Is dit Egelantier? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, mei 23, 2020, 19:15:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192201217/.
4 Egelantier - Rosa rubiginosa bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-05-23
locatie: Haarlem - Poelpolder-noord (NH)

foto's:





H Timans

Schijnegelantier lijkt sterk op egelantier en kan je uitsluiten door de stijlopening op te meten. Bij schijnegelantier is dit ongeveer 1 mm, bij egelantier is dit groter. Schijnegelantier schijnt algemener te zijn dan nu bekend is omdat het zo vaak voor egelantier wordt aangezien.
Mvg Harold Timans

D.J.Chr. Zuidweg


nielseimers

De donkerroze bloemen zijn overigens een indicatie voor een zuivere Egelantier, maar de bottelkenmerken zijn betrouwbaarder.

Er is een verzamelsoort beschikbaar: Egelantierrozen-groep.

Voor de Hondsrozen koos men vroeger Hondsroos s.l., maar tegenwoordig kies je voor Hondsrozen-groep.

Voor de viltrozen kies je voor Viltrozen-groep.


dirder

Veel van die Egelantieren hebben intermediaire kenmerken (onder andere de standplaats speelt ongetwijfeld een rol). Dat gedoe met die stijlopeningen vind ik altijd een beetje lachwekkend, maar goed, dat is een persoonlijke mening.
Groeten, Dirk Derdeyn.

D.J.Chr. Zuidweg

Dorst ik hem dan te duiden als Egelantier overwegende de donkere kleur/ overwegende de standplaats?

Willemien Troelstra

Volgens mij betekent 'dorst' durven. In dat geval weet ik niet of jij het durft, dat merken we vanzelf wel. Het hangt denk ik van de validator af hoe hij ermee omgaat. Hij zou best een blauw vinkje kunnen krijgen: goedgekeurd op basis van waarschijnlijkheid'
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.


janvdbrugge

Willemien schrijft:
Volgens mij betekent 'dorst' durven. In dat geval weet ik niet of jij het durft, dat merken we vanzelf wel. Het hangt denk ik van de validator af hoe hij ermee omgaat. Hij zou best een blauw vinkje kunnen krijgen: goedgekeurd op basis van waarschijnlijkheid'

Klopt wel, hoor, maar dorst is de oude verleden tijdsvorm voor durfde. Rare zin wordt het, als Daan Z. die formulering nu nog zou hanteren, want hij bedoelt duidelijk: mag ik hem dan enz.
Ik stoor me aan taalverminking, maar niet te veel, want dan heb je geen leven meer . . . En je krijgt er zo'n dorst van. (;^)
Groeten, Jan van der Brugge


Rien Ondersteijn

Op die 'dorst brengen we dan een toast uit..! 
Weet Jan ook of er een werkwoord bestaat voor Santé ?[int Nederlands].
Trouwens: Ik lees dat mensen uit het Noorden deze verleden tijd van durven niet kennen.Ikzelf kom uit het Zuiden en ken t .
Groene groe[n]tjes.Rien.

William de Jong

#12
Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 24, 2020, 18:33:08 PM
of er een werkwoord bestaat voor Santé ?[int Nederlands].
Dat is toch proost(en)?

Groeten, William de Jong

janvdbrugge

Hoi Rien,
We gaan wel off-topic, maar ik zal je tegemoetkomen!
Jouw informatie - wat je gelezen hebt - klopt niet. Ik ben zelf geboren en getogen in Breda en bij ons thuis werd nooit "ik dorst" voor "ik durfde" gezegd, maar het werd ook niet raar gevonden, als iemand anders het gebruikte. Bovendien plaats ik hier een reactie van een vriend van mij, aan wie ik eerder dit jaar een forum-foto met eigen bijschrift "tropisch onheil" stuurde. Hans woont in Soest en heeft zeker geen zuidelijke roots. (de foto komt helaas niet mee, het ging om dat Zuidamerikaanse aapje, met linkerpoot verborgen achter een boom, bij eerste blik nogal akelig om te zien)
Voor santé (thuis ook wel eens gebruikt in de versie "santjes!", doet meer denken aan heiligboontjes . . .) is er natuurlijk het bekende "proost" en dat is afgeleid van het Latijnse "ut tibi prosit"= moge het u tot heil zijn, moge het u wel bekomen (werkwoord proesse = voordelig zijn, van pro + esse). Verder ook verwant met werkwoord is het Israëliche "lecháim" = op het leven! (chaim = leven)
Bij nader inzien is het allemaal toch niet zo off-topic, het gaat over onze roots . . .
Cheers, Jan van der Brugge

Hoi Jan,
ik dorst eerst amper te kijken, ik dacht iets engs. Het duurde even voor de rechtse boom tot me doordrong.
Dank voor de prikkel.
Hans
______________________

Op 13 april 2020 om 22:58 schreef Jan van der Brugge <j.brugge54@upcmail.nl>:
Help, mijn poot zit klem !


Rien Ondersteijn

Laten we dan maar ' slaentsje vah'[fonetisch] zeggen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

D.J.Chr. Zuidweg

Haha :) "Durfde ik hem dan te duiden als".. etc. is een prima Nederlandse zin en geeft het mijn onzekerheid aan; Zou ik het gedurfd hebben?/ in mijn hoofd gehaald hebben? Het is een bescheidenheidsvorm zo men wil. Proost!