Middelste ganzerik blijkt Noorse ganzerik - Potentilla norvegica

Gestart door J.W. Jonker, mei 23, 2020, 23:43:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.W. Jonker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191386607/.
1 Middelste ganzerik - Potentilla intermedia bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-05-15
locatie: Ermelo - Telgt e.o. (GE)

foto's:







Steel behaard. Plant plusminus 50 cm hoog. Bovenzijde van het blad vrijwel onbehaard, onderzijde afstaande beharing.

J.W. Jonker


L.S. Op verzoek van Niels Eimers deze waarneming op het Forum aangemeld.
Bericht van Niels: "Het zeventallig blad is afwijkend voor Middelste ganzerik. Wellicht kan je deze waarneming eens voorleggen op het plantenforum. Als we er daar ook niet uitkomen, kan je overwegen om materiaal te verzamelen voor Naturalis."

Graag zou ik willen weten om welke plant het gaat.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

Rien Ondersteijn

Bedankt Jan Willem :

Ik moet eerder aan een kruising tussen Recta en Intermedia denken. Door o.a. de grote 7-talligheid vd bladeren ,maar meer nog door de diepte vd karteling heeft ie weg van Recta.Terwijl de kelkbladen pleiten voor Intermedia.
En als er recent aan zo'n plant is geplukt verandert de habitus behoorlijk.
Groene groe[n]tjes.Rien.

J.W. Jonker

Dag Rien
Bedankt voor je reactie.
Dat zou inderdaad de oplossing kunnen zijn.
Zowel de rechte als de middelste had ik nog niet eerder aangetroffen. Dat maakt het wel moeilijk.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

J.W. Jonker

Dag Rien
De plant is aangetroffen in de Natuurtuin in Ermelo.
k heb de beschikking gekregen over de zaai lijsten van de Natuurtuin, maar daar staat geen enkele ganzerik soort  op.
Ook op de lijst met waarnemingen van 2018 en 2019 in deze Natuurtuin staat  geen P. recta en geen P. intermediair.

Verder heb ik gekeken naar het aanbod van zaden van de leverancier van de in de Natuurtuin gebruikte zaadmengsels. Op vermoeden dat er vermenging kan hebben plaatsgevonden. Daar staan alleen P. intermedium en P. recta op.

Verder is het mij niet gelukt om (beschrijvingen van) kruisingen van P. recta en P. Intermediair te vinden.
Wel worden enkele andere kruisingen beschreven.

Weet je een contactpersoon bij Naturalis die misschien onderzoek wil doen aan deze plant?
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker


Rien Ondersteijn

Op zijn minst kun je een mailtje sturen met enkele goeie foto's naar Leni Duistermaat
https://www.naturalis.nl/en/leni-duistermaat
en vragen of er interesse voor materiaal is .
Groene groe[n]tjes.Rien.

J.W. Jonker

Dag Rien
Bedankt voor je reactie.
Is geregeld. Mailtje is onderweg naar mevrouw L. Duistermaat van Naturalis.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

J.W. Jonker

Leni Duistermaat van Naturalis heeft het materiaal onderzocht en zegt er het volgende over:

"Dank voor het toesturen van de Potentilla uit de Natuurtuin te Ermelo (https://waarneming.nl/observation/191386607/). Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om er met enige zekerheid achter te komen om welk taxon het gaat. De hybride die vermoed werd (P. intermedia x recta) is in de literatuur voor zover ik kan overzien niet eerder gemeld. Niet alleen om die reden, maar vooral omdat de vruchtjes normaal ontwikkeld lijken en in grote getalen geproduceerd worden lijkt me een hybride uitgesloten.
Wat mij verder aan het materiaal opvalt is dat de kelk van de eerst-gevormde, nu in vrucht staande bloemen duidelijk groter is dan van de later ontwikkelde bloemen. Dit is een kenmerk dat past bij Potentilla norvegica | Noorse ganzerik. Weliswaar zou die meestal 3-tallig blad moeten hebben, maar zelden zijn de onderste bladen 5-tallig. De onderste bladen die jij - prachtig en zorgvuldig - gedroogd hebt laten 5-tallig blad zien. Het middelste blaadje is diep ingesneden maar niet tot de basis ingesneden: de bladen zijn niet 7-tallig maar 5-tallig. Ik vond in de collectie van Naturalis een exemplaar dat zeker wat betreft bladvorm sterk overeenkomt met jouw plant; zie ook de foto van een blad op deze site. Het blijkt een behoorlijk variabele soort te zijn, de beschrijving in Flora North America is zeer passend.
Ik houd het dus op Potentilla norvegica."

Het blijkt dus Noorse ganzerik te zijn.
Allen bedankt v oor het meedenken en meewerken aan de oplossing.
Met vriendelijke groeten
Jan Willem Jonker

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: J.W. Jonker op juni 06, 2020, 14:25:06 PMDe plant is aangetroffen in de Natuurtuin in Ermelo.

Dan is het natuurlijk de vraag of dit wel een wild exemplaar is, of een aangeplant/uitgezaaid exemplaar. De waarneming staat nu op 'wild'...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik weet via onderlinge correspondentie met Jan Willem naar Leni en Niels dat de soort niet voorkwam op de zaadlijst van de zaadleverancier.Wel staat de soort langere tijd in de buurt op de Ermelose heide.
jan Willen is er met grote precisie mee omgegaan volgens mij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op augustus 18, 2020, 22:46:05 PMIk weet via onderlinge correspondentie met Jan Willem naar Leni en Niels dat de soort niet voorkwam op de zaadlijst van de zaadleverancier.Wel staat de soort langere tijd in de buurt op de Ermelose heide.
jan Willen is er met grote precisie mee omgegaan volgens mij.

De informatie over de status van de in het gebied aanwezige soorten is in mijn ogen niet eenduidig. Enerzijds wordt aangegeven dat er flink wat soorten zijn ingezaaid. Vervolgens duikt er een zeldzame soort op. Dan wordt gesteld: 'de soort staat niet op de zaadlijst van de zaadleverancier', waaruit dan geconcludeerd zou moeten worden dat de soort ter plaatse 'wild' is. Hoe betrouwbaar is zo'n lijst? Blijft in dit specifieke geval in mijn ogen dubieus als het gaat om 'wild vs ingezaaid'...
Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

@ Rob Als het onbedoeld mee is gekomen met zaad, noemen we dat adventief / aangevoerd. En Noorse Ganzerik duikt op allerlei plekken op, dus het zal goed niet vast te stellen zijn via welke route hij hier is gekomen, maar spontaan is waarschijnlijk wel een goede mogelijkheid. Om die reden lijkt het me ook een soort waar het wel vaker een raadsel via welke route hij daar is verschenen.
groet, Willemien Troelstra