Op plein: kop-en-schotelkorst en gelobte citroenkorst?

Gestart door Mark van Veen, mei 04, 2020, 11:20:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Vorige week gefotografeerd op een plein bij ons in de buurt. De bakstenen op de grond bevatten massaal een Lecanora, op de betonnen randen rond de bomen iets wat ik als een gelobte citroenkorst determineer (horizontaal oppervlak).

Lecanora: ik determineer het als Lecanora semipallida (kop-en-schotelkorst) met de veldgids in de hand, waarbij vooral het verschil met L. dispersa (verbrgen schotelkorst) hoofdbrekens kost. Ik vind de apotheciën een witte dikke rand hebben en de schijf iets berijpt. Groei bovendien in groepjes, met een donker thallus. Vanaf stahoogte ogen de vlekken iets groenig, dat valt op de macrofoto's weg.
Waarneming: https://waarneming.nl/observation/190094250/

Gelobte citroenkorst: Hier stoei ik vooral met het verschil met sinaasappelkorst, maar de lobbeln niet dikberijpt en de lobben lijken me platter.
Waarneming: https://waarneming.nl/observation/190094233/

kloppen deze determinaties?

groet, Mark
groet,

Mark van Veen

Guido Berger

Sinaasappelkorst.
En waarschijnlijk L. semipallida.

De rand van semipallida is niet altijd dik.
Semipallida heeft wat verspreid staande apothecia van (vaak) verschillende grootte.
Bij dispersa staan de apothecia meer in groepjes van (vaak) gelijke grootte.

Het zou ook nog kunnen dat foto 2 en 3 verschillende soorten zijn.

Mark van Veen

Dank!

Voor mijn volgende keer: wat maakt het sinaasappelkorst?

En foto 2 en 3 zijn inderdaad van net iets ander substraat. Foto 2 van betonnen rand, foto 3 van baksteen.

groet,

Mark van Veen

lukasverboom

De sinaasappelkorst is een stuk kleiner dan de gelobde citroenkorst, die zul je op dat formaat niet zo snel met apotheciën vinden. Maar ik begrijp de verwarring. Die Lecanora's ga ik me niet aan wagen, die vind ik zelf nog te lastig.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Mark van Veen

Dank Lucas, de veldgids werkt niet echt met formaat. Het zijn inderdaad kleine exemplaren, 1-2 cm2.
groet,

Mark van Veen

alegro

#5
Ik denk dat foto 2 Lecanora semipallida is en foto 3 L dispersa. Beide soorten zijn inderdaad vaak lastig te onderscheiden, maar
L semipallida groeit wat meer als samenhangende rondachtige thallii met een zichtbaar vuil bruinig/grijzig thallus, terwijl
L dispersa echt losse groepjes van verspreide apotheciën met een niet of nauwelijks aanwezig thallus vormt.

Op je eerste foto is overigens, naast G pusilla, nog een duo zichtbaar dat vaak samen voorkomt op dergelijke plekken.
De kleine, donkeroranje apotheciën zijn van Flavoplaca oasis en de wat meer geel getinte aan de linkerkant zijn van
Candelariella aurella.
Grüezi mitenand,
Arjan

Mark van Veen

#6
Dank Arjen voor je duidelijke uitleg! L. dispersa maakt dan wel grote 'vlekken' op de straatstenen. Op de plekken waar die staat is 50-80% van de steen bedekt.
groet,

Mark van Veen