Hoofdmenu

stekelnoot

Gestart door Geum rivale, mei 02, 2020, 14:42:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Het lijkt erop dat door nieuw inzicht de meeste Late stekelnoten moeten worden hernoemd als Grote. Geldt dat ook voor deze? Ik zie nergens een tekening van de juiste vruchten van Late, en de hartvormige bladvorm zou in dit geval op die soort wijzen.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/56871224/.
datum: 2003-09-15
locatie: Rhenen - Voormalige Grindafgraving (UT)

foto's:

Kees van Reenen

nielseimers

Dat klopt, nagenoeg alle vondsten in Nederland (in ieder geval het rivierengebied) betreffen Grote stekelnoot. Dit moet nog een keer gecorrigeerd worden, maar het is een lastige klus die best wel wat tijd kost. Ik kan mij voorstellen dat we dit pas in de winterperiode aan gaan pakken.

Geum rivale

Leni Duistermaat heeft verzuimd in de nieuwe Heukels' een (juiste) tekening van beide soorten toe te voegen. Is die (of foto's) ergens te vinden, zodat mensen alvast zelf een poging kunnen wagen de soorten te onderscheiden?
Kees van Reenen

nielseimers

Wij onderscheiden ze vegetatief voorlopig nog niet. Eerst maar eens een overtuigende Late stekelnoot vinden, voordat we naar vegetatieve kenmerken gaan kijken.

Geum rivale

Ik vroeg niet om vegetatief, ieder kenmerk is welkom. Maar jullie doen ze dus altijd op vrucht? Is er ergens een goede foto of tekening van de vrucht van Late? De in Heukels' genoemde kenmerken zijn toch wat subjectief en zullen althans mij pas duidelijk worden met een plaatje.
Kees van Reenen

nielseimers

#5
Op deze website worden de verschillen mooi geïllustreerd:
http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Korbbluetler/spitz_oh_dorn.htm

Om het verhaal nog eens drie keer zo complex te maken, Late stekelnoot bestaat uit twee soorten en Grote stekelnoot bestaat uit vier soorten en nog eens twee ondersoorten.

Onderstaande determinatiesleutel schreef ik anderhalf jaar geleden ergens een keer.

1a.   Stengel bij de bladvoet met doorns, stengelbladen lancetvormig.   Xanthium spinosum
1b.   Stengel zonder doorns, stengelbladen breed (nauwelijks langer dan breed).   2.
2a.   Vruchten 12-15 mm lang, doorns op vruchten kaal of met slappe beharing.   3. (Xanthium strumarium agg).
2b.   Vruchten >15 mm lang, doorns op vruchten met stevige beharing.   4. (Xanthium orientale agg.)
3a.   Vruchten tussen doorns met slappe beharing.   Xanthium strumarium.
3a.   Vruchten tussen doorns kaal.   Xanthium pungens.
4a.   Doorns op vruchten ver uit elkaar, doorns sterk beklierd.   Xanthium orientale.
4b.   Doorns op vruchten dicht op elkaar, doorns niet beklierd.   5.
5a.   Stengel met onduidelijke punten en strepen.   Xanthium saccharatum.
5b.   Stengel met duidelijke punten en strepen.   5.
6a.   90-100% van de doorns op de vruchten haakvormig. Doorns 0.8-1.1 keer zo lang als de breedte van de vrucht.   Xanthium italicum.
6b.   20-50% van de doorns op de vruchten haakvormig. Doorns 0.5-0.6 keer zo lang als de breedte van de vrucht.  7. (Xanthium albinium)
7a.   Stengelbladen met hartvormige bladvoet, rijpe vruchten dik, eivormig, 2.5 keer zo lang als breed. Xanthium albinum subsp. albinum.
7b.   Stengelbladen met wigvormige bladvoet, rijpe vruchten slank, ovaal, 3.5 keer zo lang als breed.  Xanthium albinum subsp. riparium.

marcel234

Citaat van: nielseimers op mei 02, 2020, 19:10:47 PM
Om het verhaal nog eens drie keer zo complex te maken, Late stekelnoot bestaat uit twee soorten en Grote stekelnoot bestaat uit vier soorten en nog eens twee ondersoorten.
Onderstaande determinatiesleutel schreef ik anderhalf jaar geleden ergens een keer.
Gepost op: oktober 12, 2018, 00:12:42 am »
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,384755.msg2274058.html#msg2274058

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op mei 02, 2020, 19:10:47 PMOm het verhaal nog eens drie keer zo complex te maken, Late stekelnoot bestaat uit twee soorten en Grote stekelnoot bestaat uit vier soorten en nog eens twee ondersoorten.
Onderstaande determinatiesleutel schreef ik anderhalf jaar geleden ergens een keer.

Citaat van: marcel234 op december 23, 2020, 09:48:54 AMGepost op: oktober 12, 2018, 00:12:42 am »
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,384755.msg2274058.html#msg2274058

De info van Niels op het forum en in een FB-bericht heb ik verwerkt tot een tabel op één A4'tje. Zie bijlage...
Met vriendelijke groet, Rob