Ruwe smeerwortel?

Gestart door MarcdB, april 30, 2020, 21:05:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcdB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/190060199/.
1 Smeerwortel spec. - Symphytum spec. bloeiend
datum: 2020-04-30

foto's:

None

Rien Ondersteijn

Hoe mooi kan een [ondersoort van]Gewone smeerwortel wel niet zijn .. !
Groene groe[n]tjes.Rien.

MarcdB

Heel mooi, maar wel verwarrend  :rolleye:

nielseimers

Dat vind ik ook verwarrend :rolleye: Dit is toch helemaal geen Gewone smeerwortel (of ondersoort daarvan)?

Marc, om Symphytum betrouwbaar op naam te brengen, is een foto van de voet van de stengelbladen nodig. Het is belangrijk om te weten of de bladvoet wel of niet langs de stengel aflopend is (bekijk hiervoor meerdere bladen). Ook is een detailfoto van de bloem in zij-aanzicht fijn om goed te kunnen beoordelen hoe ver de kelk ingesneden is. Ruwe smeerwortel heeft een kelk die meer dan 2/3e ingesneden is, dus die valt af. Ik vermoed dat dit Kaukasische smeerwortel betreft.

In dit forum topic kan je zelf mee determineren.

MarcdB

Ik kan hem binnenkort nog wel eens opzoeken om andere foto's te maken. Dank voor je tip Niels.

Voorlopig maar op Symphytum spec laten staan?

nielseimers

Dat lijkt mij prima. Er lijken wel meerdere planten bij elkaar te staan. Heb je hier aanplant uitgesloten?

Rien Ondersteijn

Citaat van: MarcdB op april 30, 2020, 21:32:25 PM
Heel mooi, maar wel verwarrend  :rolleye:

Sorry-klopt Marc en Niels : ik maakte een verkeerd sprongetje bij de tabel van Niels op punt 5...
Inderdaad zal dit S.caucasicum zijn
Groene groe[n]tjes.Rien.

MarcdB

Aanplant, verwildering of anderszins uit een tuin komend sluit ik niet uit. Ik zal eerst eens terug gaan en dan kijken of ik er uit kom.

janvdbrugge

Hallo, ik heb zelf deze blauwe Smeerwortel al heel wat jaren in de tuin, op achtereenvolgende adressen - dus ook aanplant (:^) - en heb die altijd Kaukasische Smeerwortel genoemd. Oorspronkelijk meegenomen van de rand van een parkeerterrein, bij een houtwal. Hij gedraagt zich fatsoenlijk, in tegenstelling tot zijn familielid Pentaglottis sempervirens, de Overblijvende Ossentong, die zich nogal sterk uitbreidt (door zaden). Hier in Zevenaar zijn sommige parkranden beplant met o.m. Grootbloemige Smeerwortel, een m.i. minder aantrekkelijke soort; als ik daarlangs kom, denk ik vaak: hadden ze hiervoor nou maar caucasicum gekozen . . . (maar die is wel weer flink hoger dan grandiflorum).
Groeten, Jan van der Brugge

MarcdB

Ik heb meerdere foto's bijgeplaatst en denk dat het Kaukasische is

nielseimers

Heb je ergens gezien of de bladvoet langs de stengel afloopt? Anders zou dit nog Symphytum x norvicense kunnen zijn.

Rien Ondersteijn

Die overzichtsfoto o.a. maakt het veel duidelijker. dat aflopende blad is vaak moeilijk te zien. maar als je naar de stengel kijkt op een close-up dan zie je dat ie beneden de bladaanhechting verdikt is - aflopend blad lijkt me .
Groene groe[n]tjes.Rien.