Klopt de determinatie? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, mei 25, 2020, 20:17:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192396472/.
1 Donkere vetmuur - Sagina apetala veldwaarneming
datum: 2020-05-25
locatie: Haarlem - Romolenpolder-oost (NH)

foto's:



Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.


Willemien Troelstra

Nou met die zeer liggende habitus en groene blaadjes onderaan ik denk hier toch eerder aan dé stoeptegelspleetplant...
(Liggende vetmuur)
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

 :huh:  ...ik dacht dat de plant was uitgetrokken.. En neergelegd !
Groene groe[n]tjes.Rien.

D.J.Chr. Zuidweg


nielseimers

Ik denk dat Donkere vetmuur toch wel klopt. De kelkblaadjes zijn nergens afstaand en de stengels zijn niet wortelend op de knopen.


Citaat van: nielseimers op september 14, 2017, 11:08:05 AM














Liggende vetmuurZeevetmuurDonkere vetmuurUitstaande vetmuur
StengelsWortelend op de knopenNiet wortelendNiet wortelendNiet wortelend
Bovenste bladenMet stekelpuntjeZonder stekelpuntjeMet stekelpuntjeMet stekelpuntje
Kelkbladen tijdens vruchttijdAfstaandAanliggendAanliggendAfstaand
KelkbladenAlleen witgerandWit en/of paars gerandAlleen witgerandPaarsgerand en witgerand
Top kelkbladenStompBuitenste 2 soms met kort stekelpuntjeBuitenste 2 spits tot toegepitstBuitenste 2 stomp of iets kapvormig
StengelbladenKaalKaalKaalMet lange wimpers

Willemien Troelstra

Goede punten van Niels,

Heukels 24 schrijft op p.529:
3a Plant eenjarig, alleen met bloeiende takken die niet wortelen, Wortelrozet tijdens de bloei verschrompelend, of indien aanwezig, dan stengels roodpaars aangelopen en bloemsteel na de bloei hetzij halverwege gekromd hetzij rechtopstaand. => richting Donkere vetmuur
3b Plant overblijvend met op de knopen wortelende bloeiende takken én met korte niet bloeiende spruiten. Wortelrozet tijdens de bloei aanwezig, groen. Stengels groen. Bloemsteel na de bloei eerst haakvormig gekromd, later rechtopstaand.=> Liggende vetmuur.

Als ik hier wortelrozet verschrompelend aanhoud kan ik inderdaad op Donkere vetmuur uitkomen en dan klopt de rest ook. Ik ben te veel uitgegaan van de groene wortelrozet die ik zag. Ik dacht nog even over de optie dat er vooraan een exemplaar van Liggende vetmuur staat en direct daarachter een Donkere vetmuur, maar de kelkblaadjes geven daar geen aanleiding voor om verschil tussen de twee te maken.
groet, Willemien Troelstra

D.J.Chr. Zuidweg

Dank voor de hulp, enorm gewaardeerd!