rups met sluipwespcocon

Gestart door zakdrager, mei 22, 2020, 02:08:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Rups is van 17 mei uit De Bruuk bij Groesbeek. Ik was net te laat om hem in betere conditie te fotograferen. Misschien weet iemand toch nog welke soort rups het betreft. Dat is ook relevante informatie voor het geval het me lukt om de sluipwesp uit te kweken.

Groet, Henk

IngridA

Hi Henk,
I think it´s Orthosia cruda, kleine voorjaarsuil.
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

A.Vijge

Beste Henk,

Mocht je weten welke sluipwesp het is dan zou ik je willen vragen dat hier aan te geven.
Ik heb afgelopen dagen diverse soortgelijke cocons bij halfvergane rupsen gevonden, soms met eenzelfde rups als bij jou.
Of weet je waar ik het zelf kan (op)zoeken?

mvrgr, Ati

Rayan Majoor

Citaat van: IngridA op mei 22, 2020, 09:46:07 AM
Hi Henk,
I think it´s Orthosia cruda, kleine voorjaarsuil.
Stimmt

Citaat van: A.Vijge op mei 22, 2020, 22:12:59 PM
Mocht je weten welke sluipwesp het is dan zou ik je willen vragen dat hier aan te geven.
Lijkt me een Campopleginae
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

zakdrager

Rayan, dank voor het waarnemen van de honneurs en sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Ik heb de laatste tijd wat problemen met mailontvangst (notificatie bij reacties stond nl. wel aan).

Nog wel grappig is dat bij aanraking/verstoring de cocon aanzienlijke sprongetjes maakte. Na een tijdje probeerde ik er video's van te maken maar toen had hij er tabak van.

Groet, Henk

Rayan Majoor

Ah ja, de springende cocons... zie je inderdaad wel af en toe bij deze sluipwespengroep. Grappig om te zien en vooral fascinerend hoe ze dat voor elkaar krijgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl