Bontbekplevier ?

Gestart door E VnMrbk, mei 20, 2020, 12:56:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag zeker willen weten welke soort dit is; zag géén gele oogring, vandaar dat ik Kleine Plevier uitsloot

Het betreft deze waarneming
https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/191119170
Bontbekplevier - Charadrius hiaticula gezien op 2020-05-11 Sint-Agatha-Rode - Grootbroek
Foto's:








bij voorbaat dank

Erik

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

mgieskens

Citaat van: E VnMrbk op mei 20, 2020, 12:56:21 PM
zag géén gele oogring, vandaar dat ik Kleine Plevier uitsloot
Correct geconcludeerd
En een strandplevier is het ook niet.
Dan blijft er vanzelf niet veel keus meer over
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OlivierO

Citaat van: mgieskens op mei 21, 2020, 11:46:30 AM
Citaat van: E VnMrbk op mei 20, 2020, 12:56:21 PM
zag géén gele oogring, vandaar dat ik Kleine Plevier uitsloot
Correct geconcludeerd
En een strandplevier is het ook niet.
Dan blijft er vanzelf niet veel keus meer over

Om op één kenmerk voort te gaan is misschien wel wat te eenvoudig, niet? Omdat zo'n oogring wel eens gemist wordt.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

E VnMrbk

#4
Ik twijfelde ook omdat deze vogel er in het algemeen zo gedrongen uit zag terwijl het plaatje in mijn gids een opstaande Bontbekplevier toont met oranje bek en poten, en brede halsband. Niets van dit alles: ik voegde die kleinere, grijze foto eraan toe omdat je daarop kon zien dat er tussen de zwarte band op voorhoofd en de bruine kruin, geen witte scheiding te zien is, wat bij de Kleine Plevier ook het geval zou moeten zijn. Doordat dit ontbrak net als de gele oogring, vermoedde ik Bontbekplevier, door uitsluiting van Kleine Plevier.

Chapeau wie dat in het oculair allemaal kan waarnemen: zelfs met foto's vind ik het een uitdaging en ik heb de reflex (nog) niet om ook goed te luisteren. Vogel vloog niet op waardoor ik het wit in de vleugel ook niet kon waarnemen. Ik vermoed dat dit laatste het meest kenmerkend visuele aspect is om de 2 van mekaar te onderscheiden.

Bedankt voor het advies, ik zet de waarneming op zeker,

Groeten en veel kijkplezier nog!

Erik