Welke zangvogel is dit?

Gestart door Frans Kromme, mei 21, 2020, 12:16:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Kromme

In de Lettelberter Petten - De Onlanden deze vogel gehoord. Het gaat om de strofe in het korte geluidsbestand. Dit was de enige strofe die de vogel liet horen. Op de achtergrond hoor ik er een lijster doorheen, maar die is het dus niet. Het was uitgesproken steeds hetzelfde vrij korte strofe wel een kwartier lang of langer. De vogel liet zich niet zien. Verplaatste zich in het bos vrij hoog in de bomen. Dichtbij en veraf steeds dezelfde herhaling. En verder niets.

https://waarneming.nl/observation/191946606/

Dank voor het meeluisteren!

pdeknijff

Die korte zang op de opname van 4 seconden is een Zanglijster. Deze 4 seconden opname opend met de roep van een Vink.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Frans Kromme

Is het gebruikelijk dat een Zanglijster een half uur lang alleen deze korte strofe laat horen? Heb je hier een voorbeeld van op b.v. Xeno-Canto? Meerdere deskundigen noemen dit namelijk geen Zanglijster. Er zingen wél Zanglijsters op de achtergrond mee.

mgieskens

Ik vind, ondanks de herhaling, het geluid ook niet erg zanglijsterachtig.
Er klinkt wel iets bekends in, maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

migratorius

Volgens mij is het ook een Zanglijster.

Het is niet zo gebruikelijk dat lijsters maar één strofe herhalen, maar ik ben ook Merels tegengekomen die heel weinig variatie lieten horen.

JanHein

marijn

Ik vind het wel ongewoon monotoon voor een Zanglijster. Ik zou Koperwiek overwegen. Die zingen zo eenvoudig herhalend (en zeer variabel). Het geluid is wel aan de lage en heldere kant daarvoor. Ik zou wat dat betreft eigenlijk nog eerder aan een ongeïnspireerde Grote Lijster denken dan aan Zang-.
Marijn Prins