Wat wordt hier gevoerd?

Gestart door Baco, mei 24, 2020, 10:22:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Baco

De laatste week kwam 1 van de Pimpelmezen steeds met heel plakkerig spul, om aan de jonge te voeren. Iemand enig idee wat het is?
Groetjes

Els Zwart

Oenanthe

Het is lastig te zien maar het zou mij niet verbazen als dit het spinsel is waarmee momenteel in ons duingebied heel wat struiken volkomen bedekt zijn en waarin duizenden rupsen zitten. Ik ken ze als spinselmotten maar dat is niet de officiele naam:stippelmotten noemt Wikipedia ze. Dat spinsel is erg kleverig, heb ik ontdekt omdat de motten vorige week ook de grond hadden bereikt en ik daar doorheen moest lopen. De rupsen werden belaagd door kraaien maar pimpelmezen lusten ze vast ook wel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Baco

Bedankt voor je reactie en dat zou het wel kunnen zijn.  :duim:
Groetjes

Els Zwart

tekenaar

stippelmotten zijn nauwelijks eetbaar voor vogels. Ik had ooit een stormmmeeuw met een gebroken vleugel. Toen ik die stippelmotte voerde, braakte hij ze allemaal weer uit. Het spinsel is niet plakkerig met lijmachige stoffen (niet zoals spinrag). het blijft wel aan je kleren zitten, maar zal niet van die verkleefde veertjes veroorzaken.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Is het niet wat voorbarig om grond van de ervaringen met 1 meeuw conclusies te trekken over de eetbaarheid van stippelmotten? Ik heb zelf ook altijd gedacht dat vogels er geen belangstelling voor hebben maar sinds ik vorige week een groep van zeker 15 kraaien onder de door de motten overwoekerde struiken heb aangetroffen ben ik gaan twijfelen. Zeker omdat de rupsen op dat moment massaal naar de grond kwamen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Baco

Ik heb nog een paar foto's gevonden waar je het duidelijker op ziet, hoop ik.
Groetjes

Els Zwart

Baco

Op een andere site kwam iemand met het antwoord Lindesluipwesp, en dat klinkt heel aannemelijk  :duim:
Groetjes

Els Zwart

OlivierO

Wil je de waarneming ook ingeven in waarneming.nl, Els?

Bij voorkeur doe je dat eerst, waarna je dan met de link of de optie "hulp via het forum" de waarneming op het forum zet.

Alvast bedankt!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rayan Majoor

Citaat van: Baco op mei 26, 2020, 21:15:29 PM
Op een andere site kwam iemand met het antwoord Lindesluipwesp, en dat klinkt heel aannemelijk  :duim:
Ik ken geen lindesluipwesp en internet verder ook niet... lijkt mij dus niet heel aannemelijk :rolleye:
Stippelmotten zullen het in ieder geval niet zijn: die spinsels zijn inderdaad niet plakkerig en ervaring als kleverig komt denk ik eerder doordat het sterk met elkaar verwoven spul is wat zich makkelijk ergens aan 'vastgrijpt'.
Dit doet me haast eerder denken aan hars oid, maar geen idee of het logisch is dat dat aan de jonge vogels wordt gevoerd. Op de eerste twee foto's van de later bijgevoegde foto's heeft het ook wel iets weg van een of andere larve, maar ik ken geen larven die zo plakkerig en slijmerig zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

herbert74

wordt er misschien lindebladwesp (Caliroa annulipes) bedoeld?

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rayan Majoor

Zou een stuk logischer zijn, maar dan nog verwacht ik meer te zien dan een (praktisch volledig wittig) klompje. En dan vraag ik me ook af hoe de andere Caliroa-larven uitgesloten zijn :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm