Adder

Gestart door logico, mei 03, 2008, 14:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

logico

Hallo mensen.
Vanmorgen even rondgekeken naar wat adders. Ik heb er eentje gevonden.
Nu ben ik benieuwd of je aan de adder kunt zien wat voor geslacht het is en hoe oud hij is?


Bij voorbaat dank  :D  
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

#1
In het topic adder? is ook al een discussie gevoerd over mannetje of vrouwtje bij adder. Ik heb de vraag aan Ton Lenders, een expert op het gebied van adders voorgelegd. Hieronder zijn antwoord.

Dan is jou adder volgens mij vrijwel zeker een vrouwtje.

Beste Wim,

Als je naar het voorkomen van het dier kijkt (groot en dik lichaam) is het zonder meer een vrouwtje. Voor een Meinwegadder heeft het dier echter de verkeerde kleur. Daar hebben alle vrouwtjes een donkerbruine zigzag op een beige ondergrond. Heel af en toe komen er echter ook dieren voor die niet het standaard kleurpatroon hebben. Dit zou zo'n dier kunnen zijn. In andere gebieden komt deze kleurvariatie overigens meer voor. De zigzag is zwart, wat doet vermoeden dat we met een mannetje te maken hebben. De staart is volgens mij zo te zien ook relatief lang. Kortom ik weet het niet. Soms moet je dat durven toegeven. Met het dier in de hand had ik je wel uitsluitsel kunnen geven.

Groet, Ton.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Dit kan bijna niet anders dan een vrouwtje zijn. Leeftijd? Geen idee!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

michel.wissink

De hele foto komt op mij erg bruin over, maar dit exemplaar lijkt me idd een vrouwtje (mannetje heeft m.i. contrastrijkere tekening, waarvan het donkere deel donkergrijs is).

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

logico

Ah, hartstikke bedankt voor de reacties :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Over de leeftijd kan ik aan de hand van de foto geen uitspraak doen.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels