Mogelijke withalsvliegenvanger of hybride

Gestart door Kees van Oers, mei 19, 2020, 17:35:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees van Oers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191767805/.
1 Withalsvliegenvanger - Ficedula albicollis baltsend / zingend, gezien
datum: 2020-05-11
locatie: Schaarsbergen - Groot Warnsborn (GE)

foto's:






geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/101602/
Vogel ontdekt door Tjomme van Mastrigt die bonte vliegenvangers voor onderzoek aan het vangen was bij nestkasten. Deze zat bij een natuurlijke holte. Nog geprobeerd te vangen met een kast. Vogel op 12 mei en 13 mei bij verschillende lege kasten gehoord en gezien. Vogel ontdekt 11 mei en foto's via iPhone gemaakt en verrekijker. Ook geluidsopnames gemaakt. Zang sterk afwijkend van bonte vliegenvanger, maar mist sommige typische withals onderdelen. Af en toe wat gelijkenis met semitorquata, maar heb ikzelf geen ervaring mee. Slechts vergeleken op Xeno-Canto Ikzelf heb hem nog gehoord op 14 mei tussen 9 en 10, maar geen tijd om te gaan kijken. Zoektocht later op 14mei en op 15 mei (met telelens) zonder succes. Sindsdien niet meer aanwezig op locatie. Vogel was groter dan bonte vliegenvanger. Opvallende witte hals, maar van foto's onduidelijk of het helemaal doorloopt in nek. Patch boven snavel iets aan kleine kant voor albicollis. Grote witte vleugel patch. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. Mogelijk hybride? Geluid ook aanwezig. Pijl staat niet op exacte locatie!

Oenanthe

Tjomme doet onderzoek naar bonte vliegenvangers dus die zal het verschil met een withals vast wel opvallen. Ik zie op de foto's in elk geval een wolk van een withalsvliegenvanger.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pdeknijff

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Kees van Oers

Beste Oenanthe,

Dank voor je reactie. Het verschil tussen een bonte en een withals is wel duidelijk. De vraag is of we een zuivere of een hybride hebben gezien/gehoord. Niet alles klopt voor een 100% withals denk ik, maar ik laat me graag overtuigen.
Als Tjomme zeker van zichzelf was, dan hadden we het hier niet geplaatst.

groeten,

Kees

Kees van Oers

Citaat van: pdeknijff op mei 19, 2020, 21:51:17 PM
Tja, als dit geen Withals is....

Dan is het een hybride tussen withals en bonte. Maar als je 100% overtuigd bent, neem ik het graag over. Hoe kunnen we dan alleen die afwijkende zang verklaren?

Jacob Molenaar

Ik vind die zang ook wel vreemd inderdaad. Ook op kleedkenmerken is het niet de meest zuivere withals (lijkt het), maar is het wel meer withals dan bonte vliegenvanger. Áls de hybride bestaat lijkt het me een goede kanshebber ;)  O0
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Zang is toch helemaal niet verkeerd voor withals? En op de foto's zie ik ook zo gauw niets dat daar fout voor is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

migratorius


Kees van Oers

Ben vanavond nog maar eens goed ermee bezig geweest en hoor op Xeno-canto inderdaad dat er ook een soort kortere zang is die hier in de buurt komt. Het zou dan dus om een 1e zomer mannetje gaan, vanwege de schaduw in de nek en de kleine vlek boven de snavel.

Er bedankt voor jullie hulp!


frankneijts

Citaat van: Kees van Oers op mei 19, 2020, 23:02:34 PM
Ben vanavond nog maar eens goed ermee bezig geweest en hoor op Xeno-canto inderdaad dat er ook een soort kortere zang is die hier in de buurt komt. Het zou dan dus om een 1e zomer mannetje gaan, vanwege de schaduw in de nek en de kleine vlek boven de snavel.

Er bedankt voor jullie hulp!

De leeftijd is bij deze vogel toch vooral te bepalen op basis van de minimale handpenvlek welke bij adulte mannen Withals veel groter en witter is. De voorhoofdsvlek lijkt me niet opvallend veel kleiner en de schaduw in de nek is eerder een kwestie van niet al te beste foto's. Op 1 foto lijkt het alsof de vleugelveren (wat er zichtbaar van is althans) niet echt zwart zijn en dat ondersteunt de leeftijdsbepaling: 2e kj vogels hebben o.a. gesleten bruinachtige ipv pikzwarte hand- en armpennen.
Ook ik zie eigenlijk niks wat een ID als hybride ondersteuny.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Kees van Oers

Beste Frank,

Dank voor je reactie. De handpenvlek hebben we slecht gezien. De grijze nek wel op zicht, mede 1 van de redenen voor de initiële twijfel.
Begrijp ik goed dat je eerste zomer ondersteund? Of denk je toch een adult?

Vriendelijke groet,

Kees

Oenanthe

#11
Hier wreekt zich de verwarring die vaak ontstaat over leeftijdsaanduiding. Ik doe dat standaard in kalenderjaren en Frank hierboven ook. Een 2e kalenderjaar vogel is een vogel die vorig jaar is geboren. Soms vertonen vogels van deze leeftijd in deze tijd van het jaar nog kenmerken die afwijken van het kleed van een volledig uitgekleurde volwassen vogel. Dat is wat Frank bedoelt denk ik. Waar hij adult zegt bedoelt hij een vogel in volledig volwassen kleed, en die zal bij de withalsvligenvanger ouder zijn dan zijn 2e kalenderjaar. We duiden dat ook wel aan als N2 of na 2e kalenderjaar.

En voordat ik helemaal in schoolmeesterij verzand: van harte gefeliciteerd met de ontdekking van deze echte zeldzaamheid!

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

adriaens

Vanaf seconde 0:23 imiteert ie de zang van Kleine Vliegenvanger.

Kees van Oers

Hoi Maarten,

ik kan wel tegen belering hoor. Ik werk met koolmezen en ken de leeftijdsaanduiding maar al te goed eigenlijk, dus ik bedoelde inderdaad een >2kj met mijn foutief gebruikte "adult". De verwarring is misschien ook omdat deze natuurlijk twee keer ruien in plaats van maar 1 keer zoals de koolmezen doen. Daar is een 2kj vogel hetzelfde als een 1kj na najaarsrui. Eigenlijk praat ik daar nooit over een adult, maar altijd over een juveniel (tot eerste rui) en 1kj, 2kj of >2kj. Dus goed dat je me erop wees.

Maar goed, bedankt voor de felicitaties. Hoop dat hij nu ook geaccepteerd gaat worden.

groeten,

Kees