Zeearend nieuwe broedvogel in Nederland!!

Gestart door Pim, mei 22, 2006, 08:34:35 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Storing <_<
Ik ruik een complottheorie...
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Pim

CiteerHet paartje zeearenden in natuurgebied de Oostvaardersplassen (Fl) heeft voor de tweede keer een ei uitgebroed. Op zondag 15 april was via de webcam, die bij het nest is geplaatst, een kleine zeearend in het nest te zien. De webcam, die de afgelopen dagen wat problemen had, zond gelukkig toch af en toe beelden door. Boswachter Hans Breeveld: "Het is geweldig, deze keer kunnen we echt alles zien. Opeens was daar een klein wit koppie in het nest te zien dat door de ouder werd gevoed". Het is nog niet duidelijk of er meerdere jongen zijn.

Bron: Staatsbosbeheer.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Zonnekoning

CiteerStoring <_<
Ik ruik een complottheorie...
Zou kunnen...
Toen ik het bericht vrijdag las en het uit probeerde kreeg ik gewoon beeld :huh:, maar zoals gewoonlijk  :gun:  bevroor het beeld na een paar minuten het beeld weer en kreeg het niet meer aan de praat.

Wat ook leuk is dat deze jongen ook pas zijn uitgekomen en zie zijn zelfs te horen! :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jos Welbedacht

Ik zie Ma Zeearend net een insect uit de lucht grijpen met de snavel, en vervolgens opeten.
Ik wist niet dat ze dat deden.

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Pim

CiteerHet zeearendjong uit de Oostvaardersplassen is een vrouwtje, dit meldt Staatsbosbeheer.

De organisatie heeft vorige week tijdens het ringen van het dier een veer meegenomen voor onderzoek. Een laboratorium uit Wageningen heeft vervolgens vastgesteld dat het jong een vrouwtje is.

De vogel blijft naamloos, dieren die in het wild leven krijgen van Staatsbosbeheer nooit een naam.

Bron: Staatsbosbeheer.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Nu we het geslacht weten kunnen wij het dier natuurlijk wel een naam geven!
Staatsbosbeheer laat nu een grote kans liggen. Voor ons.

Wat is een juiste naam voor deze jonge dame? Ik zal een aftrap geven; Beatrix.

Zo'n zeearend heeft iets koninklijks tenslotte.

:rolleyes:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

frankmeer

#157
Was het uitgevlogen jong van vorig jaar een mannetje of een vrouwtje? Dat lees ik namelijk nergens terug.
Frank van der Meer

Pim

Naar mijn weten is daar nooit onderzoek naar gedaan, deze vogel gaat ook ringloos door het leven.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Freek Verkerk

Citaat van: Rob Koelman op mei 19, 2020, 19:30:18 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op mei 19, 2020, 16:32:24 PMhttps://nos.nl/artikel/2334385-hongerige-boommarter-eet-in-brabant-eitjes-zeearend-op.html

En precies daarom zal het nooit helemaal goed komen tussen de Zoogdiervereniging en SOVON...   ;)
Het gaat kennelijk goed met de boommarter. Ook belangrijk, ook een bedreigde diersoort.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jva

#164
"Als ze volgend jaar terugkomen, ga ik ze helpen", zegt hij. "Zodra ik weet in welke boom ze broeden, plaats ik een marterkraag rond de stam. Dat is een glad plastic omhulsel rond de bast, waardoor de boommarter niet meer de boom in kan klauteren."

Gewoon de natuur zijn gang laten gaan, hij is er m.i. te emotioneel bij betrokken..Ik snap dat je er na vele jaren naar toegeleeft te hebben nu op het moment supreme alles in duigen ziet vallen, maar zo werkt de natuur nu eenmaal.
Jelle

egilio

Ik mis alleen waarom geconcludeerd wordt dat een boommarter verantwoordelijk zou zijn.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

OJGoreng

Citaat van: egilio op mei 20, 2020, 15:30:53 PM
Ik mis alleen waarom geconcludeerd wordt dat een boommarter verantwoordelijk zou zijn.

Ik vermoed die tandimpressie in de schaal. Er zit zo'n rond gaatje in waar precies een hoektand in past.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman


Citaat van: egilio op mei 20, 2020, 15:30:53 PMIk mis alleen waarom geconcludeerd wordt dat een boommarter verantwoordelijk zou zijn.

Citaat van: OJGoreng op mei 20, 2020, 19:29:18 PMIk vermoed die tandimpressie in de schaal. Er zit zo'n rond gaatje in waar precies een hoektand in past.

In dat soort gevallen gaat het altijd om de afstand tussen de tandimpressies van beide hoektanden. Die is volgens mij niet soortspecifiek voor boommarter en overlapt (geheel? - of slechts grotendeels?) met steenmarter (die kan ook goed klimmen).
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Ja, da's waar natuurlijk. Mar zo'n gaatje duidt er denk ik in elk geval op dat het een marter was, en niet een kraai ofzo, denk ik.
Met vriendelijke groet, Zainal