Nog een onbekende pieper, Zuid Afrika

Gestart door Alex Bos, mei 12, 2020, 16:07:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Bos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/187252889
onzeker Langsnavelpieper - Anthus similis gezien op 2020-03-21 South Africa - Oos-Kaap
Foto's:


bij voorbaat dank Alex Bos
Groeten Alex Bos

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Het verse verenkleed met de 'geschubde' bovenzijde verraadt een nog heel jonge vogel, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt voor de ID?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alex Bos

Roze snavelbasis van de ondersnavel sluit African Pipit uit, want die heeft (volgens mijn boeken) een gele snavelbasis.
Groeten Alex Bos

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankneijts op mei 12, 2020, 18:16:38 PM
Het verse verenkleed met de 'geschubde' bovenzijde verraadt een nog heel jonge vogel, ik weet niet of dat nog iets uitmaakt voor de ID?

De snavel is te kort voor Long-billed. En veel van die hoogpotige grondpiepers hebben ze op die plek niet. Cape Langclaw en Plainbacked vallen af. Blijft er alleen African over. https://www.pbase.com/wimdegroot/image/58155191
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: Alex Bos op mei 12, 2020, 18:40:22 PM
Roze snavelbasis van de ondersnavel sluit African Pipit uit, want die heeft (volgens mijn boeken) een gele snavelbasis.
Ik heb ook zo'n boek overgehouden aan mijn Zuid Afrika vakantie (Newman) en inderdaad staat de African pipit daarin met gele snavelbasis. Maar als op de foto inderdaad een zeer jonge vogel staat, zoals Frank oppert, kan dat de afwijkende kleur van de snavelbasis misschien verklaren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Alex Bos

Ik heb enkele uitgaves van de Sasol, en die geven allemaal een gele snavelbasis aan. Zelfs bij jonge vogels (want dat lijkt het me ook en die staat niet afgebeeld) lijkt me zo'n afwijkende snavelbasis niet kloppen.

Ik heb nog een topic gestart met onbekende piepers, zelfde weg, 100 m verder, maar dit zijn adulte vogels... Ook roze snavelbasis, maar verder wel gelijkend.

Ik vermoed dat de vogel van dit topic een jong is van de andere topic, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar apart ingevoerd.

Ook daar een roze snavelbasis, welke African pipit volgens de boeken uitsluit.
Groeten Alex Bos

Oenanthe

Citaat van: Alex Bos op mei 12, 2020, 19:12:52 PM
Ik heb enkele uitgaves van de Sasol, en die geven allemaal een gele snavelbasis aan. Zelfs bij jonge vogels (want dat lijkt het me ook en die staat niet afgebeeld) lijkt me zo'n afwijkende snavelbasis niet kloppen.
Ik heb heel wat nestjonge en pas uitgevlogen zangvogels in mijn handen gehad. Ze worden vrijwel allemaal van top tot teen kaal en roze geboren. Het lichaam wordt met veren bedekt maar de onbevederde lichaamsdelen verkleuren naar ik vermoed door verhoorning. Daardoor ontstaat uiteindelijk een gele kleur die begint als rozerood. Het zou mij niets verwonderen dat dat bij deze vogel het geval is maar ik bevind mij op glad ijs want ik heb precies 1 reis naar Zuid Afrika van wel twee weken lang als ervaring in mijn bagage.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 12, 2020, 20:32:47 PM
.... maar ik bevind mij op glad ijs want ik heb precies 1 reis naar Zuid Afrika van wel twee weken lang als ervaring in mijn bagage.

Niet te bescheiden Maarten, het ligt er helemaal aan waarnaar je hebt gekeken en met hoeveel belangstelling. Ik ken tig vogelaars die al 50+ jaar in Nederland vogels kijken en geen Fitis van een Tjif kunnen onderscheiden, geen Gras- van een Boompieper en regelmatig nog Buizerden voor Wespendieven uitschelden. Zo zijn er ook genoeg vogelreizigers die beslist vaker en langer dan jij in Zuid-Afrika zijn geweest maar dat wil nog niet zeggen dat ze al die piepers of leeuweriken daar uit elkaar kunnen houden als ze niet zingen en de exacte biotopen niet precies kennen..
Sterker: met een goed setje foto's, de nodige kennis van t net en/of een goede veldgids en een gezonde nieuwsgierigheid + de nodige ervaring met het mystery birden op diverse fora, kan menig goede vogelaar vogels op zulke foto's juist determineren zonder ooit maar 1 voet op dat contionent te hebben gezet is mijn stellige mening ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Het is niet lastig om verward te raken als je te intensief naar Afrikaanse piepers kijkt: de Kimberley Pipit (A. pseudosimilis) werd in Zuid-Afrika beschreven op basis van een combinatie van African, Long-billed en Mountain Pipit; Long-tailed (A. longicaudatus) op basis van een combinatie van Long-billed en Buffy.
En dan ook nog een juveniel...

Long-billed heeft (als adult) beige op de buitenste staartpennen, African wit.
Ik zou op de kleur van de snavelbasis afgaan en voor Long-billed kiezen, maar een vraagteken is geen schande!

JanHein

Alex Bos

Ik ben erachter dat de Sasol niet de juiste gids is voor kbkv-tjes in RSA... Het is gewoon een African Pipit
Groeten Alex Bos