Te zeggen welke muurwesp?

Gestart door MarcdB, mei 19, 2020, 15:45:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcdB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191757192/.
1 Muurwesp onbekend - Ancistrocerus spec. imago, nestbouw, handvangst en losgelaten
datum: 2020-05-19
locatie: Wijchen centrum (GE)

foto's:




In bijenhotel in gaat bezig met nestbouw

Olger Krischan

Hallo Marc,

ik denk een vrouwtje A. oviventris.

obv:
- poten zwart en geel
- gele vlekken propodeum & onderzijde antenneschacht zwart
- sterniet 2 naar voren onder hoek ±120 graden en daarachter vlak naar buiten gewelfd
- achterpoot zwart met geel
- tergiet 1-5 met gele band (band 5 hier kort)
- scutellum geel

met vriendelijke groet,
Olger Krischan

MarcdB

Dank je Olger voor de uitleg. Wat gebruik je voor determinatie?

Olger Krischan

zie plaatje

online is er ook deze: https://www.ahw.me/ancistrocerus.html

MarcdB


Annemiek van Dijk

Dag Marc, Olger,

Op basis van dezelfde bronnen kom ik eerder tot de conclusie A. parietinus:
1. De gele band op T1 is niet smal
2. Dij III is eerder zwart dan geelzwart met een rossige overgang
3. De koptekening en donkere poten vind ik typisch voor parietinus
4. Ik zou bij oviventris gelere T5 verwachten (en vaak nog geel op T6)

Kunnen jullie je daarin vinden?

Vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

MarcdB

Ik heb nog een paar foto's toegevoegd. Op Eén van de foto's is te zien dat er gele vlekken aan zijkant propodeum te zien zijn.

Als ik de tabel volg van Schmid-Egger kom ik al volgt uit: Ancistrocerus; vrouw; pag 10: 1 -> 2 -> 3 (ik zie (kleine) gele vlekken propodeum). Ook lijkt op één vd foto's de onderzijde van de antennen rood-achtig gekleurd te zijn. -> dan zou ik bij auto's of renimacula uitkomen.

Als het geel niet voldoende is op propodeum, zou je van 2 -> 4 gaan. Dan lijkt met de volgende keuze 8 -> 9 -> 10 -> 11 -> parietinus.

Ben benieuwd wat je antwoord is Annemiek. Ik denk dat je gelijk hebt met A. parietinus.

Olger Krischan

Hallo Annemiek, Marc,

De waarneming nu weer bekijkend twijfel ik zelf ook over A. oviventris obv de gelige antenne schacht en onderzijde vlag.

De gele vlek op propodeum vind ik lastig, lijkt geel of toch een reflectie, zie het niet op foto 3,4 en 5. A. auctus heeft een grote diep gele vlek.
Sleutel geeft aan als geel dan vlag zwart, wat hier niet echt het geval is maar wel heel donker geel (foto 3). Volg 4.

Ik interpreteer de hoek eterniet 2 nog steeds als stomp (foto 2, 120 graden). De sleutel volgend kom je dan op A. oviventris of A. dusmetiolus. Die laatste zou beter passen vwb de gele antennen echter klopt de tekening op T1 niet, weet niet of dat in de variatie past.
Maar zie nu ook de noot bij A. oviventris mbt A. paritienus: rode onderzijde vlag en stompe hoek sterniet (fig 28), daarmee lijkt mij paritienus idd juist.

Wellicht dat Albert hier ook nog een blik op werpt.


Mvg,
Olger

Annemiek van Dijk

Dag Marc, Olger,

Lastige beesies die muurwespen. Ik heb me maar weer eens verdiept in deze soort. Informatie over de kleurkenmerken verschilt nog wel en is natuurlijk altijd ondergeschikt aan morfologische kenmerken. Maar de kleurkenmerken, zeker van de antenneschacht en antennevlag, passen voor mij eigenlijk op elk punt beter bij parietinus dan oviventris.

Wat opmerkingen:
Zoals Olger al zei zijn de vlekken bij auctus /renimacula echt duidelijk: zie hier voor auctus: https://www.galerie-insecte.org/galerie/esp-page.php?gen=Ancistrocerus&esp=auctus

Cruciaal blijft de beoordeling van het zijprofiel en dat vind ik toch lastig vanaf foto 2 die wat van onder genomen is. Mijn ervaring is dat je echt op de juiste hoogte (of op verschillende hoogtes) moet fotograferen en dan nog is het lastig. Soms kan een foto van de groeve nog iets meer indicatie geven over het profiel maar dat vind ik hier ook lastig.

Ik zie ook niet echt lange beharing op T2/S2.

@Marc: heb je nog gezien waar ze haar nest maakte? Want de biologie van A. oviventris is best afwijkend.

Ik zou sowieso zeggen 'niet te beoordelen' helaas en als ik moest kiezen zou ik A. parietinus kiezen.

Laten we even afwachten of Albert nog iets kan toevoegen.

Vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

Annemiek van Dijk

Dag Marc, Olger,

Nog een kenmerk dat ik denk te zien: het propodeum is na het metanotum verlengd (in zijaanzicht) en vernauwd (in bovenaanzicht). Ook dat duidt volgens mij eerder op parietinus dan oviventris.

Vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk
M.V.G. Annemiek van Dijk

Olger Krischan

Hoi Annemiek,

Ik denk ook parietinus. Kan de waarneming niet op die soort icm niet te beoordelen oid? Mocht er nog reaktie komen komt het daarna goed en anders is het wat het is  :blink:

Mvg,
Olger

MarcdB

Ik heb hem na jullie bestudering op A. parietinus onzeker gezet voorlopig. Dank voor het meekijken
Marc

Annemiek van Dijk

Marc, Olger,

De waarneming is nu gevalideerd als A. parietinus 'niet te beoordelen'. A. oviventris is het zeker niet maar ik kan A. antilope voor mijn gevoel niet uitsluiten omdat de glans van propodeum achterzijde en zijkanten hier niet te beoordelen is.


Met vriendelijke groet,
Annemiek van Dijk

M.V.G. Annemiek van Dijk