Iets te zeggen over deze bladvlo-nimf op sleedoorn?

Gestart door Rayan Majoor, mei 13, 2020, 12:13:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191232081/.
1 Cacopsylla melanoneura/affinis larve/nimf, gezien
datum: 2020-04-13
locatie: Wageningen - Nude (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henk Soepenberg

Blijkens het overzicht per waardplant is Cacopsylla pruni de enige bladvlo op sleedoorn.
zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,415394.msg2181989.html#msg2181989 (onder 'struiken')

Maar of dit dan ook een nimf van C. pruni is?
Vriendelijke groeten,
Henk

bas.drost96

Ik heb dat overzicht gemaakt a.d.h.v beschikbare literatuur, maar ik weet niet in hoeverre die compleet is. Op andere soorten Prunus zitten namelijk meer soorten bladvlooien. Verder weet ik niet hoe je de nimfen kan onderscheiden. Ik zou er Cacopsylla sp. zeker of C. pruni onzeker van maken.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rayan Majoor

Ik kon sleedoorn al niet vinden maar zat bij de bomen te kijken besef ik nu :rolleyes:
Ik had C. pruni eigenlijk al uitgesloten omdat er 'galvormend' bij stond en ook op internet zag ik voornamelijk gallen. Deze zat gewoon vrij op een blad.
Ik zal er dan Cacopsylla sp. van maken :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Even uit m'n hoofd hoor, zonder na te kijken - maar is dit niet meer de typische vorm van een nimf uit de familie Triozidae?

Misschien vergis ik me over deze, maar in basis zijn de nimfen van de Triozidae en Psyllidae zichtbaar verschillend in algehele habitus, dus kijk daar misschien ook nog even naar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Citaat van: Arp op mei 14, 2020, 13:28:49 PM
Misschien vergis ik me over deze, maar in basis zijn de nimfen van de Triozidae en Psyllidae zichtbaar verschillend in algehele habitus

En daarom denk ik ook eerder aan Psyllidae  ;D.

Rayan: ik zou zeggen, lekker opkweken samen met de bladwespen en imago desnoods opsturen.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Rayan Majoor

Hmm... vond de nimfjes van Cacopsylla op internet nog wel erg goed overeenkomen. Maar echt ervaring met bladvlooien kan ik mezelf niet noemen en hoe betrouwbaar zal internet hierin zijn...? :angel:
Helaas is de waarneming van een maand geleden (door school heb ik erg weinig tijd: verzorgen van wat ik meeneem om op te kweken gaat nog, maar de waarnemingen lopen een steeds grotere achterstand op, waardoor ik er vaak te laat achter kom dat ik iets had moeten opkweken/bewaren).
Ik kan eventueel wel in de komende dagen kijken of ik nog bladvlooien op dezelfde struik kan vinden en die dan alsnog opkweken. Maar deze gaat dus niet meer lukken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl