korstmosflora van Smith? Dus ik weet niet hoe nauwkeurig de maten moeten zijn. Mijn microscoop meet bij 1000x: 5 µ x 3m, met een enkele uitschieter naar lengte 6 µ. Dan meet ik vrijzwevende ascosporen. Klopt het dat de asci meer dan 8 sporen bevatten? Ook vanochtend vond ik weer van die komma's vol met sporen. De Verrucaria zelf lijkt dan geen duidelijke peritheciën te bevatten.

Met deze sporenmaten is Muellerella lichenicola correct. De andere soorten hebben net wat grotere ascosporen.

Het klopt dat de asci veel sporen hebben, normaal gesproken zelfs meer dan 64 in deze soort.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

vdvaart

Bedankt allemaal! Met de tabel van Guido kan ik het goed determineren. Ik raak wel van de regen in de drup...van mossen naar korstmossen en nu naar parasieten op korstmossen..,die tabel van Guido is ook weer héél lang. Nu die Verrucaria nog.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart