mier, rood achterlijf

Gestart door vdbuss, mei 02, 2020, 11:29:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdbuss

Mijn excuses, ik ken niets van mieren...zijn er soorten mieren met zwarte kop en borst, maar rood achterlijf? (En die je zou kunnen aantreffen in een Belgische tuin?) Grootte zoals zwarte wegmier, misschien een tikkeltje groter, maar zeker niet veel. Ik leek ook een zeer kort angeltje waar te nemen. Ik ben vrij zeker dat het een mier was, maar mogelijk zijn er ook vleugelloze wespjes die aan dit signalement voldoen? Het spijt me dat ik geen foto heb kunnen nemen, maar experts kunnen misschien toch een paar voor de hand liggende mogelijkheden noemen? Alvast bedankt, -Jan.

gbeersma

Ik weet niet of die bestaan, maar wat ik wel weet: er zijn nogal wat insecten die er net zo uit zien als een mier en zich ook zo gedragen. Kijk maar eens bij het wespengeslacht Gelis, waarbij diverse soorten een zwarte kop hebben en minstens grotendeels rood achterlijf.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

vdbuss

Bedankt Gerard, ik vermoedde al zoiets, ik heb een aantal Gelis foto's bekeken en dat zal het wem geweest zijn. Ik heb dan wel niet goed gekeken want degene die rood hebben, hebben dat ook op het borststuk. Bedankt!