spaanse Montbretia?

Gestart door Ans Gorter, mei 21, 2020, 10:10:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ans Gorter

Een beginnende Spaanse waarnemer deed veel moeite extra foto's te fourneren maar ik ben in dit genus helemaal niet thuis.  Bij voorbaat dank voor jullie hulp. Ans
Het gaat om deze waarneming: https://beta.observation.org/observation/190736110/.
1 Montbretia spec. - Crocosmia spec.
datum: 2020-05-06 locatie: Spain - Gondomar (ES)

janvdbrugge

Hallo Ans, door de bloemdekvorm met aanhechting (lange buis) aan de stengel en ook door de paarse meeldraden denk ik eerder aan Watsonia dan aan Crocosmia, maar ik zoek nog verder (heb Bolgewassen van Phillips en enige Zuidafrikaanse boeken al doorgebladerd), de foto's maken het wel lastig. En aan cultivars geen gebrek, zoals zo vaak.
Groeten, Jan van der Brugge

Para José: sugerencia que podriá tratarse de una Watsonia, país original Africa del Sur, es un género muy cultivado en clima favorable (p.e. España, Canarias). Saludo, !a la búsqueda! Juan vdB

Ans Gorter

Wat aardig van je om er zoveel moeite voor te doen. Ik geef je commentaar alvast door.

janvdbrugge

Hoi Ans, ik ben nog heel even doorgegaan: Watsonia meriana of een kweekvorm daarvan maakt naar mijn idee de beste kans voor de Spaanse waarneming. Er zijn zo'n 50 soorten, allemaal prachtig, niet veel oranje erbij. Maar voor determinatie zijn toch meer gegevens nodig dan op de foto's te zien is, dus ik laat het hierbij. Er is ook een Spaanse page met Watsonia-soorten (Watsonia España).
Succes, plaatjes kijken is echt genieten bij zulke bol/knolgewassen.
Groeten, Jan van der Brugge

Ans Gorter

Nogmaals bedankt Jan. Het is erg druk dus zulke deskundige hulp voor specifieke genres is zeer welkom.