Heeft iemand een idee wat ik hier ben tegengekomen?

Gestart door Monica, mei 26, 2020, 19:46:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Monica

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192480912/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-05-26
locatie: Den Haag - Westduinpark (ZH)

foto's:




nielseimers


Rien Ondersteijn

Door die op een besje gelijkende bloem kan ik me Clerodendrum voorstellen.
Maar die bloeit veel en veel later volgens mij.En dat besje nóg later.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Monica

# Rien,

Dank voor je reactie. Het was zeker geen klimplant! Elders deed iemand de suggestie lonicera-involucrata-var-ledebourii. De laatste foto (met het besje) laat mogelijk twee uitgebloeide bloemen zien (rechts onder het besje). Zou dit kunnen kloppen?

# Niels,
Dank voor je reactie. Ik heb gekeken op de pindakaasboom, maar twijfel.

Groeten, Monica

nielseimers

Lonicera involucrata lijkt inderdaad te kloppen  ;)

Monica

# Niels, dank je wel! Ik pas mijn waarneming aan.  ;)

janvdbrugge

Met de slotopmerking van Niels is dit topic eigenlijk afgehandeld, maar ik neem de vrijheid om er nog wat aan toe te voegen, er zijn altijd belangstellende plantenliefhebbers . . . Lonicera involucrata komt uit Noord-Amerika, van Alaska tot in Mexico en Californië, als een tot 1 meter hoge struik, en bloeit van juni tot augustus. Dat zal dus met zo'n verspreidingsgebied ook nogal kunnen verschillen. Het zou ook kunnen betekenen dat het exemplaar van Monica's foto's al eerder gebloeid heeft, of anders nog een of meer besjes van vorig jaar heeft . . .? Het rode kransje met zwart besje is een kenmerk van de boom Clerodendrum trichotomum, maar die bloeit, zoals Rien opmerkte, veel later; dat maakt hem zo aantrekkelijk: eind juli en augustus. Eerst zit-ie vol met schermen van kantige knoppen, door de rode kelkblaadjes (lijken op beukennootjes), waar na enige tijd de witte kroonblaadjes met lange gebogen meeldraden tussenuit komen. Die kelkblaadjes blijven gewoon zitten als een plat kransje, ook naderhand rond het zwartblauwe besje. Leuk dat Monica de naam pindakaasboom noemt, die naam kreeg ik zelf ooit te horen van een docent aan een tuinbouwopleiding, met de opmerking dat het een studentennaam was (het gekneusde blad ruikt naar pindakaas). De officiële naam is Kansenboom, maar dat is een vertaling van het Griekse Clerodendrum, dus eigenlijk de geslachtsnaam. Die docent vertelde dat dat "kansen" zou slaan op de giftige werking, zoiets als Russisch roulette: je kunt geluk hebben als je ervan zou eten, maar ook omvallen. Zal lastig zijn om uit te zoeken waarom die naam ooit is gegeven. Er zijn heel wat Clerodendrums, ook een bekende klimmende soort C.thomsoniae als kamerplant, waarbij de bloemkleur net andersom is: witte kelkblaadjes waaruit een kransje van vijf bloedrode kroonblaadjes komt met lange bleke meeldraden. Mijn exemplaar, hier naast de computer, groeit op een rozenboog en bloeit elk jaar, geeft zwarte zaden als een soort ovale zonnepitten, maar verliest in het najaar ook zijn blad. Clerodendrum trichotomum staat hier en daar in tuinen en parken, als een echte blikvanger, maar ik laat 't hierbij, het gaat niet om inheemse flora.
Groeten, enjoy,
Jan van der Brugge


     


Rien Ondersteijn

En als laatste 'toevoeging' : Clerodendrum bungeï is de áller-állermooiste.....  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Monica

Liefhebbers van de Clerodendrums #Rien en #Jan dank voor jullie bijdrage!!! en sorry dat ik jullie teleur moet stellen ;-)