Vogel in boomsingel

Gestart door Remco van, mei 25, 2020, 22:18:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco van

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192409346/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2020-05-25
locatie: Heerhugowaard - Luipaardpark (NH)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/102850/
https://waarneming.nl/sounds/102849/

Vrolijk, fluitende vogel in boomsingel nabij sloten. Wie kan mij helpen welke vogel dit is?
(zal voor kenner niet zo moeilijk zijn, maar vanwege bladeren in boom kon ik de vogel niet vinden en determineren).

Remco van

dank je wel Rob. Ik ben me nu aan het toeleggen op de zang van vogels, maar dat is voor mij al een keer zo moeilijk als determinatie met foto's.

Iemand een suggestie voor een goede site of app om geluiden te determineren?

jeroen vinke

Opnemen, uploaden en dan vooral vaak door een admin op een foute determinatie gewezen worden, leren en weer door gaan ;D
Ik gebruik wel een app maar die heeft maar 1 voorbeeld per vogel, daar ga je bij een koolmees al 9 van de 10 keer  de mist in. De app van naturalis is dat: vogels van europa.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Vergeet al die apps, die zijn overrated! Gewoon met meer ervaren vogelaars het veld in! En ook, als je iets onbekends hoort: rustig de tijd nemen om de vogel in beeld te krijgen...
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: Rob Koelman op mei 25, 2020, 22:48:09 PM
Vergeet al die apps, die zijn overrated! Gewoon met meer ervaren vogelaars het veld in! En ook, als je iets onbekends hoort: rustig de tijd nemen om de vogel in beeld te krijgen...

Als je alleen maar, liefst zo snel mogelijk, wilt weten hoe een vogel heet, dan is het gebruik van een app of de ervaring van een andere vogelaar prima natuurlijk. Wil je zelf leren geluiden te herkennen zodat je niks of niemand anders nodig hebt, doe dan het laatste keer op keer op keer op keer ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

IK geloof dat de vraagsteller het antwoord van Rob verkeerd geïnterpreteerd heeft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

mgieskens

Citaat van: remsuus op mei 25, 2020, 22:31:17 PM
dank je wel Rob. Ik ben me nu aan het toeleggen op de zang van vogels, maar dat is voor mij al een keer zo moeilijk als determinatie met foto's.

Iemand een suggestie voor een goede site of app om geluiden te determineren?
Determineren op basis van geluid is een stuk lastiger te leren dan met plaatjes waar je pijltjes met beschrijvingen bij kunt zetten. Vooral een kwestie van veel oefenen dus.

Ik heb redelijk goede ervaringen met de Android app BirdID van NORD University. Daar zitten ook oefentoetsen in met geluidenoefening.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

migratorius

Zeg dan ook gewoon dat het een Zwartkop is. Op basis van deze korte fragmenten is dat overigens nog best lastig...

JanHein

Lisette

#8
Ik gebruik een app die Aves Vox heet, daar kun je per soort de zang en de roep terug vinden, met per soort en heel aantal opnamen. En ik gebruik Hi-Q om geluid op te nemen. Als ik dan thuis in de Aves Vox app niet terug kan vinden wat ik heb opgenomen, plaats ik een vraag op het forum. Zo heb ik de afgelopen weken al een heel aantal geluiden van verschillende soorten bijgeleerd :blink:

OJGoreng

BirdNET is ook heel aardig. Maakte er een zwartkop van op basis van drie piepen in het eerste fragment. Ik vond dat best knap.
Komt overigens van (o.a.) the Cornell University Lab of Ornithology, ook verantwoordleijk voor de Raven-software waarmee je sonogrammen kunt maken.
Met vriendelijke groet, Zainal

jeroen vinke

Citaat van: Lisette C. op mei 26, 2020, 15:44:06 PM
Ik gebruik een app die Aves Vox heet, daar kun je per soort de zang en de roep terug vinden, met per soort en heel aantal opnamen. En ik gebruik Hi-Q om geluid op te nemen. Als ik dan thuis in de Aves Vox app niet terug kan vinden wat ik heb opgenomen, plaats ik een vraag op het forum. Zo heb ik de afgelopen weken al een heel aantal geluiden van verschillende soorten bijgeleerd :blink:

Dus toch aan het Hi-Q'en geslagen Lisette? Goeie ervaringen mee tot dusver?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Lisette

Citaat van: jeroen vinke op mei 26, 2020, 21:51:33 PM
Citaat van: Lisette C. op mei 26, 2020, 15:44:06 PM
Ik gebruik een app die Aves Vox heet, daar kun je per soort de zang en de roep terug vinden, met per soort en heel aantal opnamen. En ik gebruik Hi-Q om geluid op te nemen. Als ik dan thuis in de Aves Vox app niet terug kan vinden wat ik heb opgenomen, plaats ik een vraag op het forum. Zo heb ik de afgelopen weken al een heel aantal geluiden van verschillende soorten bijgeleerd :blink:

Dus toch aan het Hi-Q'en geslagen Lisette? Goeie ervaringen mee tot dusver?

Ja die werkt echt helemaal prima 👍 ik heb er al een heel aantal mooie opnames mee gemaakt, en ik heb een paar nieuwe soorten gevonden met behulp van de opnames, tuinfluiter, bosrietzanger en appelvink, dat is leuk thuis komen en onbekende geluiden op naam brengen 😁

Remco van

Bedankt iedereen. Er zitten een paar goede reacties tussen waar ik de komende tijd wat mee kan (met een ervaren vogelaar op stap, geduld, technologie). Ik heb werk aan de winkel. Groetjes, Remco

Guus Peterse

En nog even je waarneming aanpassen want het is geen nachtegaal.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Remco van

Waarneming inmiddels aangepast naar Zwartkoppig.