onbekend bijtje

Gestart door margriet, mei 02, 2008, 13:54:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

tsja, tegen beter weten in denk ik... maar kan het altijd proberen ^_^  
groetjes,

Margriet

margriet

en nog een slechte foto, als jullie alleen maar een richting geven vind ik het ook prima, dit zijn foto´s van een aantal jaren geleden van dezelfde plek als de langhoornbijtjes :  
groetjes,

Margriet

corzonneveld

Anthophora misschien?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

margriet

#3
zou kunnen, ..

ik heb nog een foto:
groetjes,

Margriet

blerf

ik denk vrouwtje langhoornbij (Eucera spec.). Zelfde plek als de slaapaggregatie?

-jeroen-
Groet,
Jeroen

margriet

#5
Ik hoopte natuurlijk dat iemand dat ging zeggen, zou het kunnen? Als jullie geen andere suggesties hebben....

Dat zou inhouden dat de langhoornbijtjes al langer daar voorkomen, en dat is natuurlijk geweldig om te weten!

Ik denk dat ik deze foto's dan ook maar op stuur naar de expert.

:lol:  :lol: wat een mooie hobby hebben we toch, en ik ben blij dat ik ook foto's bewaar met titels als "bijtje spec."  
groetjes,

Margriet

markmeijrink

#6
Hoi margriet,

ik heb nog even zitten zoeken op internet en er zijn voor Nederland 2 soorten langhoornbijen Eucera bekend, respectievelijk E. longicornis en E. nigrescens. Een duitse site weet te vermelden dat deze soorten goed te scheiden zijn door vliegtijd! Namelijk de mannetjes van E. nigrescens vliegen vroeg: (eind) april, dus het zou maar zo kunnen dat jouw foto's de zeer zeldzame Zuidelijke langhoornbij betreffen. Ook foto's op internet bevestigen deze hypothese enigzins. Maar foto's zijn vaak géén betrouwbare bron voor determinatie dus terughoudendheid is geboden. Jammer dat mijn Scheuchl-tabel maar ingaat op één van de in NL voorkomende soorten. Helaas dus nog even afwachten op EIS. Is het trouwens nog gelukt om één van de mannetjes te vangen?

M.v.gr. Mark

margriet

Ja, ik heb één mannetje gevangen
Ik wacht enkel op de expert, als ik een adres heb ga ik er heen, of het bijtje per post..

Ik had ook gelezen over die vliegtijd, op een duitse site. Daarnaast hoorde ik van de EIS persoon dat het verschil zit in de punctuatie op de bovenzijde van het borststuk, die is bij longicornis dieper en dichter, maar voor mij is het niet te doen er een oordeel over te vellen zonder vergelijkingsmateriaal.

Overigens stemt het voorkomen van nigrescens tegen, die wordt in Nederland slechts in Limburg gezien, en vliegtijden kunnen nogal verschillen, net als overigens de foto´s die je op internet kan vinden ... blijft afwachten
groetjes,

Margriet

markmeijrink

CiteerOverigens stemt het voorkomen van nigrescens tegen, die wordt in Nederland slechts in Limburg gezien, en vliegtijden kunnen nogal verschillen, net als overigens de foto´s die je op internet kan vinden ... blijft afwachten

http://www.repository.naturalis.nl/document/46387 (voorlopige atlas wilde bijen)
Van beide soorten zijn in het verleden vondsten gedaan langs de grote rivieren en enigzins in de buurt. Maar ja verspreidingskaartjes zijn ook niet alles.

Heb je trouwens in het verleden nog meer wilde bijsoorten gevonden bij fort pannerden. Zou ook wel leuk zijn om Nomada sexfasciata te vinden (de parasiet van Langhoornbijen) of Nomada zonata die volgens Jan Smit natuurontwikkelinggebieden als biotoop heeft en in het verleden ook aande overkant van de waal (Millingerwaard) al is gevonden.

M.v.gr. Mark

margriet

tsja, nomada sexfasciata had ik ook al op mijn lijstje staan om te zoeken...

leuk om alvast wat te lezen in de atlas, mijn stip komt er nog bij :lol:

Ik ben eigenlijk nog amper bezig met bijtjes, vind het erg lastig om in het veld een determinatie te doen... Nu heb ik een binoc staan en kan ik wat meer.. maar het is niet mijn wens om alles maar onder de binoc te leggen, heeft ook lang niet altijd nut zonder vergelijkingsmateriaal. (zie maar bij de langhoorntjes)

Daarnaast ben ik altijd erg druk en zou ik het liefst alle groepen leren kennen, kevers, snuitkevers vooral, bijtjes, wespen, spinnen etc etc. Maar dat gaat zomaar niet :P

Ook ben ik coördinator van een plantenwerkgroep en kan ik natuurlijk niet altijd afdwalen naar de beestjes :grin:

Wel staat vast dat er op het fort nog genoeg te ontdekken is op het gebied van al deze groepen! In de grond is kalk aanwezig afkomstig van het oude kalkcement wat gebruikt is en door verwering in de grond terechtgekomen is. Een hoop hellinkjes en snel opwarmende grond en beton. En daarnaast ook altijd windvrije stukken.. Ik denk dat het fort als een soort refugium goed geschikt is geweest al die tijd, ook bij hoog water.

groetjes,

Margriet