onbekend beestje

Gestart door HansZweers, mei 07, 2020, 14:44:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansZweers

Hallo,
Kan iemand mij helpen te bepalen wat dit voor een beestje is? Het is ongeveer 1cm groot, heeft haartjes die als pootjes lijken te werken, lijkt ook aan een draadje te hangen/zweven. Sinds een paar weken in de tuin, naast conifeerhaag.
Kan dit beestje rode vlekjes op je huid geven die jeuk veroorzaken?

Hoor het graag!

Alvast bedankt,
Hans

Rayan Majoor

waarschijnlijk een jong rupsje van de plakker (Lymantria dispar). Geen idee of deze irriterende haren heeft aangezien ik zelf eigenlijk nooit last heb van irriterende stoffen of haren (zelfs niet van de eikenprocessierups, waarbij trouwens alleen de haren die zo klein zijn dat we ze niet kunnen zien irriterend zijn en geen gif bevatten, maar kleine haakjes)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

HansZweers

Dank je wel voor je reactie Rayan!

Als ik dit google kom ik meestal wat gekleurde rupsjes tegen, deze is  helemaal zwart. Of moet hij soms nog groeien voordat hij kleur krijgt?

lukasverboom

Zie hier, en dan omlaag scrollen tot de jongere rupsenstadia:
http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Lymantria_Dispar
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

HansZweers

Dank je wel Lucas,

Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen. Ik zie ze nu een week of twee, telkens op dit formaat. Is dat logisch? En binnen hoeveel tijd worden ze grote rupsen en gaan ze verpoppen?

Rayan Majoor

Zojuist lees ik in 'Field Guide to the Caterpillars of Great Britain and Ireland' dat deze soort inderdaad wel irriterende haren heeft...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

HansZweers

Dank je Rayan. De vlekjes zijn inmiddels weg, de rupsjes zijn er nu ook wat minder. Hopelijk minder last van de komende tijd!