De wolf en de Moeflons.

Gestart door Freek Verkerk, mei 05, 2020, 22:40:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Ik zag vandaag dat er weer een groep van 20 Moeflons waargenomen is op het Wekeromseveld. Er zijn in Nederland 2 gebieden waar ze voorkomen. https://waarneming.nl/species/1684/maps/?start_date=2019-11-07&interval=15552000&end_date=2020-05-05&map_type=heat Het is wel meer geweest maar het loopt terug. In de wikipedia staat het volgende verhaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Moeflon Ik heb dit onderwerp geopend omdat ik geinteresseerd ben in de wolf en ik verwacht dat de wolf korte metten zal maken met de moeflon populatie. En ik wil graag volgen hoe snel dat gaat. Er schijnen 2 groepen te zijn op de Heat map, met een schaduw bij Harderwijk. De ene populatie zit achter hekken op de hoge Veluwe en de andere groep zit wat meer naar het westen, in een wat drukker bevolkt deel van Nederland. Het is wel spannend; komen de wolven al westelijk van de hoge Veluwe en gaan ze dan inderdaad die moeflons opeten. Verwacht ik dus wel. En ook de dieren op de Hoge Veluwe; lukt het de wolf om in het park te komen. Verwacht ik ook. Verder is het uiteraard ook interessant of de wolf de Oostvaardersplassen weet te bereiken. En dat verwacht ik ook. En wat er dan gebeurt met de edelhertenpopulatie, maar misschien moet ik daar een ander onderwerp voor openen. "De Wolf in de Oostvaardersplassen". Maar nu eerst de wolf en de moeflons. De waarneming vandaag meldde 20 dieren. Ik neem eigenlijk aan dat ze nu allemaal in één grote groep rondlopen  en dat ze dat in het verleden ook al deden. nu zijn er dan 20 Moeflons in dat gebied. Ik heb even teruggebladerd en zag dat er in het verleden meer dieren in hetzelfde gebied zijn waargenomen, dus mogelijk is de wolf er al aangekomen. Maar als u dus wat kunt bijdragen aan deze natuurlijke ontwikkeling, als u iets ziet of hoort: Graag :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ronris

Het Wekeromse zand is een totaal omrasterd gebied, omgeven door een hertenkerend raster, Dus wat moeilijker te bereiken voor de wolf. De laatste telling op het Wekeromse zand gaf een populatiegrootte aan van 74 exemplaren (zomerstand).  De populatie moeflons op de Noorderheide Vierhouten, Elspeterstruiken, Elspeterbos wordt als niet meer bestaand beschouwd. Met uitzondering van de populatie binnen de rasters van landgoed Noorderheide, gelegen aan de Elspeterboschweg. Ook nog op de Veluwe leeft er nog een kleine populatie, eveneens tussen rasters op landgoed Hoog-Deelen (46 ex). Ook is er nog een populatie moeflons aanwezig in Gelderland op landgoed Ampsen (33 ex) .