Vreemde paddenstoel op dode stobbe

Gestart door arensattic, mei 15, 2020, 22:26:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

arensattic

Beste mensen,

Vandaag vonden we op een dode stobbe, bovenop het oude dijkje bij Den Andel (restant van een 14e eeuwse zeedijk in het Hogeland van de provincie Groningen) bijgaande merkwaardige paddenstoel. Het was een groot gedrocht (groter dan een mannenvuist) dat bovenop het zaagoppervlak van de stam zat. We hebben er een klein stukje van afgebroken (wat makkelijk ging, het vlees had een stevige structuur, maar was niet houtig of hard). Het vlees bleek een behoorlijk sterke geur te hebben. Geurbeschrijvingen vinden wij altijd moeilijk, maar we zouden zeggen: ontsmettingsmiddel, hoewel anderen het misschien een anijsgeur zouden vinden.

Wat zou het kunnen zijn? Gezien de weersomstandigheden is het vruchtlichaam vermoedelijk ingedroogd (hoewel de stobbe erg beschut werd door grassen eromheen). Een hoedonderzijde was er niet te ontdekken. Als een van jullie wijsheid heeft, horen we dat graag. Het was een rare vondst. Jammer genoeg is maar 1 van onze foto's gelukt.

Groeten,

Aren & Maria van Waarde

Giel van der Pluijm

Omdat ie zo groot is en niet onder de grond zit, denk ik aan een aardappelbovist op een standplaats die ik bij deze soort wel vaker tegenkom.

Rob Koelman

Mogelijk een door de droogte niet goed uitgegroeide champignon (vanwege de geur).

Aardappelbovist herken ik er niet in...
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm


Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op mei 30, 2020, 14:18:47 PMIk zie geen sporen op plaatjes.

Klopt, maar op de foto is te zien dat er slechts een klein stukje van de buitenkant verwijderd is. Om te zien of er al dan niet plaatjes zijn moet je de zwam geheel doorsnijden.

Met alleen deze foto denk ik niet dat er een determinatie mogelijk is.


Met vriendelijke groet, Rob