Hybride Wilde Eend?

Gestart door frankvdv, mei 17, 2020, 21:11:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvdv

Ik zag deze zeer lichte Eend in een van de plasjes in het Horsterwold (Stille Kern) FL vanmiddag. Eerst dacht ik dat een een v was, gepaard met Wilde Eend / Parkeend woerd. Maar dat bleek niet het geval, ze zwommen alleen korte tijd dicht bij elkaar. Wat verder opviel is dat deze lichte eend voortdurend dook (helemaal onder, en bleef ook een tijd onder water). En tevens zeer actief boven water op insectjes leek te jagen (zwom er met hevige sprintjes achteraan). Verder druk verenkleed aan het verzorgen.

Heeft iemand een idee wat ik hier zag? Een hybride met Wilde Eend?

mgieskens

Zulke blauwe spiegels op de vleugels en een zo'n geelgroene snavel duiden op een mislukte Wilde Eend, ook wel Parkeend.
Wat in feite vrijwel allemaal een soort hybriden zijn, maar ik kan er niks van maken.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankvdv

Citaat van: mgieskens op mei 17, 2020, 22:03:25 PM
Zulke blauwe spiegels op de vleugels en een zo'n geelgroene snavel duiden op een mislukte Wilde Eend, ook wel Parkeend.
Wat in feite vrijwel allemaal een soort hybriden zijn, maar ik kan er niks van maken.

Dank je wel Michèl voor deze identificatie. Ik was wat verbaasd door het duikgedrag. Maar duidelijk verhaal, het is een Parkeend.

Groeten, Frank