Hoe herken ik aanplant, inzaai en verwildering?

Gestart door nielseimers, april 30, 2020, 15:25:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Citaat van: nielseimers op juni 21, 2020, 20:29:39 PM
Bomen in het stedelijk gebied zijn nagenoeg allemaal aangeplant. Bomen kan je beter buiten het stedelijk gebied bekijken. Bij twijfel voor de zekerheid aangeplant selecteren, lijkt mij prima. Als ze toch wild lijken te zijn, zal de validator dit corrigeren. We valideren aangeplante bomen overigens gewoon (mits het niet al te exotische soorten zijn), maar enige terughoudendheid in het melden van dergelijke aanplant wordt altijd gewaardeerd.
Een bijkomende vraag: ik plaats regelmatig foto's van vb. gallen, mijten of andere insecten die op bepaalde planten leven. Om meer duidelijkheid te schetsen, neem ik ook foto's van deze (soms aangeplante) planten. Of is dit iets dat dan ook afgeraden wordt? Of hoe moet ik dit doen?
Voorlopig blijf ik de foto's van de insecten posten en link ik deze aan de aangeplante planten, dit is dus ok?
Flo

nielseimers

Je kan bij een waarneming altijd aangeven wat de waardplant is. Als je twijfelt over de waardplant, kan je er voor kiezen om deze onder activiteit "aangeplant" te melden. Als het een inheemse of frequent aangeplante uitheemse boom of struik betreft, zal deze gevalideerd worden. Als het iets exotisch is of overduidelijk aangeplant is in een tuin/gemeenteperk, zal de waarneming afgekeurd worden. Je kan er ook voor kiezen om de waardplant waarneming na afloop te verwijderen of simpelweg op het forum te vragen met welke waardplant je te maken hebt. Je mag alles melden (mits onder activiteit "aangeplant" indien het geval), maar bij exotische soorten wordt de waarneming niet gevalideerd.

Observer

Citaat van: nielseimers op juni 21, 2020, 19:51:41 PM
Ik heb even naar je waarnemingen gekeken in dat gebied en dat zijn allemaal wilde plantensoorten. Dus ga zo lekker door. Dit forum topic is vooral bedoeld om waarnemers bewust te maken dat zij aangeplante planten in tuinen en gemeenteperkjes en dergelijke niet moeten melden. Als je dit toch een keer verkeerd inschat, dan krijg je het wel te horen van de validatoren.
Bedankt voor je antwoord Niels.
Maar ik meende te hebben begrepen dat wilde soorten toch ook ingezaaid kunnen zijn, dus daar ging het me specifiek om.
Die wandelroute van mij gaat voor een deel ook door parkachtig landschap, waar ongetwijfeld de meeste grote planten aangeplant zijn, maar is het dan zeker dat dat niet voor de kleinere wilde soorten geldt?
Dus om aan te kunnen geven of de door mij waargenomen wilde plantensoorten "Ter plaatse" of "Ingezaaid" zijn moet ik dan toch weten of er in die specifieke omgeving is ingezaaid of niet?
Of begrijp ik het toch nog niet goed?
Groeten, Ed

nielseimers

Je begrijpt het helemaal goed. Maar maak je geen zorgen, we kijken met je mee en adviseren je waar nodig.

Observer

Groeten, Ed

Jeroen Hoek

ik wist niet waar ik het anders moet plaatsen, een 'foutieve determinaties' is er volgens mij niet, maar bij deze waarneming lijkt mij de locatie onjuist:
https://waarneming.nl/observation/196554216/
met vriendelijke groet, Jeroen

nielseimers

Bedankt Jeroen, ik heb het opgepakt :duim:

Eventuele volgende meldingen mogen in dit forum topic geplaatst worden:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,1571.0.html

Je kan op twee andere manieren contact zoeken met de waarnemer en validatoren.

Op de oude website:
https://oudeversie.waarneming.nl/
Klik rechtsboven onder Contact op "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie"

Op de nieuwe website:
Klik op de blauwe knop "Opties" en vervolgens op "E-mail waarnemer".

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op mei 08, 2020, 21:35:35 PM
Gewoon wat strenger optreden zou ik voorstellen  :police:
Bij aanmelding een waarschuwing dat als iemand vaak aanplant meldt hij/zij wordt uitgesloten.
Wanneer in mijn gemeente wilde soorten aangeplant/ingezaaid worden, al of niet gebiedseigen, geef ik die, zeker wanneer niet gebiedseigen,  juist wel door voor de statistiek.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Jeroen Hoek

Citaat van: nielseimers op oktober 15, 2020, 08:39:02 AM
Bedankt Jeroen, ik heb het opgepakt :duim:

Eventuele volgende meldingen mogen in dit forum topic geplaatst worden:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,1571.0.html

Je kan op twee andere manieren contact zoeken met de waarnemer en validatoren.

Op de oude website:
https://oudeversie.waarneming.nl/
Klik rechtsboven onder Contact op "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie"

Op de nieuwe website:
Klik op de blauwe knop "Opties" en vervolgens op "E-mail waarnemer".
bedankt!  :blink: ik zal de volgende keer als ik zoiets zie, het in het andere topic zetten.
met vriendelijke groet, Jeroen

zakdrager

Allereerst mijn complimenten over dit topic, Niels. Echt knap hoe helder en tegelijk steeds vriendelijk jij communiceert.

Ik ben dus ook zo'n beginnende waarnemer qua planten. Normaliter kijk ik hoofdzakelijk naar insecten (van oorsprong vooral vlinders maar nu breder). Door al die koude nachten vliegt er echter weinig. Omdat ik ook wel wat meer van planten en schimmels wil weten ben ik daar op gaan focussen de laatste weken. Dus waarneming.nl en m.n. de beeldherkenningssoftware (inclusief de reactie van de validator) vervult voor mij als het om planten gaat de rol van opleidingsinstituut waar ik heel dankbaar voor ben. Verder is nog relevant dat ik jarenlang ook qua insecten vrijwel niks heb ingevoerd op waarneming.nl omdat ik al ca 30 jaar mijn eigen database heb (met achterstanden) maar daar veel kritiek op kreeg van de fanbase als ik op het forum om hulp bij determinaties vroeg van groepen waar ik zelf minder in thuis ben. Dus sinds vorig jaar ben ik overstag en ook maar gebruiker van en leverancier voor waarneming.nl geworden. (De discussie voert te ver om verder uit leggen.) En nu dus ook planten.

Als ik dan reflecteer op mijn eigen rol en kennispositie bij de verschillende groepen is de conclusie helder. Soms weet ik er zelf de ballen van en bij andere groepen  (mn vlinderfamilies) behoor ik tot de (semi-)experts. Bij die verschillende posities hoort een heel verschillende kijk op wenselijk gedrag. Als beginner bij bepaalde groepen wil ik niks anders dan thuis raken in een groep en op weg geholpen worden. De waarnemingen van planten die ik plaats, en zeker de determinaties die ik daar zelf aan hang m.b.v. de software, zijn een aanbod aan waarneming.nl dat ik zelf niet op waarde kan schatten. Want ik heb daarvoor de kennis nog lang niet.

Bij de groepen waar ik wel verstand van heb, keek ik heel anders naar waarnemingen die langs kwamen (ook voordat waarneming.nl/internet bestond, in NEV-verband). Daar zaten natuurlijk de meest onwaarschijnlijke waarnemingen tussen van overduidelijke beginners die er aandacht voor vroegen in een context met hoofdzakelijk goed ingevoerde mensen. Daar konden die beginners dus weinig aan doen, iedereen is ooit een beginner, maar een beetje irritant was het wel.

Ik heb destijds bedacht (vanuit mijn redelijk ingevoerde positie) en die gedachte komt nu weer op (vanuit mijn beginnerspositie bij planten) dat voor dit soort kwesties eigenlijk maar één oplossing is namelijk mensen indelen in een kennisklassensysteem en daar verschillende protocollen op zetten. Alle mensen zijn gelijkwaardig, maar hun kennis is niet gelijk. Ik heb gewoon niet of nauwelijks verstand van planten en ook geen enkele moeite om dat te erkennen.

