Vinkenjong gevoed door roodborst?

Gestart door Meek, mei 08, 2020, 14:43:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Meek


foto bij waarneming
Kopieer de tekst hieronder, ga naar het juiste forum en plak de tekst met ctrl + v of ⌘ + v.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/190756259/.
2 Roodborst - Erithacus rubecula
datum: 2020-05-08
locatie: Wijchen zuid (GE)

foto's:



roepend jong, wordt gevoed door volwassenen roodborst (gezien). Ik twijfel door de witte streep op vleugels, lijkt meer een vink

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Jonge roodborsten op deze leeftijd zijn zwaar gespikkeld. Op je foto's staan inderdaad een vink. Ik had graag een foto gezien van de vogels die deze vink kwamen voeren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Van Pimpel- en Koolmezen zijn wel verhalen bekend met gemengde nesten. Meestal gaat het dan om ongelukjes, hoge eilegnood of een verdreven koppel dat al eieren had gelegd.
Maar dat is voor zover mij bekend alleen in nestkasten geweest.
Daarentegen bouwen Vinken en Roodborsten eigen nesten tussen de takken. Ben benieuwd
Een koekoeksjong wordt ook gewoon groot gebracht door de pleegouders. Ik kan me dus wel voorstellen dat als het een keertje fout gaat, de andere ouders het jong gewoon groot brengen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

ArjenDrost †

Ik ken het ook van Brandganzen met Eidereenden op Spitsbergen. Zo af en toe zien we daar een Brandganzenfamilie met een enkel Eidereendkuiken erin. Ze broeden op dezelfde eilanden, dus we gaan er daar ook van uit dat een Eidervrouwtje in legnood een verkeerd nest pakt voor d'r ei.
Als de eieren uitgekomen zijn, gaat het de eerste paar dagen goed, maar dan wil het Eiderkuiken toch echt iets anders eten dan gras (wat namelijk niet hun normale voedsel is).

Ooit gezien hoe zo'n gemengde familie achterna gezeten werd door een paar Eidervrouwtjes, die kennelijk probeerden het jong te overtuigen dat hij verkeerd zat. Maar het kuiken kende natuurlijk de eiders niet en zocht bescherming bij papa. Die had wel door dat het kuiken niet bij hem hoorde en joeg hem weg. Bij moeder gebeurde vervolgens hetzelfde. Net toen het jong wat verloren tussen beide groepen in zat, kwam er een poolvos aan, waardoor iedereen in paniek naar het water vluchtte. Helaas heb ik de uitkomst van dit gebeuren dus niet kunnen zien.

Merel

Eigenlijk best sneu verhaal. ;D Jammer dat het een open einde is. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

ArjenDrost †

Citaat van: Merel op mei 09, 2020, 20:43:22 PM
Eigenlijk best sneu verhaal. ;D Jammer dat het een open einde is. :)
Ben bang dat er over het algemeen geen goed einde aan komt. We hebben nooit kuikens ouder dan 2 dagen bij een verkeerde familie gezien... En dit Eider kuikentje leek de vrouwelijke Eiders vooral eng te vinden (okay, het verhaal is natuurlijk aardig geantropomorfiseerd, maar zo kwam het wel over in ieder geval).

Groeten, Arjen