Stinkende gouwe variant?

Gestart door Wessel Meijer, mei 25, 2020, 22:32:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wessel Meijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192326807/.
1 Gouwe spec. - Chelidonium spec.
datum: 2020-05-25
locatie: Utrecht - Rivierenwijk (UT)

foto's:






Plant heeft oranje melksap. Bladeren zijn meer gespleten, zelfs de kroonbladeren. Brandgangetje staat er helemaal vol mee, afgewisseld met duidelijk onderscheidbare "gewone" stinkende gouwe. Bestaat er een cultivar?
Wessel Meijer

Plantoon

Ik citeer uit de goeie ouwe Heimans, ed. 1965 (mijn eerste flora):
"In een tuin in Heidelberg ontstond in 1590 plotseling (door mutatie) een Stinkende Gouwe met fijn verdeeld blad en ingesneden kroonblaadjes, Ch. laciniatum Mill., die sedertdien gekweekt wordt en met de normale bastaardeert."

Rien Ondersteijn

H.H.T. óok mijn eerste flora....
Er bestaat trouwens ook een vorm met dubbele bloemen.Blijkbaar een plant die van afwisseling houdt. ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Wessel Meijer

Dank! Ik heb verder wat gegoogled. In 1896 verscheen in het tijdschrift "Album der natuur" (no 1, vol 45, pp 57 - 62) een artikel hierover, van Hugo de Vries. Artikel is downloadbaar en gaat uiteindelijk over soortsvorming in het algemeen.

Samenvatting:
"Van de stinkende Gouwe (Chelidonium majus), dit algemeene, om de gouden bloemen en het oranjegele melksap zoo wel bekende onkruid, komt in tuinen niet zelden een vorm met veel fijner in slippen verdeelde bladeren voor. Bloeit deze, zoo ziet men dat het kenmerk der bladeren zich in de bloembladeren herhaalt, dat ook deze in fijne slippen verdeeld zijn. Zulk eene herhaling is trouwens ook bij geheel andere planten waargenomen, b.v. bij de fijnslippige braambes (Rubus fruticosus laciniatus). De fijnslippige Gouwe wordt nu eens als variëteit van de gewone soort, Chelidonium majus laciniatum genoemd, dan weer voor een afzonderlijke soort gehouden en Chelidonium laciniatum MILLER geheeten."
Wessel Meijer

Plantoon

Chelidonium majus var. laciniatum is aanwezig in de db van Observado maar is niet beschikbaar voor Wnn.be. noch voor wnn.nl.
Kunnen/willen Rutger en/of Niels dit fixen?
Overigens vraag ik me af hoe en waar dat spul voorkomt. Zelf zag ik het nooit.

Rob Koelman

Citaat van: Wessel Meijer op mei 26, 2020, 04:15:17 AM"Van de stinkende Gouwe (Chelidonium majus), dit algemeene, om de gouden bloemen en het oranjegele melksap zoo wel bekende onkruid, komt in tuinen niet zelden een vorm met veel fijner in slippen verdeelde bladeren voor."

Citaat van: Plantoon op mei 26, 2020, 17:22:17 PMOverigens vraag ik me af hoe en waar dat spul voorkomt. Zelf zag ik het nooit.

Kende het ook niet. En dat terwijl je stinkende gouwe toch heel regelmatig tegenkomt.
Met vriendelijke groet, Rob