Rode zwavelkop

Gestart door Corryabbink, januari 31, 2006, 23:01:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

fungi_nl

CiteerDat een uitgave in het engels kostenbesparend is geloof ik wel alleen maakt het de mycologie voor sommigen in nederland wel ontoegankelijker mede omdat er in het buitenland op dat niveau ook geen nederlandse uitgaven op het gebied van de mycologie verkrijgbaar zijn.

Tsja, wat zal ik daar van zeggen. Pilze der Schweiz bijvoorbeeld is in drie delen verkrijgbaar, UK, FR en DU. NL is niet een taal die binnen europa als verplichte kost op scholen wordt gegeven, dus dan wordt het al weer wat moelijker om NL uitgaven te maken, Terwijl FR, DU en UK toch op de meeste scholen de eerste jaren als verplichte kost wordt beschouwd.

Voor wat betreft de zwavelkop, ik zal vanavond nog even in de boeken duiken.

Elachista

Vandaag vond ik hetzelfde type zwammetje en dacht aan fascicularis maar plaatjes helemaal bleekgeel en hoed wat bruingelig, bij nader inzien pholiota alnicola.
Zou dat qua tijd nog kunnen? Jonge exemplaren hadden haast witte plaatjes en verder geen velum. Basis van de steel ook erg donker, sommige stelen erg dik, 2 cm breed en hoed 6 cm.
Groet,
Tymo

fungi_nl

Dat kan ook een steriele gewone zwavelkop zijn. Die hebben ook gele plaatjes. Komt wel vaker voor. Pholiota alnicola heeft kleine schubjes op de hoed.

Voor wat betreft de zwavelkop moet even gekeken worden naar de pleuro- en chrysocystiden. (Zie afbeeldingen die ik heb toegezonden)

Elachista

Helaas heb ik thuis geen microscoop, dus hoop het morgen op school te kunnen bekijken.
Waar kan ik de plaatjes vinden?
Groet,
Tymo

fungi_nl

Ik heb 1 van je vele mailadressen gepakt. :-)

Elachista

#35
Alleen die van Kennisnet doet het niet meer, de rest nog wel.
Het is aangekomen... en kan ik aan de slag  :P
Groet,
Tymo