Hoofdmenu

Welke orchidee?

Gestart door Gertjan Klein, mei 22, 2020, 20:26:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

De ObsIdentify app (op Android) determineerde een orchidee op Texel als Bosorchis. De app heeft het vaak mis, en dat lijkt nu ook het geval, maar de beeldherkenning van waarneming.nl maakt er slanke wikke van! Ik ben toch wel nieuwsgierig of hij te determineren is, op basis van deze foto's?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192067232/.

Foto's:



(De Bosorchis schijnt zo zeldzaam te zijn dat de waarneming standaard op afgeschermd wordt gezet. Nu heb ik er "Orchideeënfamilie" (sic) van gemaakt, maar de afscherming verdwijnt niet, en het lukt me ook niet om hem weg te krijgen. Waarom is dat?)

Alvast bedankt,
Gertjan.

migratorius

Orchideeën worden eigenlijk altijd afgeschermd.

Ik zou er Gevlekte orchis van maken, die overigens (voor mij) nauwelijks van Bosorchis te onderscheiden is.

JanHein

Gertjan Klein

Citaat van: migratorius op mei 22, 2020, 21:15:05 PM
Orchideeën worden eigenlijk altijd afgeschermd.

Wonderlijk, er zijn toch ook algemeen voorkomende orchideeën? O, ik zie nu dat alleen de Brede wespenorchis echt algemeen is. Dat afschermen leidt overigens tot wonderlijke zaken. Als ik op foto's (van Bosorchis) zoek zijn er geen, maar bij de soortdetails staan ze wel.

Citaat van: migratorius op mei 22, 2020, 21:15:05 PM
Ik zou er Gevlekte orchis van maken, die overigens (voor mij) nauwelijks van Bosorchis te onderscheiden is.

De Android app zei Bosorchis, maar via ObsMapp kwam hij op waarneming.nl als "Bosorchis + Gevlekte orchis". Ze zijn kennelijk inderdaad moeilijk te onderscheiden! Ik heb hem nu op gevlekte gezet.

Bedankt,
Gertjan.

theomuusse

Prachtige gevlekte idd, JH. Zie de kleine middenloop die niet uitsteekt en de gevlekte bladeren waarbij de vlekken gevuld zijn, Theo