Hoofdmenu

boswolfspin?

Gestart door zakdrager, mei 04, 2020, 01:07:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ik was al een tijdje uit mijn winterslaap maar door dat virus stond mijn hoofd even niet zo naar insecten. Hopelijk breken betere tijden aan.

Hierbij een mogelijke (zwarthand/zwartstaart)boswolfspin. Adult vrouwtje (Muntberg, Groesbeek). Is de epigynefoto goed genoeg?
Overigens maakte ObsID er tuinwolfspin van.

Groet, Henk

jvogels

oei, je hebt het dan wel zwaar te pakken; als je spinnen tot de insecten bent gaan rekenen  ;)

dit is inderdaad een Pardosa uit de lugubris groep. Epigyne is notoir lastig bij beide soorten, voor een goed onderscheid meten ze losgeprepareerd en moet naar de buizen en andere interne structuren gekeken worden. Een "zacht" kenmerk is de kleur van de spintepels. Ook bij vrouwtjes is er verschil in kleur tussen de voorste en achterste bij P. lugubris, maar dat verschil is veel subtieler dan bij de mannetjes het geval is. Kortom: heb je ook een foto van de achterzijde van deze dame?

zakdrager

Zeker, sinds dat virus haal ik alles door elkaar...  ;D

Ik had geen duidelijke foto van de spintepels dus die heb ik zojuist nog maar even gemaakt. Bij de onderste foto ligt ze op haar rug. Ik zie geen duidelijk kleurverschil als ik door de beharing heen kijk. Jij wel?

Dus dan is het (vermoedelijk) P. saltans, toch?

Groet, Henk

PS Had jij ook gereageerd op dat mogelijke Gewoon visgraatje? Ik kreeg namelijk wel zo'n mailtje van waarneming.nl. Zie alleen geen reactie staan.

jvogels

Daar zou ik inderdaad P. saltans van maken.

op gewoon visgraatje had ik gereageerd, maar later weer verwijderd (ik was onzin aan het uitkramen).

zakdrager

Joost, mijn dank is wederom groot!

Groet, Henk

PS Wanneer je zelf herkent dat je onzin uitkraamt ben je goed op weg naar wijsheid  ;)