Welke zaagpoot is dit? => grote

Gestart door Rayan Majoor, mei 18, 2020, 20:04:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191701124/.
1 Kortvleugelige zaagpoot - Scolopostethus affinis imago macropteer, gezien
datum: 2020-04-18
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

pdeknijff

Hi Ryan,

Deze zijn (vind ik) alleen goed te doen als je goed belichte opnames hebt van, in ieder geval, kop en sprieten, en dan nog liefst recht van boven zodat je de diverse verhoudingen die een id kunnen ondersteunen, goed zichtbaar zijn.
Op de foto's lijken alle spriet-delen min-of-meer uniform donker, daar waar je bij affinis een duidelijk contrast tussen 1+2 en 3+4 verwacht. Ook is (vaak) de basis van 3 duidelijk lichter.
Bij affinis is spriet-lid 4 gemiddeld iets langer dan 2, en dat lijkt me bij jouw beest niet het geval te zijn.

Al met al denk ik dat jouw beest eerder pictus of grandis kan zijn, maar een keuze durf ik niet te maken want sprietkleur blijft ook voor deze twee vreemd (als jouw foto's representatief zijn).

Hopelijk kijkt iemand met veel meer ervaring er nog een keer naar.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rayan Majoor

Tja, hij wilde nou niet echt stil zitten. Maar de kleuren/patronen op de vleugels zijn wel zoals ze in het echt waren en dus zou ik ook wel verwachten dat poot- en antennekleur ook kloppen (zeker op foto 2). Maar inderdaad lijkt het niet echt exact overeen te komen met een van de soorten... :-\
In ieder geval bedankt voor de uitgebreide reactie
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

GerardL

Hallo Ryan en Peter,


Verder heeft pictus geen haakjes aan voorpoot, en ik meen er hier toch een te zien. ( foto 3)
Antennekleur voor alle 4 delen licht-donkerbruin kan ook bij grandis, plus haakje.

Grtzzzz

Gerard

pdeknijff

Goed gezien Gerard, ik denk dat je gelijk hebt.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rayan Majoor

Ah, dus dat was het haakje waar ze het in de beschrijvingen over hadden :rolleye:
Heel erg bedankt voor het meedenken allebei! Blij dat er nu een (waarschijnlijke) soort aan te koppelen is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl