Mediterrane prachtblindwants

Gestart door fransjee, mei 21, 2020, 18:32:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

fransjee

Ik zie deze wants al 3 jaar aansluitend in grote getale in mijn tuintje in Zoetermeer. Hoe lang blijft dat beestje nog als zeer zeldzaam te boek staan?

GerardL

Nou fransjee,

dan word het tijd dat je er eens een paar weg jaagt.
Heb er nog nooit een gezien hier.


Grtzzzz

Gerard

gbeersma

Precies, een zeer zeldzaam beest kan lokaal best heel algemeen zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

fransjee

Ik dacht dat dit beestje aan een grote opmars bezig was. Zag er vandaag weer 6 en ze zijn niet kieskeurig want ik vind ze op bijna elke plant. Vorige zomer de paring vastgelegd van een aantal mannetjes met diverse vrouwtjes. Blijven melden dus?

gbeersma

Wat mij betreft wel, zeker als je goede foto's toevoegt. Tegen de tijd dat ik mijn eerste tegenkom hier in Zwolle zal ik het je laten weten.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

cranefly

#5
Citaat van: gbeersma op mei 21, 2020, 20:44:05 PM
Precies, een zeer zeldzaam beest kan lokaal best heel algemeen zijn.

In bepaalde wijken van Nieuwegein lijkt deze soort momenteel de alleralgemeenste wants, ik zie er dagelijks 10 à 20 :) Voor het eerst eentje gespot hier in 2016, maar hij vermenigvuldigt zich vooral de laatste twee jaar razendsnel!

Vr. Groeten,
Reindert van Eekelen

Arp

Een algemeen beeld bij invasieve exoten is inderdaad dat er aanvankelijk een soort "explosie" in aantallen plaatsvindt in een nieuw gecoloniseerd gebied en dat daarna de aantallen weer afvlakken. Dus juist bij dit soort beesten zie je dat daar waar ze voorkomen er kort na de introductie een hele zware aanwezigheidsdruk wordt geconstateerd, terwijl elders de soort (nog) helemaal niet voorkomt.

Vergelijk bijvoorbeeld met het Aziatisch LHBtje. Kort na de introductie was het met afstand het algemeenste LHBtje, maar ondertussen is de situatie weer goeddeels genormaliseerd en is het wel één van de algemenere soorten gebleven, maar niet meer zo overdreven als in het begin.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)