Roepje/piepje onbekend

Gestart door MartijnLos, mei 22, 2020, 22:54:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

MartijnLos

Welke vogel hoor ik hier? Het was klein en zat al een tijdje te piepen in een duindoorn waarna het opvloog. En ik bedoel niet de boomleeuwerik en de grasmus maar het herhaalde hoge piepje (vrij zacht). Ik ben niet zo'n held met geluiden...

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192126583/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2020-05-21
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Haasveld (ZH)

geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/102350/

MartijnLos

Roodborsttapuit is het geworden. Met dank aan de admin van dienst.

Rob Koelman

Citaat van: MartijnLos op mei 22, 2020, 22:54:00 PM... zat al een tijdje te piepen in een duindoorn waarna het opvloog. En ik bedoel niet de boomleeuwerik en de grasmus maar het herhaalde hoge piepje (vrij zacht). ...

Gewoon de zang hoor. Stelt niet zo veel voor bij deze soort....
Met vriendelijke groet, Rob

MartijnLos

Ik had het niet herkend als zang... De zang van roodborsttapuit herken ik vaak wel, maar deze was wel heel "simpel" en liet zich niet zien. Kwestie van meer oefenen.

marijn

NB: het continu om de 0,2 sec. herhaalde hoge piepje (ca. 11 kHz) is niet van Roodborsttapuit! (die begint op 2,7 sec. - jouw 'grasmus'?)
Of bedoelde je dat niet?
Het moet haast wel een insect zijn, maar een sprinkhaansoort kan ik er niet op plakken, laat staan zo vroeg in het jaar.
Marijn Prins

Rob Koelman

Hieronder een sonogram van de opname. Die regelmatige tikken rond de 11 kHz in de opname waren mij nog niet opgevallen. Dat krijg je als je niet meer de jongste bent... Krijg daarbij overigens de indruk van een mechanisch geluid.

Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Aan het begin hoor je ook een Boomleeuwerik.
Overigens heeft Roodborsttapuit ook nog een (vrij zeldzame) zangvlucht met een wat vrolijkere zang.

JanHein

MartijnLos

Dank voor de aanvulling! Ik bedoelde inderdaad dat hele hoge geluidje.

Ik ben er vrij zeker was dat het geen insect of iets mechanisch was, het leek zich te verplaatsen met een vogel (die ik niet heb kunnen zien, anders dan heel kort opvliegend uit de duindoorn en formaat roodborsttapuit).

Bij nader inzien had ik kunnen bedenken dat mijn "grasmus" een roodborsttapuit is. Precies vanwege deze verwarring probeer ik altijd de vogel in beeld te krijgen want op geluidsopnames zonder zichtwaarneming herken ik achteraf soms de simpelste dingen niet meer (en maak ik een grasmus van een roodborstapuit)...

MartijnLos

#8
Het sonogram laat duidelijk zien welk geluid ik bedoel. Ik meen daarop ook te zien dat het geluid langzaam zwakker wordt, wat aansluit bij de wegvliegende vogel die het geluid (volgens mij) produceerde.

Rob Koelman

Citaat van: MartijnLos op mei 27, 2020, 19:14:17 PMHet sonogram laat duidelijk zien welk geluid ik bedoel. Ik meen daarop ook te zien dat het geluid langzaam zwakker wordt, wat aansluit bij de wegvliegende vogel die het geluid (volgens mij) produceerde.

Of bij een passerend motorvoertuig...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

MartijnLos

Citaat van: Rob Koelman op mei 27, 2020, 20:42:16 PM
Citaat van: MartijnLos op mei 27, 2020, 19:14:17 PMHet sonogram laat duidelijk zien welk geluid ik bedoel. Ik meen daarop ook te zien dat het geluid langzaam zwakker wordt, wat aansluit bij de wegvliegende vogel die het geluid (volgens mij) produceerde.

Of bij een passerend motorvoertuig...  B)

Dat is waar. Maar die zijn daar wel zeer zeldzaam.