Galwespjes op scheefbloem (Iberis)

Gestart door Rayan Majoor, mei 18, 2020, 16:01:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

tegenwoordig zijn we allemaal erg gewend om met foto's te werken, maar vandaag zag ik een paar kleine zwarte galwesp-achtige wespjes rond mijn scheefbloemplant bezig en eentje zat heel lang stil met d'r achterlijf tegen het blad. Zojuist weer wezen kijken en waar ze zat zit nu een klein zwart druppeltje op het blad en aan de onderkant van het blad is een donker vlekje te zien. Net iets ernaast op het blad zo'n zelfde plekje en het wespje zat ondertussen op een ander blad weer hetzelfde te doen. Helaas net vandaag m'n camera niet bij me (pas morgen weer, dus nu maar hopen dat ze morgen weer op de plant zitten...) dus geen foto's. Ik kan echter zowel op http://www.brc.ac.uk/dbif/hosts.aspx als op bladmineerders.nl geen wespensoort vinden die bekend is van Iberis. Uiteraard ga ik de ontwikkeling volgen en vastleggen, maar natuurlijk geen garantie dat het allemaal goed gaat.
Daarom was ik even benieuwd of iemand hier toevallig weet wat voor wespjes dit kunnen zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Kan het zijn dat het een parasitair wespje was dat de eitjes in een andere soort legde? Van heel veel kleine wespjes is niet bekend op wie ze parasiteren en binnen de families scelionidae en platygastridae zitten er waarschijnlijk ook nog veel nieuwe soorten voor de wetenschap tussen. Maar met foto's van de wespjes valt misschien te zeggen welke familie het in ieder geval is.
groeten,
Paul

Rayan Majoor

Hoi Paul,

ik heb de plantjes een aantal weken geleden gekocht dus als ze ergens op parasiteerden zat dat in het blad en zou dat daar waarschijnlijk al in hebben gezeten toen ik het kocht.
Vanochtend opnieuw bij de plant wezen kijken en het was er erg gezellig: nu een hele groep van die wespjes (waaronder twee mannetjes die hun ding aan het doen waren) en weer een paar bezig gezien met eitjes leggen in het blad. Nu wel volop foto's, dus die volgen tzt nog wel
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Bij deze: https://waarneming.nl/observation/191819617/.
15 Galwesp onbekend - Cynipidae indet. imago, eileggend, gezien
datum: 2020-05-19
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:
















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Als ik een (paar) wesp(jes) moet verzamelen hoor ik het graag. Vandaag alweer een stuk minder wespjes aanwezig (nog zo'n 5)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Prachtige fotoserie. Zou voor de zekerheid als familie kiezen voor Cynipoidea indet. Heb er ook wel eens wespjes van gehad. https://waarneming.nl/species/186185/
Maar geen idee verder.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

paulhoekstra

Leuke waarneming, het zijn inderdaad Cynipoidea en aan de hand van de vleugeladering lijkt het mij ook de familie Cynipidae. Binnen die familie zitten soorten uit het tribus Aylacini op kruidachtige planten, waaronder Brassicaceae, maar voor zover ik even snel kan vinden is er geenéén soort op Brassicaceae bekend in Europa (wel een aantal op papaveraceae en asteraceae). Kan je ook een foto van de planten toevoegen? Weet je zeker dat het Iberis is? En is het gewoon Iberis sempervirens?

Zou je ook een aantal beestjes kunnen verzamelen? Dan wil ik er graag naar kijken en eventueel kijken of ik ze door kan sturen naar een expert. Het lijkt me ook sowieso handig om de planten te volgen of er gallen op komen.

groeten,
Paul

Rayan Majoor

#8
Hoi Paul,

bedankt voor de reactie! Ik zal zo gelijk een foto van de plant maken en kijken of er nog wespjes op te vinden zijn, maar volgens mij zijn ze allemaal alweer vertrokken (op deze planeet of ergens anders naartoe :angel:). Ik heb de planten in tuincentrum de oude tol (Wageningen) als Iberis sempervirens gekocht en deze vertrouw ik wel wat betreft kennis van planten. Ook heb ik er ondertussen al een paar scheefbloemwitjes-rupsen op zitten (wat de reden was dat ik ze gekocht heb).
De plant staat gewoon op m'n balkon dus deze wordt minstens dagelijks door mij geinspecteerd ;D




Edit: er zat nog één eenzaam wespje op een blad, deze heb ik verzameld. Als er nog eentje opduikt gaat die ook mee.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl