Valt hier nog wat van te maken?

Gestart door Els Trautwein, mei 05, 2020, 10:32:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Els Trautwein

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/190464295/.
1 Vogel onbekend - Aves indet.
datum: 2020-05-03
locatie: IJmuiden - Parkeerplaats Kennemermeer (NH)

foto's:


Oenanthe

Zo vaak zie je ze niet meer maar toch is deze vogel nog altijd een van de talrijkste van ons land. De eerste die je ooit zag, toen je voor het eerst buiten kwam. Herken je hem nu?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

tekenaar

Welkom op het forum!

Els: dit is een vrouwtje huismus.

Maarten: ik antwoorde in het verleden ook vaak op deze manier met het idee mensen te helpen om zelf te leren determineren. Ik heb grmerkt dat dit vaak niet gewaaedeerd wordt en er zelfs voor zorgd dat minder vragen op het forum gesteld worden, wat erg jammer is. Ik denk dat het beter is dit soort reacties alleen te geven wanneer uit de vraag blijkt dat dit gewenst is, en dat is hier niet het geval.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Els Trautwein

Dank je wel iedereen, deze vogel zag er van een afstand pieperachtig uit. Het was ook niet in een omgeving waar ik huismussen zou verwachten. Ook was de vogel in zijn eentje waardoor ik op het verkeerde been gezet werd. Het was een beetje dom voor een vogelaar die niet echt beginnend is,  maar toch .. Ook degenen met wie ik op stap was zagen er nu niet direct een huismus in.
Ik ben het totaal met Marleen eens. Ik denk wel een tweede keer voordat ik iets op dit forum ga zetten. Maar dat is wellicht de bedoeling.
Met vriendelijke groet


DuDe

#4
Je schrijft dat je het met Marleen eens bent, maar ik denk dat je haar antwoord verkeerd interpreteert (wat ook weer een interpretatie is  ;)). Blijf vooral je vragen stellen!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Els Trautwein

Joh, veel te mooi weer hiervoor. Ik ga wel naar fb groepen, daar krijg je gewoon antwoord.
Groet Els

Rob Koelman

Citaat van: Els Trautwein op mei 06, 2020, 10:50:22 AMJoh, veel te mooi weer hiervoor. Ik ga wel naar fb groepen, daar krijg je gewoon antwoord.

Hmm, ik zie hierboven toch een flink aantal mensen die - allen op hun manier - jou een antwoord hebben gegeven...  B)

Er zijn zat vragen die veel minder uitgebreid beantwoord worden (of soms helemaal niet).
Met vriendelijke groet, Rob

Henri van Dodeweerd

Als je een vraag op het forum zet dan wil je toch wat leren?

De reactie van Maarten doet dat. Wat is het probleem? Zelf op een denkspoor gezet worden is toch prima?

Als mensen dat niet willen, dan kunnen ze dat natuurlijk aangeven. Weg gaan kan dan natuurlijk ook, maar vind ik wel jammer. Blijf gewoon je vragen stellen, Els. Je krijgt echt wel antwoord.

In dit geval gaat dus om een huismus. Die kun je bijna overal tegen komen. Zeker waar menselijke activiteiten zijn. Een parkeerplaats kan ook. En ze worden er vaker gezien.

Een pieper is een insecteneter en heeft dan ook een andere snavel. Daarnaast zijn er ook de kleedverschillen.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd