Plant onbekend - Cortenoever te Brummen

Gestart door klein079, mei 19, 2020, 11:33:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

klein079


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191570933/.
1 Duits viltkruid - Filago germanica
datum: 2020-05-16
locatie: Brummen - Cortenoever - Krabbegat (GE)

foto's:








Rien Ondersteijn

Het wil me niet te binnen schieten.
Ik moet steeds denken aan een combinatie van Kale Jonker en Kromhals....
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

misschien een uiterst ongelukkig knoopkruid?
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Sipke Gonggrijp

Ik zou het op Campanula rapunculus houden.  ;)

Rien Ondersteijn

Het omsloten bloemhoofd past niet bij Campanula.
Dat 'Knoopkruid met het Coronavirus' vind ik zo slecht nog niet.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Campanula is wel even in mijn hoofd opgekomen, maar niet aan rapunculus gedacht. Ik vind die suggestie niet gek.
groet, Willemien Troelstra

Willemien Troelstra

Dirk Derdeyn schreef in de tweede versie van dit topic:

"Zonder enige twijfel Echt bitterkruid"

groet, Willemien Troelstra

dirder

Hier nog een van mij met blad dat nog iets sterker gekroesd is (is erg variabel op dit gebied (en op andere gebieden), https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/191893511
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Toen ik deze vraag zag langskomen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,467801.0/prev_next,prev.html#new
met als uitkomst Mariƫtteklokje moest ik weer aan deze forumvraag denken. Mocht iemand denken dat dit ook Marietteklokje kan zijn, laat het dan even weten.
groet, Willemien Troelstra

Erik Simons

ik kom er denk ik volgende week langs (kartering voor staatsbosbeheer)

de optie Campanula lijkt mij best goed, in een redelijk fraai natuurgebied verwacht/hoop je dan natuurlijk wel eerder rapunzelklokje dan marietteklokje
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rob Koelman

Citaat van: Erik Simons op mei 27, 2020, 20:02:14 PMde optie Campanula lijkt mij best goed, in een redelijk fraai natuurgebied verwacht/hoop je dan natuurlijk wel eerder rapunzelklokje dan marietteklokje

Tenzij er weer iemand zo'n 'zaadbommetje' heeft gedropt...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Ik had geen zin meer om te reageren maar bij deze ben ik nog steeds overtuigd van mijn suggestie!  ;)

Erik Simons

Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Giel van der Pluijm

Hij lijkt me te sterk behaard voor een van eerder genoemde soorten en doet me meer denken aan veldhondstong.

dirder

Blijkbaar kan Rapunzelklokje nogal behaard zijn. Ik wist zelfs niet dat die uberhaupt behaard kon zijn.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Erik Simons op mei 30, 2020, 12:07:11 PM
je hebt mij aan je zijde!  ;)

Ik zou ook niets liever willen, Erik. Mijn gevoels voor jou zijn sterk...  :wub: ;D

Rien Ondersteijn

Citaat van: dirder op mei 30, 2020, 12:29:20 PM
Blijkbaar kan Rapunzelklokje nogal behaard zijn. Ik wist zelfs niet dat die uberhaupt behaard kon zijn.

Ik had het wel 's gehoord van Fons Reijerse.Op verschillende foto's zie je de beharing aan de ribben van de stengel, waar Thomas Meyer ook over spreekt.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Erik Simons

Het is definitief rapunzelklokje, want: ik ben er zojuist geweest
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

klein079

Bedankt voor het meedenken allen en Erik bedankt voor de controle in het gebiedje zelf! :blink:

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.