Groene laag op boomschors...

Gestart door Rayan Majoor, mei 18, 2020, 20:56:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191707286/.
1 Grove mosterdkorst - Pyrrhospora quernea vegetatief, veldwaarneming
datum: 2020-04-19
locatie: Renkum - Quadenoord (GE)

foto's:





Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Je hebt niet toevallig een chemische test gedaan op deze? Zonder dat zou ik hem zelf niet durven te benoemen in het veld. Ik vermoed Lecanora compallens.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Citaat van: lukasverboom op mei 19, 2020, 11:05:46 AM
Je hebt niet toevallig een chemische test gedaan op deze?
überhaupt nog nooit gedaan :rolleyes:
Als ik er het materiaal voor had zou ik wel weer even terug kunnen gaan, maar dat heb ik dus ook niet. Misschien is er iemand die daar wel de spullen voor heeft en toevallig daar in de buurt komt binnenkort...? :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Guido Berger

Simpel gezegd heb je C en K
C = dikke bleek glorix.
K = KOH en moet je ergens bestellen.

Bij deze testen met een klein drupje C.

Rayan Majoor

Ga ik eens kijken of ik ergens Glorix kan vinden :duim:
Ik neem aan dat de 'groene laag' er voorlopig nog wel zit...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Zolang als de boom er nog staat, waarschijnlijk. :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Guido Berger

Citaat van: Guido Berger op mei 19, 2020, 17:12:58 PM
Bij deze testen met een klein drupje C.

En dan kijken of het oranje kleurt ja dan nee

Rayan Majoor

Bedankt voor de reacties!  Dan volgt er tzt als het goed is wel weer een update :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Gisteren (zonder het gepland te hebben) weer even op de betreffende plek geweest en dus maar gewoon twee stukjes meegenomen.
Ik heb hier overigens thuis wel dikke bleek van ah huismerk. Werkt dat ook of is er iets speciaals met glorix waardoor die alleen te gebruiken is?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Elke bleek zou moeten werken. Ik ben benieuwd! De reactie kan best vluchtig zijn, en is meestal direct na het toedienen van de bleek zichtbaar.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Citaat van: lukasverboom op mei 25, 2020, 11:16:55 AM
Elke bleek zou moeten werken. Ik ben benieuwd! De reactie kan best vluchtig zijn, en is meestal direct na het toedienen van de bleek zichtbaar.
ga ik het zo eens proberen en voor de zekerheid filmen, mocht ik te traag zijn om te fotograferen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Gebeurde niet echt iets vgm... vanaf moment dat ik de bleek erop deed tot 5 minuten erna zag het eruit als op de foto



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Pluijm

Nog even ter info en ter waarschuwing.
Je hoeft maar een miniem drupje te gebruiken, ik doe dat meestal met een samengeknepen (capillair volle) pincetpunt, of met een drupje aan een glasstaafje of zo.
Pas op met Chloor, zeer gevaarlijk in je ogen, pure chloor eventjes op je handen ook.
In principe treedt kleurreactie met chloor meteen op, en verdwijnt vaak zelfs ook weer na een tiental seconden.

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rayan Majoor

De fles zat nog iets voller dan ik had gedacht, dus was inderdaad iets meer dan een druppeltje ;)
Maar nog steeds, ook direct na het toevoegen gebeurde er niets: zag er ook toen gewoon net zo uit als op de foto. En de echt lichte stukken op het onderste stuk zijn nog droog.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

alegro

De vindplaats ligt zo te zien in een beboste omgeving. Er zijn niet zo veel soorten die midden in een bos gedijen.
Dat beperkt de keus nogal dus. In dit geval denk ik daarom dat het Lepraria incana is. Die kan heel goed tegen
schaduw, ziet er qua habitus vaak zo uit en groeit ook op zure schors.
Grüezi mitenand,
Arjan

Rayan Majoor

Bedankt! Inderdaad midden in een gemengd bos zoals typische voor de hoge zandgronden
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Hmm... ja, dat kan natuurlijk ook nog. Het leek me fijner dan dat, maar Arjan zal wel gelijk hebben. In dat geval was een C-test niet de belangrijkste, maar nu weet je ten minste hoe dat werkt! :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

#17
Als er dan toch geoefend wordt met spottesten, probeer ook de K-reactie?
Evt. K+ geel Lecanora barkmaniana.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rayan Majoor

