Kleine Karekiet ?

Gestart door E VnMrbk, juni 07, 2020, 09:44:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Twijfel nu zelfs of de tweede foto van dezelfde vogel was.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/193391922/.
1 Bosrietzanger of Kleine Karekiet - Acrocephalus palustris / Acrocephalus scirpaceus adult, gezien
datum: 2020-06-06
locatie: Oud-Heverlee - Oud-Heverlee Zuid (VB)

foto's:



° (secundaire foto) lichtkleurige poten, geel-witte buik, korte bek (?) --> Bosrietzanger
° langer hoofd, beige buik, grijze poten, scherpe bek --> Kleine Karekiet
Kleine Karekiet meest waarschijnlijk

OlivierO

Heb je hem horen zingen? Dat is toch nog steeds de beste manier om deze twee uit elkaar te houden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

E VnMrbk

Beide soorten gehoord die dag daar, ook door andere waarnemers....doch deze vogel zag en hoorde ik niet tegelijkertijd zingen: in de buurt zong er voordien wel een Bosrietzanger. Poog dus visueel toch te onderscheiden, met mijn beperkte ervaring.

Andere waarnemer ( https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/193368103?_popup=1 ) fotografeerde rond hetzelfde tijdstip wèl éénduidig een zingende Bosrietzanger, doch ik kan dat op mijn foto's, tot mijn spijt, niet zo vaststellen en zwakte daarom mijn oorspronkelijke waarneming van Bosrietzanger af.

Kijken en horen synchroniseren is dus de les !

Groeten,

Erik

frankneijts

Erik, de ID van (niet-zingende) Kl Karekiet vs Bosrietzanger is 1 van de lastigste in Europa als het gaat om de wat algemenere soorten. Veel vogelaars, zelfs ringers die de vogels vaak in de hand hebben, achten het zelfs onmogelijk. Echter als het gaat om adulte vogels in het voorjaar is het met een setje goed belichte en scherpe foto's waar de vogels van alle kanten te zien zijn (zodat kenmerken als hoofdkleur boven- en onderzijde, snavellengte en -vorm, vleugelstructuur, pootkleur e.d. goed te zien c.q. beoordelen zijn) best wel te doen al zal misschien een klein percentage ongedetermineerd moeten blijven. Dat gezegd hebbende zul je het me eens zijn dat jouw foto's niet voldoen aan de criteria die ik genoemd heb en dus zou ik hier geen naam op durven plakken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'