INSECT Onbekend

Gestart door Zimo, mei 19, 2020, 15:24:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zimo

Dit mooie beestje kroop bij ons door de tuin. Nu zijn wij zeer benieuwd wat dit kan zijn. Kan iemand deze identificeren?
Vanwege het ontzettend kleine formaat was het lastig een scherp plaatje te krijgen.





Ietsjes uitvergroot.


Rayan Majoor

Fijn dat je die laatste uitvergroting ook toegevoegd hebt.
Lijkt me een larve van een Scymnus-lieveheersbeestje
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Zimo

#2
Hardstikke bedankt!
Lijkt er heel erg op dat dit juist is, top! B)

EDIT: AKA De larve van een Groot dwergkapoentje ;D

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Zimo op mei 19, 2020, 17:41:21 PM
Hardstikke bedankt!
Lijkt er heel erg op dat dit juist is, top! B)

EDIT: AKA De larve van een Groot dwergkapoentje ;D

Ik ben heel benieuwd hoe je bij die soort bent gekomen...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Zimo

Oei. Daar heb ik misschien te vroeg gesproken inderdaad.
Ik was al snel tevreden met het antwoord, mijn moeder is echter in een groot insectenboek gaan bladeren en kwam toen naar mij met de naam Scymnus Frontalis. Na je reactie zie ik in dat, hoewel mogelijk, de kans klein is dat dit de juiste gok is. :rolleye:
Van de paar minuten waarin ik de larve heb geobserveerd zou ik geen of weinig onderscheid tussen de andere witte varianten kunnen maken. Pardon.

Henri van Dodeweerd

Geeft niets! Ik weet ook niets van deze larven, maar ik vind ze heel veel op elkaar lijken. Het onderscheid maken zou ik dus ook zeker niet kunnen. Vandaar dat ik heel benieuwd was.. Scymnus spec. lijkt mij het beste ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Gerrian

Heb je hem nog? In een bakje doen, luizen erbij en hopen dat hij zich gaat verpoppen. De cyclus van lieveheersbeestjes is erg kort, dus over een paar weken kun je een volwassen kever hebben.

Scymnus frontalis heeft tegenwoordig als Nederlandse naam conisch kapoentje (en is alleen onder de microscoop op naam te brengen).

Zimo

Ik heb hem lekker met rust gelaten. Achteraf gezien een gemiste kans :(