invoeren geluiden

Gestart door hiskodevries, mei 20, 2020, 16:13:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Geluiden kunnen in enorm veel formats opgenomen worden, zie b.v. https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_file_format
Onze sites accepteren , op dit moment , alleen mp3 en wav bestanden
Als jou geluiden in ander format zijn opgenomen dan zul je ze moeten formateren naar mp3. Daar zijn online tal van mogelijkheden voor
b.v. https://online-audio-converter.com/
maar dat is maar 1 van de honderden omzet sites.
Als je de geluiden met een smartphone opneemt kun je ook zorgen dat ze gelijk in mp3 zijn. De standaard apps voor geluidsopname zijn nooit voor mp3
voor Android is https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hiqrecorder.free&hl=nl een goede oplossing
Voor Iphone / ipad weet ik het niet , maar ongetwijfeld bestaan daar apps voor
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Richard bosker

Ik heb de Hi-Q freelance app gedownload maar hoe koppel deze aan ObsMap? Bij instellingen staat MP3 directory 1,2 en 3 maar vervolgens kom ik niet verder.
Wat moet ik hier doen om de opgenomen geluiden bij een waarneming te krijgen?
Graag uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
Richard Bosker

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jozef

Ik heb geluiden die ik upload bij mijn waarnemingen maar nou kom ik erachter dat het op de nieuwe site niet mogelijk is om commentaar toe te voegen bij mijn geluiden. Op de oude site kon ik bij elk geluidsfragment dat ik toevoegde een tekst typen, bijvoorbeeld 'op de achtergrond rotsmus' of "met honden op de voorgrond"
Dit soort toevoegingen vind ik erg nuttig
Maar dat kan niet op de nieuwe site omdat je alleen de losse geluidsbestanden 1 voor 1 kunt uploaden maar dus niet per bestandje tekst kunt toevoegen
Of zie ik iets over het hoofd en kan het wel?

marcel234

Als je op bewerken klikt kan je notities toevoegen. Maar kun je geen kwaliteit van de geluidsopname meer toevoegen?

frankaroos

Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:28:18 PMIk heb geluiden die ik upload bij mijn waarnemingen maar nou kom ik erachter dat het op de nieuwe site niet mogelijk is om commentaar toe te voegen bij mijn geluiden. Op de oude site kon ik bij elk geluidsfragment dat ik toevoegde een tekst typen, bijvoorbeeld 'op de achtergrond rotsmus' of "met honden op de voorgrond"
Dit soort toevoegingen vind ik erg nuttig
Maar dat kan niet op de nieuwe site omdat je alleen de losse geluidsbestanden 1 voor 1 kunt uploaden maar dus niet per bestandje tekst kunt toevoegen
Of zie ik iets over het hoofd en kan het wel?

Je hebt voor je de waarneming: rechts naast de afspeel console van het geluid is een "luidspreker icoontje", klik daarop, links naast de rode prullenbak een button "geluid bewerken", klik daarop etc.

Of bedoel je iets anders? Op de manier die ik aangeef kun je commentaar geven bij je geluid zelf en het soort geluid aangeven etc.

Jozef

Citaat van: FrankR op februari 05, 2023, 11:42:27 AM
Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:28:18 PMIk heb geluiden die ik upload bij mijn waarnemingen maar nou kom ik erachter dat het op de nieuwe site niet mogelijk is om commentaar toe te voegen bij mijn geluiden. Op de oude site kon ik bij elk geluidsfragment dat ik toevoegde een tekst typen, bijvoorbeeld 'op de achtergrond rotsmus' of "met honden op de voorgrond"
Dit soort toevoegingen vind ik erg nuttig
Maar dat kan niet op de nieuwe site omdat je alleen de losse geluidsbestanden 1 voor 1 kunt uploaden maar dus niet per bestandje tekst kunt toevoegen
Of zie ik iets over het hoofd en kan het wel?

Je hebt voor je de waarneming: rechts naast de afspeel console van het geluid is een "luidspreker icoontje", klik daarop, links naast de rode prullenbak een button "geluid bewerken", klik daarop etc.

Of bedoel je iets anders? Op de manier die ik aangeef kun je commentaar geven bij je geluid zelf en het soort geluid aangeven etc.

Bedankt voor de uitleg maar dit is wel erg omslachtig en vraagt nog meer handelingen.
Opnieuw blijkt de nieuwe versie van waarneming en observado geen verbetering t.o.v. de oude

frankaroos

Citaat van: Jozef op februari 07, 2023, 22:18:02 PM
Citaat van: FrankR op februari 05, 2023, 11:42:27 AM
Citaat van: Jozef op februari 04, 2023, 23:28:18 PMIk heb geluiden die ik upload bij mijn waarnemingen maar nou kom ik erachter dat het op de nieuwe site niet mogelijk is om commentaar toe te voegen bij mijn geluiden. Op de oude site kon ik bij elk geluidsfragment dat ik toevoegde een tekst typen, bijvoorbeeld 'op de achtergrond rotsmus' of "met honden op de voorgrond"
Dit soort toevoegingen vind ik erg nuttig
Maar dat kan niet op de nieuwe site omdat je alleen de losse geluidsbestanden 1 voor 1 kunt uploaden maar dus niet per bestandje tekst kunt toevoegen
Of zie ik iets over het hoofd en kan het wel?

Je hebt voor je de waarneming: rechts naast de afspeel console van het geluid is een "luidspreker icoontje", klik daarop, links naast de rode prullenbak een button "geluid bewerken", klik daarop etc.

Of bedoel je iets anders? Op de manier die ik aangeef kun je commentaar geven bij je geluid zelf en het soort geluid aangeven etc.

Bedankt voor de uitleg maar dit is wel erg omslachtig en vraagt nog meer handelingen.
Opnieuw blijkt de nieuwe versie van waarneming en observado geen verbetering t.o.v. de oude

Bonus is het sonogram dat de nieuwe site genereert. Daar valt nog veel aan te verbeteren, want een geluid dat zeg zeer kort is opgenomen (meestal nood gedwongen) wordt "uitgerekt" en dan is een sonogram onleesbaar. Is een kwestie van de juiste CSS parameters voor het sonogram venster programmeren v.g.l. met XenoCanto waar dit wel goed gaat... Regelmatig aangekaart, maar men laat dit soort wensen stilletjes in een zwart gat verdwijnen in de hoop dat het vanzelf van het toneel verdwijnt en zegt dan later, dat er nooit iemand om vraagt ....