koppeling iNaturalist app/website voor waarnemingen

Gestart door wstaelens, mei 20, 2020, 11:21:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

wstaelens

Is er een mogelijkheid dat de waarnemingen die ik ingeef via de iNaturalist app of website ook op waarnemingen.be komen?

Om eerlijk te zijn, het gebruiksgemak van iNaturalist app op Android is véél groter dan bij ObsMapp en de iNat website werkt ook stukken vlotter.

Als amateur weet ik niet wat ik gezien heb.
Via iNaturalist upload ik mijn foto of een geluid en laat ik de app en de community zijn werk doen als ik niet weet wat ik zag.
Zo had ik een foto en wist ik enkel "vriezeganzen". Via de inat kon ik dit ingeven zonder naam, gewoon dier of vogel en kreeg ik suggesties en vult de community verder aan.
Bij ObsMapp zat ik al vast en heb ik dus geen waarneming toegevoegd. Te omslachtig, waardoor ik het ook niet gebruik.

Probleem bij ObsMapp is dat ik al meteen moet kiezen tussen een soort, reptiel, vogelsoort, e.d. terwijl ik bij sommige niet eens weet waar die thuishoren, laat staan dat ik de naam er van ken of precies weet wat ik gezien heb.

Er zijn veel mensen die gewoon iets zien en willen weten wat het is. In tegenstelling tot de kenners hier die weten wat ze gezien hebben.

Een koppeling met iNaturalist zou echt handig zijn, ook aan de groei bij aantal Belgische en Nederlandse leden te zien.

marcel234

#1
Citaat van: wstaelens op mei 20, 2020, 11:21:14 AM
Probleem bij ObsMapp is dat ik al meteen moet kiezen tussen een soort, reptiel, vogelsoort, e.d. terwijl ik bij sommige niet eens weet waar die thuishoren, laat staan dat ik de naam er van ken of precies
Obsmapp heeft een vraagteken-button rechtsboven in het invoerscherm.
En je kan een ID opvragen als je een foto en internetverbinding hebt. Bij de plantenadmins is die optie niet zo populair....

Waarom wil je die data eigenlijk in waarnemingen.be hebben?
iNaturalist heeft een API, Waarneming.xxx niet. Dan zou het importeren van data niet zo'n groot probleem hoeven te zijn.

Henri van Dodeweerd

Of gewoon alle soortgroepen erop zetten.

De koppeling met iNaturalist zal niet komen denk ik.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd