Hoe herken ik aanplant, inzaai en verwildering?

Gestart door nielseimers, april 30, 2020, 15:25:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

We ontsnappen er niet aan ,dat Waarn.nl onze waarnemingen soms ongevraagd aanpast... ;)
[en sóms ook terecht...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Citaat van: nielseimers op mei 24, 2021, 14:25:13 PM
Dat heb je mooi verwoord Jeroen :blink:

Aanvullende redenen waarom ik afraad om ObsIdentify te gebruiken is dat er toch wel echt wat gebreken aan de app zitten. De locatie wordt bijvoorbeeld vaker dan bij ObsMapp/iObs verkeerd of onnauwkeurig geregistreerd. Dit betekent dat er een onjuist verspreidingsbeeld van een soort gegenereerd wordt. Bovendien kan je als validator ook een stuk lastiger de determinatie en het wild/niet wild beoordelen.
nee dat is niet zo, de precisie kan onbekend zijn. dat is wat anders. Dat blijft een moeilijk technisch verhaal, maar smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Ik denk dat we dat moeilijke technische verhaal best aan kunnen. Dat technische verhaal uitleggen is ook de beste manier om de twijfels (/vermoedens) in één keer weg te kunnen nemen. Ik ben persoonlijk vooral geïnteresseerd in de data/redenering/aannames waarop deze conclusie gebaseerd is:

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2021, 15:00:44 PM
smartphone waarnemingen met onbekende precisie zijn meestal erg precies
Vriendelijke groeten,
Martijn

Rob Koelman

Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 14, 2021, 20:09:24 PMIk denk dat we dat moeilijke technische verhaal best aan kunnen. Dat technische verhaal uitleggen is ook de beste manier om de twijfels (/vermoedens) in één keer weg te kunnen nemen.

:duim:

Veel antwoorden op kritische vragen over bijvoorbeeld ObsIdentify of het nieuwe invoersysteem worden afgedaan met 'l*lverhalen' die de oorspronkelijke vraag ontwijken, ontkennen of bagatelliseren... Tijd voor antwoorden die wel eens echt ingaan op de gestelde vraag!
Met vriendelijke groet, Rob

Maakun

Er staan al meerdere discussies op het juiste subforum over hoe Obsidentify aan de coördinaten komt (uit metadata van je foto) en hoe smartphones die metadata exact genereren.
Bijvoorbeeld https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,470782.0.html
Gr, Maarten

Tom Damm

Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 12, 2020, 10:58:14 AM
3. In de tekst wordt het voorbeeld van Amandelwolfsmelk aangehaald, die alleen van nature voorkomt in bronbossen in Zuid-Limburg. Dit soort situaties, waarbij een soort een specifiek afgebakend gebied met natuurlijk voorkomen heeft, komt wel vaker voor. Hier zie ik vanuit mijn opleiding (GIS) wel een oplossing in. Een oplossing die volgens mij minder tijd kost dan hij oplevert.

Voor iedere soort waarbij dit geldt kan een gebied worden afgebakend; hiervoor kan grotendeels de software van het creëren van een 'normaal' gebied op waarneming.nl worden gebruikt. Op het moment dat de betreffende soort wordt ingevoerd op een locatie buiten dat gebied, kan vervolgens ofwel automatisch de soort op 'escape' worden gezet (met een uitleg in de reacties, en verwijzing naar dit topic), ofwel een automatische reactie worden gecreëerd met een vriendelijk verzoek om de verwilderingsstatus van de waarneming te wijzigen, met specifieke informatie over het natuurlijke verspreidingsgebied van die soort, eventueel zelfs met bronverwijzing. De tekst hoeft tenslotte maar één keer worden opgezet, dus deze kan best wat dieper op de zaak in gaan.

Zowel de optie met automatische 'escape'-status, als de optie met alleen een automatische opmerking levert volgens mij tijdswinst voor de validatoren. Waarnemingen die duidelijk verwilderd zijn, maar bínnen het natuurlijke verspreidingsgebied kunnen dan natuurlijk alsnog door de validator afzonderlijk worden becommentarieerd.

Het mooie hiervan is dat het ook mogelijk is om deze 'oplossing' met terugwerkende kracht uit te laten voeren. Dit zou iets anders kunnen verhelpen waar ik zo nu en dan tegen aanloop. Wanneer per abuis toch een fotowaarneming (of meerdere) van zo'n soort buiten de natuurlijke verspreiding gevalideerd wordt, heeft/hebben deze de potentie om hierna met een soort domino effect automatische validaties van waarnemingen zonder fotobewijs (en ook zonder 'escape' status!) in gang te zetten, waardoor de soort onbedoeld vaker begint te verschijnen in inheemse 'soorten gezien' lijsten voor een gebied, of een gebied ernaast, met automatische validatie (Voor de (beginnende) gebruiker suggererend dat dit correct is, waardoor een nieuwe waarneming, met foto, ook niet op 'escape' wordt gezet. Er staat immers een (al dan niet automatisch) goedgekeurde waarneming zónder escape in het gebied, dus er is geen reden om te denken dat dit niet correct is.).

Aanvullend hierop, automatische validatie op basis van locatie zou via deze methode ook uit kunnen worden gezet buiten het gebied van natuurlijk voorkomen, eventueel tevens met terugwerkende kracht.

Mvg,
Martijn van Sluijs

Dit lijkt mij een uitstekende optie die veel ruis kan verminderen. Staat dit al in de planning?

Groet, Tom
Groet, Tom

Jan Mudde

Geen idee waar ik het anders kan melden maar de onderstaande waarnemingen komen allen uit een nieuwbouwwijk waar op grote schaal is ingezaaid met inheemse soorten. Dus geen wild voorkomen. Er zullen nog wel meer invoeren volgen heb ik het sterke vermoeden.
https://waarneming.nl/observation/244558206/
https://waarneming.nl/observation/244558066/
https://waarneming.nl/observation/244559930/

Ik heb de waarnemer zelf al een e-mail gestuurd met het verzoek de waarnemingen aan te passen naar "inzaai", geen idee of hij ze aan zal passen.

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

nielseimers

De waarnemer heeft ze reeds op ingezaaid gezet :duim:

Jan Mudde

Citaat van: nielseimers op juni 08, 2022, 10:14:54 AM
De waarnemer heeft ze reeds op ingezaaid gezet :duim:

Dat is in deze tijd dan weer heel fijn om te merken, dat er nieuwe ObsIdentify-invoerders zijn die wel reageren en wel serieus zijn. Geeft de burger weer een beetje moed!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jeroen Hoek

escape nee -> ja; plant bevind zich in een tuin (die wildfotografietuin van Edo van Ugchelen, veel zeldzame planten zijn hier ingezaaid aangeplant)
https://waarneming.nl/observation/246974145/
met vriendelijke groet, Jeroen

nielseimers

Dat gebied is mij nog niet bekend. Kan je wat verdere toelichting geven? Is het een soort heemtuin of gewoon een privé-tuin? Wat is de precieze begrenzing?

tekenaar

een prive-tuin met veel spannende  min of meer inheemse soorten, die daar door de eigenaar naartoe gebracht zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Hoek

#72
Ene Edo van Uchelen heeft in zijn tuin omgetoverd tot 'wildernistrek' Hierin kan je als hobbyfotograaf tegen een betaling lekker losplaten op alle (meeste illegaal) aangebrachte soorten, van beschermde orchissen tot allemaal reptielen en amfibieën uit heel Europa (zoals gladde slang en springkikker). maar ook allemaal zeldzame inheemse planten zijn hier ingezaaid en aangeplant. (Ben er overigs zelf nooit geweest. is grotendeels ook uit principe).



(deze afbeelding zal binnenkort weer verdwijnen)
met vriendelijke groet, Jeroen

nielseimers

Ik ga er binnenkort eens tijd voor maken om alle zeldzame en gebiedsvreemde soorten op aanplant te zetten.

Rien Ondersteijn

Goed uitgezocht Jeroen  :duim:
Die 'wildernistrek' heeft zelfs fotohutten met vloerverwarming......    https://www.wildernistrek.nl/
Álles in scene en aangelegd -dit allemaal alleen voor het perfecte plaatje. !  ! Om van te gruwen. :police:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

En dan ook nog dit soort plaatjes als 'reclame' op je site hebben, vreselijk.... Het verdienmodel is duidelijk, maar het heeft weinig met 'natuurbeleving' te maken denk ik.

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Norman

#78
Citaat van: Jeroen Hoek op september 28, 2022, 22:31:03 PM
Ene Edo van Uchelen heeft in zijn tuin omgetoverd tot 'wildernistrek' Hierin kan je als hobbyfotograaf tegen een betaling lekker losplaten op alle (meeste illegaal) aangebrachte soorten, van beschermde orchissen tot allemaal reptielen en amfibieën uit heel Europa (zoals gladde slang en springkikker). maar ook allemaal zeldzame inheemse planten zijn hier ingezaaid en aangeplant. (Ben er overigs zelf nooit geweest. is grotendeels ook uit principe).



(deze afbeelding zal binnenkort weer verdwijnen)

Citaat van: Rien Ondersteijn op september 29, 2022, 12:21:58 PM
Goed uitgezocht Jeroen  :duim:
Die 'wildernistrek' heeft zelfs fotohutten met vloerverwarming......    https://www.wildernistrek.nl/
Álles in scene en aangelegd -dit allemaal alleen voor het perfecte plaatje. !  ! Om van te gruwen. :police:

Citaat van: Datura op september 30, 2022, 09:39:36 AM
En dan ook nog dit soort plaatjes als 'reclame' op je site hebben, vreselijk.... Het verdienmodel is duidelijk, maar het heeft weinig met 'natuurbeleving' te maken denk ik.



Nu ken ik Edo persoonlijk en vind ik dat jullie hier toch echt aannames doen die niet terecht zijn.

Edo heeft hier een voormalig vee-industrieterrein (kijk even naar de 'weelde' van de omliggende percelen) omgevormd tot een prachtig stukje natuur, met een beetje menselijke hulp. Ik kom tuinen tegen die qua biodiversiteit en natuurwaarde beduidend slechter scoren.
Ja, je kunt er tegen betaling bijzonder fraaie soorten op de foto zetten, die je anders nooit op de foto kon zetten. Ik noem een steenmarter, boommarter, bunzing en vroeger ook dassen, maar ook ringslangen en de nodige amfibieën.

Maar kies maar; wil je fotografen overal in de bos en veld zelf op zoek naar het mooiste plaatje of is het goed dat iemand een 'verdienmodel' heeft om mensen tegen betaling mooie foto's maken die voor hun onder een prachtige dag vol natuurbeleving vallen. Persoonlijk zie ik niets om te gruwelen als iemand een fotohut in zijn tuin heeft geplaatst.

Misschien ook de boeken eens lezen van Edo, dan weet je ook hoe hij er in staat als het gaat om je gedrag als natuurfotograaf in het veld.

Het is die man zijn brood, gewoon een legale en moreel uit te leggen manier van een inkomen verdienen.
Ik gruwel er van als iemand boekhouder is. Ik moet er niet aan denken, maar laat iemand doen waar hij zich goed bij voelt, zolang het legaal en moreel uit te leggen is.

Maar bel hem op, ga een keer kijken en ga die natuurtuin eens beleven. Ik weet zeker dat Edo je met open armen rondleiden zal.

Wel eens dat de waarnemingen op deze locatie niet zomaar wild genoemd kunnen worden, al is dat voor een groot deel zeker wel aan de orde, maar net als in de meeste tuinen, is een deel ook aangeplant, ingezaaid.

Rien Ondersteijn

Norman; áltijd sympathiek dat je het voor iemand opneemt.

Toch even kort :
Natuur met 'beetje menselijke hulp' zul je w.s. anders bedoelen...
Moet men zo nodig overal en altijd dassen/marters/bunzings/slangen/vogels [/ Cheetahs/olifanten/beren/aapjes] zo makkelijk mogelijk vastleggen...?  ?
Fotohut in de tuin...[met vloerverwarming].? ?. hij adverteert met meerdere trouwens.Das pure commercie, want je moet ervoor betalen.
Dit zou je toch geen 'wildernis' mogen noemen...
Groetjes aan Edo. ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Ik had inderdaad moeten schrijven dat ik het vreselijk vind. Verder vind ik het nog steeds weinig met natuurbeleving te maken hebben, maar ik heb geen probleem met mensen die suikerzakjes/postzegels/foto's van natuur verzamelen, dus in principe ook niet hier mee. Verder ken ik Edo niet, en heb ook geen (zuur) oordeel over hem. Ik zie wel dat die Marmersalamanders nu ook een eind buiten zijn gebied gezien zijn, lijkt me wel ongewenst.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Norman

Citaat van: Rien Ondersteijn op september 30, 2022, 20:21:04 PM
Norman; áltijd sympathiek dat je het voor iemand opneemt.

Toch even kort :
Natuur met 'beetje menselijke hulp' zul je w.s. anders bedoelen...
Moet men zo nodig overal en altijd dassen/marters/bunzings/slangen/vogels [/ Cheetahs/olifanten/beren/aapjes] zo makkelijk mogelijk vastleggen...?  ?
Fotohut in de tuin...[met vloerverwarming].? ?. hij adverteert met meerdere trouwens.Das pure commercie, want je moet ervoor betalen.
Dit zou je toch geen 'wildernis' mogen noemen...
Groetjes aan Edo. ;)

Zoals gezegd, ik heb liever 1 fotohut waar heel veel mensen komen, dan heel veel mensen die willekeurig in de natuur struinen incl. alle verstoring en schade. Ik monitor al zo'n 15 jaar de dassen in onze regio en kom te vaak verstoring tegen van fotografen bij de burchten, dat ik blij ben dat er een aantal fotohutten in Nederland zijn.

De verwijzing Wildernistrek is vooral gebaseerd op de natuur- en fotoreizen naar verschillende Europese wildernissen.

En dat het pure commercie is, ach, zolang mensen er voor willen betalen, vind ik het geen vies woord.
Natuurreizen bestaan al decennia en voldoen in een grote behoefte.

Citaat van: Datura op september 30, 2022, 20:48:00 PM
Ik had inderdaad moeten schrijven dat ik het vreselijk vind. Verder vind ik het nog steeds weinig met natuurbeleving te maken hebben, maar ik heb geen probleem met mensen die suikerzakjes/postzegels/foto's van natuur verzamelen, dus in principe ook niet hier mee. Verder ken ik Edo niet, en heb ook geen (zuur) oordeel over hem. Ik zie wel dat die Marmersalamanders nu ook een eind buiten zijn gebied gezien zijn, lijkt me wel ongewenst.

Mijn natuurbeleving is het ook niet, net zoals ik niks van twitchen begrijp, of TBO's die overal allerlei koeien en schapen inzetten, of allerlei droomnatuur die gedoemd is te mislukken zoals we nog een stikstofoverschot hebben.

Die uitheemse marmersalamanders heb ik ook wel een mening over en het zou niet mijn keuze zijn, maar dat geld ook voor het grootste deel van het assortiment van het lokale tuincentrum.

Jeroen Hoek

Die fotohut dat die daar staat allemaal prima naar mijn mening. maar dat je uitheemse amfibieën en reptielen illegaal uitzet en ze dan tegen een betaling laat fotograferen is niet helemaal naar mijn smaak van hoe je het goed doet. Een kijkhut met zoogdieren is toch voldoende? waarom moet daar dan perse ook nog een tuin met illegale (deels) uitheemse, dus mogelijk problematische herpeten bij? ben ik niet zo van.
Maar we raken ook wat off-topic. Ging nu puur over dat de zeldzame flora die daar staat niet wild is.
met vriendelijke groet, Jeroen

Joop Kroon

Goedendag,
Als beginnend gebruiker van Obsidentify had ik eerst niet in de gaten hoe nuttig het is de context te vermelden (activiteit, levensstadium, vorm waarneming etc.) in waarneming.nl.
Dat ben ik nu alsnog aan het doen. En dan stuit ik op een paar vragen. De bovenstaande heel nuttige uiteenzettingen heb ik al geconsumeerd. Maar dan toch nog een paar dingen:
- in ons straatje is een wilde plantenweide gemaakt door de gemeente. Dit voorjaar ingezaaid. Ik heb ook nog eens een lijstje gekregen van de ingezaaide soorten en ja die zijn inderdaad voor een deel aan het floreren gegaan. Dus dat is duidelijk. Maar wat doe ik met soorten die niet zijn ingezaaid, maar er wel staan. Kun je zeggen dat bijvoorbeeld bergbasterdwederik, spiesmelde en stijf hardgras tot de gewone biotoop horen bij het groen in een woonomgeving dus ze zijn' natuurlijk'? Of moet ik dan denken aan 'verwilderd' of 'aangevoerd'?
- Woerden, Natuurplas Breeveld is een jaar of tien (vijftien?) terug ontstaan (zandontgraving). Daarvoor was het weidegebied. Het is dus al jaren een heel ander gebied, dan het ooit was. Ik weet dat er destijds (en ook later nog wel) op sommige stroken is ingezaaid. Elders in het gebied volgens mij niet, daar is de natuurontwikkeling op redelijk spontane wijze gegaan. Wat doe ik met de waarnemingen? Zijn ze 'natuurlijk' of 'ingezaaid, of misschien 'verwilderd'?' Mijn gevoel is dat je als het ware in de loop van de jaren geleidelijk aan het opschuiven bent naar 'natuurlijk'. En dat verschilt ook weer per soort wellicht.
- verder hoop ik dat niet voor al te veel extra werk zorg bij jullie als ik alsnog mijn waarnemingen aanvul. Ik heb ze gedaan vanaf begin juni. Bij elkaar zo'n 500. Ik doe het voor het goede doel, want ik wil graag kwaliteit leveren. Maar ja, ik wil ook geen gedoe bij jullie geven.
- en tenslotte: ik heb op het forum voor handleiding waarneming.nl de vraag voorgelegd en het aanbod gedaan om mee te denken over een handleiding met zoekfunctie, linkjes etc. De verschillende forum-onderdelen bevatten een geweldige mooie set aan informatie. Ik heb alleen wel het gevoel dat het versnipperd is en lastig te vinden. En met discussies die in de gegeven concrete situaties wel relevant zijn of waren, maar voor de gemiddelde lezer niet altijd (meer) nodig. Als je een mooie synthese maakt van alle relevante info van het forum zou daar best iets handzaams van te maken zijn lijkt me.
Dank alvast voor de moeite om in te gaan op mijn vragen!

Vriendelijke groet,
Joop Kroon


nielseimers

Citaat van: Joop Kroon op juli 27, 2023, 22:10:33 PMMaar wat doe ik met soorten die niet zijn ingezaaid, maar er wel staan?
Als ze niet ingezaaid zijn, dan zijn ze natuurlijk en zijn ze hartstikke welkom in deze natuurdatabase.

Citaat van: Joop Kroon op juli 27, 2023, 22:10:33 PMWat doe ik met de waarnemingen? Zijn ze 'natuurlijk' of 'ingezaaid, of misschien 'verwilderd'?' Mijn gevoel is dat je als het ware in de loop van de jaren geleidelijk aan het opschuiven bent naar 'natuurlijk'.
Dat klopt, vaak is de eerste paar jaren inzaai goed te herkennen, maar later steeds minder. Bij algemene soorten hoef je je dan sowieso niet druk te maken om alles als zodanig te labelen. Bij zeldzame soorten is het wel goed om kritisch te blijven nadenken, zeker als de soorten eigenlijk niet thuis horen in het biotoop of ver buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied staan. Die mag je als verwilderd blijven labelen.

Citaat van: Joop Kroon op juli 27, 2023, 22:10:33 PMverder hoop ik dat niet voor al te veel extra werk zorg bij jullie als ik alsnog mijn waarnemingen aanvul.
Nee hoor, neem je tijd om waarnemingen correct te labelen waar je dit kan inschatten.

Citaat van: Joop Kroon op juli 27, 2023, 22:10:33 PMIk heb op het forum voor handleiding waarneming.nl de vraag voorgelegd en het aanbod gedaan om mee te denken over een handleiding met zoekfunctie, linkjes etc.
Klopt, het forum is een schat aan informatie, maar weten waar je wat kan vinden, is moeilijk. Het zou mooi zijn als hier structuur in komt, maar ik vrees dat dit vrij lastig zal zijn.

Joop Kroon


Joop Kroon

Goedendag,

Ik wil nog graag wat verduidelijking over het labelen van niet-inheemse ingeburgerde planten.
Als voorbeeld neem ik late guldenroede.
Alleen al in de achterliggende week door meer dan 300 keer waarnemers vastgelegd.
Bijna steeds als ter plaatse geregistreerd.
Heel af en toe als verwilderd of als natuurlijk.

Is late guldenroede in principe altijd aan te merken als aangeplant, ingezaaid of verwilderd? En in principe nooit als natuurlijk?

Hoe wordt in onderzoek etc. gebruikgemaakt van de 'ter plaatse' waarnemingen? Worden deze buiten beschouwing gelaten?Of als het ware omgestickerd naar aangeplant/ingezaaid/verwilderd? Of nog iets anders?

Mijn eigen waarnemingen van late guldenroede was ik aan het omzetten van ter plaatse naar verwilderd (inzaai of aanplant was het volgens mij niet de op de plekken waar ik heb waargenomen). Maar is dat eigenlijk wel juist? En is het zinvol als zo ongeveer 98% van de waarnemingen ter plaatse-waarnemingen zijn? Dan helpt het weinig als ik mijn paar waarnemingen ga labelen?
Ik vraag dit ook omdat - als ik het goed zie - veel waarnemers die al lange jaren bezig zijn heel vaak gebruik maken van 'ter plaatse'.

Vriendelijke groet,
Joop Kroon

nielseimers

Citaat van: Joop Kroon op juli 31, 2023, 21:58:17 PMIk wil nog graag wat verduidelijking over het labelen van niet-inheemse ingeburgerde planten.

Bij uitheemse soorten is het niet noodzakelijk om deze als niet-wild te labelen, dat zijn ze namelijk per definitie. Het labelen met "verwilderd" is daarom niet noodzakelijk, maar je geeft daarmee wel aan dat het om spontane vestiging gaat (en dus niet om aanplant). Dus het is wel degelijk zinvol om te doen, maar het is niet verplicht.

sosef001

Beste mensen,
Onlangs vond ik tot mijn verbazing in mijn tuin in Zeeuws-Vlaanderen Eironde leeuwenbek (zie https://waarneming.nl/fieldwork/observations/283879746). Ik heb die zeker niet aangeplant of ingezaaid, en hoewel ik diverse andere leuke onkruiden in mijn tuin en moestuin heb staan, vermoed ik bij deze soort dat hij met ander plantmateriaal is aangevoerd, omdat er geen waarnemingen in de directe omgeving zijn. Ik voerde de waarneming, met foto, in via ObsMapp, met de nodige opmerkingen over vermoedelijk niet wilde oorsprong. Enkele dagen later zag ik dat mijn waarneming op "afgekeurd" (rood kruis) stond. In mijn ogen is dit niet correct, want er is geen twijfel over de juistheid van de determinatie, en volgens het nuttige pamflet dat FLORON vorig jaar uitgaf (Wilde, verwilderd of ingezaaid?) kunnen planten die spontaan in een tuin voorkomen wel degelijk als waarneming worden genoteerd. Ik heb nu bij mijn waarneming "ontsnapt" aangevinkt, en het rode kruis is verdwenen. Ik wil graag weten of mijn aanname correct is dat het afkeuren van mijn waarneming een vergissing was?
vriendelijke groet, Marc Sosef

tekenaar

Citaat van: sosef001 op augustus 20, 2023, 08:47:25 AMBeste mensen,
Onlangs vond ik tot mijn verbazing in mijn tuin in Zeeuws-Vlaanderen Eironde leeuwenbek (zie https://waarneming.nl/fieldwork/observations/283879746). Ik heb die zeker niet aangeplant of ingezaaid, en hoewel ik diverse andere leuke onkruiden in mijn tuin en moestuin heb staan, vermoed ik bij deze soort dat hij met ander plantmateriaal is aangevoerd, omdat er geen waarnemingen in de directe omgeving zijn. Ik voerde de waarneming, met foto, in via ObsMapp, met de nodige opmerkingen over vermoedelijk niet wilde oorsprong. Enkele dagen later zag ik dat mijn waarneming op "afgekeurd" (rood kruis) stond. In mijn ogen is dit niet correct, want er is geen twijfel over de juistheid van de determinatie, en volgens het nuttige pamflet dat FLORON vorig jaar uitgaf (Wilde, verwilderd of ingezaaid?) kunnen planten die spontaan in een tuin voorkomen wel degelijk als waarneming worden genoteerd. Ik heb nu bij mijn waarneming "ontsnapt" aangevinkt, en het rode kruis is verdwenen. Ik wil graag weten of mijn aanname correct is dat het afkeuren van mijn waarneming een vergissing was?
vriendelijke groet, Marc Sosef

Op het moment dat je iets aan een waarneming veranderd, komt hij automatisch opnieuw op "niet beoordeeld" te staan. Ik ben het eens met jou redenering maar het is aan de plantenadmins om te besluiten wat ze ermee doen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/