Ik heb even gekeken, maar bij de beschrijving van KOH-flesjes die ik op internet kan vinden dat deze na openen beperkt houdbaar zijn. En aangezien ik hem niet vaak zal gebruiken vind ik (als student) 10 euro (incl. verzendkosten) toch wel erg veel voor één keertje kijken wat de reactie van een korstmos is. Hoe leuk ik het ook zou vinden om te weten wat het nou precies is.
Als het nou echt jaren houdbaar zou zijn is het een ander verhaal...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Pluijm

Ja, de kosten zijn altijd een goed argument.
Overigens, mijn ervaring is eerder dat bij flesjes C of P (paraphenyleendiamine, test bij Cladonia) de 'kracht' er van af gaat.
Een flesje met KOH gaat zo 3-5 jaar mee. Goed sluiten, anders wordt het wat troebel, een neerslag door reactie met CO2 uit de lucht geloof ik.
En ook bij deze, één drupje is genoeg. Wel een handige test, bijv. Lichtvlekje K+ rood,  Ammoniak- en Witte schotelkorst K+ geel, Witkring K+ citroengeel etc.   
De Grove mosterdkorst is voor mij overigens ook nog een onbekende  :blink:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rayan Majoor

Zijn er niet kleine testsetjes zodat je het in kleinere hoeveelheid kan kopen? Dat zou op zich wel handig zijn en aangezien je dan gelijk al het goede materiaal hebt ga je ook eerder even naar wat andere korstmossen kijken...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Pluijm

Via Myco-shop (weet niet of dat mag, een naam noemen) zijn diverse reagentia in kleine flesjes van 3 à 4 € te koop, excl. verzending.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Guido Berger

Werken met NaOH (natriumhydroxide) kan ook.
Gootsteenonstopperkorrels. Goedkoop. Bouwmarkt.

Lukas jij hebt in het begin hier toch mee gewerkt?
Hoe was de verhouding? 10% korrels de rest gekookt water?

lukasverboom

Citaat van: Guido Berger op mei 27, 2020, 17:28:59 PM
Werken met NaOH (natriumhydroxide) kan ook.
Gootsteenonstopperkorrels. Goedkoop. Bouwmarkt.

Lukas jij hebt in het begin hier toch mee gewerkt?
Hoe was de verhouding? 10% korrels de rest gekookt water?

10% korrels, de rest gewoon kraanwater. Inderdaad heel goedkoop, en alle reacties die ik heb geprobeerd waren hetzelfde.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Bedankt voor alle tips! Helaas blijft bij bestellen toch verzendkosten vaak minstens 5 euro... maar ga toch maar een potje bestellen denk ik. houdbaarheid van 3 jaar vind ik nog wel redelijk. Misschien kan ik ook nog wel iets bij m'n vader regelen aangezien die bij een pompenbedrijf regelt. En anders dus gewoon bestellen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Pluijm

Ook hier ter lering ende vermaak: NaOH-korrels gemeen spul. Wees voorzichtig, vooral ogen.
Een niet goed afgesloten fles met korrels (hygroscopisch) bij mij door een hele kastplank heen gevreten.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Rayan Majoor

Citaat van: Pluijm op mei 27, 2020, 19:49:32 PM
Ook hier ter lering ende vermaak: NaOH-korrels gemeen spul. Wees voorzichtig, vooral ogen.
Een niet goed afgesloten fles met korrels (hygroscopisch) bij mij door een hele kastplank heen gevreten.
oei, dat is best heftig :rolleye:
Zal er voorzichtig mee omgaan :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Hierbij een foto van met een druppeltje NaOH: zag er direct na toevoegen nog net zo uit als op de foto (zo'n halve minuut later) en 5 minuten later nog steeds zo

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

En toen het opgedroogd was? Soms is een K-reactie lastig te zien, maar als je wat vocht opneemt met een tissue kun je zien of er een gele verkleuring in zit. Of je kunt het laten opdrogen en zien wat er veranderd is.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rayan Majoor

Heb het hier nog naast me liggen: nu even gekeken, en het plekje wat op de foto staat is als enige nog duidelijk gekleurd en ik zie het als fel geel. Kan een foto maken als dat handig is, maar is hier net begonnen met regenen dus licht is niet geweldig voor foto's op dit moment.
Teruglezend zie ik dat dat zou betekenen dat het de ammoniakschotelkorst is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl