Heeft er iemand enig idee wat dit zijn?

Gestart door janfred, mei 23, 2020, 22:52:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

janfred

Deze bolletjes doken januari op onder een kleine kastanjeboom. Half maart waren ze weer verdwenen. Ze worden driftig aangevreten door o.a. naaktslakken.
Weet iemand wat het zijn
Dank jullie wel.
Jan

Leonard Minkema

Misschien een ""truffelachtige"" paddenstoel?
( in Nederland noemen we paddenstoelen die onder de grond groeien  en bolvormig zijn,   zo )
Ziet er interessant uit.
Voelden ze zacht aan, waren ze dus een beetje inknijpbaar...of hard?
Vaak lastig precies te zeggen vanaf foto s.....soms zijn er ook nog andere dingen die op truffels kunnen lijken.
Misschien ook al wat oudere vruchtlichamen.
Ik ben benieuwd of hier nog meer reacties op komen en of er eventueel meer over te zeggen is door iemand die hierin iets herkent bijvoorbeeld.

Mvgr. Leonard

janfred

Een truffel was ook mijn eerste idee en ze vertonen enige overeenkomsten met de zwarte truffel die ook boven de grond uit kan komen, schijnt het
.......Francesca checked just in case, as black truffles grow on the surface and can be found by eye. ........
https://delectabledestinations.com/dirt-truffles-hunting/

Qua periode klopt het wel zo'n beetje dacht ik (januari/maart), qua uiterlijk kan het ook maar ik heb geen ervaring met truffels (geur en smaak). Ik heb op  diverse doorsneden nooit een gemarmerd oppervlak kunnen herkennen en op de foto's die ik heb gezien van zwarte truffels hebben ze een ribbeliger/ruwer uiterlijk dan deze hier. Bovendien horen ze hier helemaal niet voor te komen.
De geur kwam het meest bij noten in de buurt en het vlees heeft een kokosachtige structuur en smaakt zacht prikkelend (mijn perceptie). Maar ik heb zelf nog nooit zwarte trruffels gerroken of geproefd dus ik kan het slecht beoordelen. Voor zover ik me kan herinneren voelden ze zacht aan en kon je ze enigzins indrukken.
Bedankt voor uw vriendelijke reactie
Voel me een beetje stom dat ik het niet gevraagd heb toen ze er nog stonden maar mischien komen ze volgend jaar terug.
Ik plaats hierbij nog 2 vergrotingen van buitenkant en binnenkant.

Groeten Jan Kist

janfred

Uit foto's op het web heb ik opgemaakt dat Leucangium carthusianum er op doorsnee en uitwendig het meest op lijkt.
https://ascomycete.org/2000-Pezizales/Species/Leucangium-carthusianum?mapid=304#prettyPhoto[1624]/0/

Die komt echter voor in de USA en dan alleen bij Douglas sparren maar is in Europa ook sporadisch bij Douglassen aangetroffen.