Ongetwijfeld zitten er haken en ogen aan dit idee vooral omdat kennis niet altijd gelijk op loopt met zelfkennis maar het alternatief is dat je door heldere communicatie en overtuiging moet proberen al die beginners te bereiken (wat niet lukt) en ze ervan bewust te maken dat het doel is wilde planten in beeld te krijgen en daar zijn ze lang niet altijd al aan toe. Mijzelf incluis want ik vind het ook wel leuk om te weten welke boomsoorten er aangeplant zijn op het naastgelegen kerkhof of wat er in mijn tuin bloeit.

Groet, Henk





nielseimers

Dag Henk,

Wat een uitgebreide reactie en bedankt voor je positieve feedback. Wat betreft jouw suggestie, om waarnemers in te delen in kennis-klasses, daar gaat waarneming.nl niet in mee, maar de validatoren (onwust) al wel. Wanneer wij merken dat een waarnemer de meest rare soortnamen van NIA overneemt met slechte en weinig foto's, besluiten we vaak om deze direct te wijzigen zonder toelichting. Wanneer iemand duidelijk zijn best heeft gedaan, meerdere foto's maakt en probeert te determineren, dan gaan we die persoon helpen met de determinatie. En wanneer een gevorderde florist een determinatiefout maakt, dan krijgt die billenkoek.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

zakdrager

Citaat van: nielseimers op april 23, 2021, 09:08:47 AM
Wat betreft jouw suggestie, om waarnemers in te delen in kennis-klasses, daar gaat waarneming.nl niet in mee, maar de validatoren (onwust) al wel.

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik kom hier misschien nog op terug omdat ik hier allerlei ideeën bij heb maar het overbrengen daarvan vereist nog wat meer denkwerk.

Groet, Henk

Liz Main

Wat een helder topic en als toch nog wel beginnend waarnemer heb ik hier veel aan. Dank Niels! Je hebt me al eerder eens op weg geholpen en ook vanuit mij alleen maar prettige ervaringen wat dat betreft.  :duim:


Ik kwam bij dit topic omdat ik wat in verwarring was nadat ik een stukje braakliggend terrein had 'onderzocht' afgelopen week. Ik kom er dagelijks voorbij en het is dicht bij huis, en ik was nu toch wel nieuwsgierig naar wat daar zoal groeide en bloeide. Hiervan heb ik de waarnemingen ingevoerd met hoofdzakelijk de verrmelding dat het ofwel om aanplant of verwildering gaat omdat ik sterk vermoed dat dit stuk ooit aan een tuin heeft gelegen of vroeger deels een stukje tuin is geweest. Heel vroeger (midden 20ste eeuw) was dit deel langs het winschoterdiep een rijtje van arbeiderswoningen maar dat is inmiddels al heel lang verleden tijd (volgens omwonenden ongeveer 15 tot 20 jaar nu). Twee huizen zijn nog overgebleven, een deel is omgezet tot parkeerterrein, en de rest ligt braak en wordt niet beheerd of gebruikt. Voor wie het interessant vind, zo zag het er heel vroeger uit: https://historischarchief.midden-groningen.nl/collectie/beelden/beelden-view/detail/d202777e-0b70-11e5-a8be-cfef91e0c6ac/media/86ce44de-852f-757f-69f4-2135c4620e35?mode=detail&view=horizontal&q=winschoterweg%20waterhuizen&rows=1&page=2


Nu zijn de meeste waarnemingen hiervan goedgekeurd, alleen eentje werd afgekeurd. Daaruit ontstond dan ook mijn verwarring.
De afgekeurde waarneming betreft een tulp die onder de reuzenberenklauw groeide: https://waarneming.nl/observation/214359183/
Maar deze werd bijvoorbeeld wel goedgekeurd: https://waarneming.nl/observation/214359025/ en https://waarneming.nl/observation/214358078/

Nu vind ik het niet erg als ik hier een denkfout heb gemaakt en accepteer het volledig als blijkt dat het eigenlijk ook niet zo handig is om dergelijke stukken in kaart te brengen. Maar omdat er zowel wel als niet werd geaccepteerd is het voor mij een beetje onduidelijk waar de grens ligt.

En misschien goed om erbij te vermelden: voor mij ging het er vooral om dat ik nieuwsgierig ben naar welke planten het na al die jaren nog steeds weten vol te houden, maar ook om een notitie te maken zodat ik over een aantal jaren mogelijk kan zien welke toch 'verdwijnen' en welke juist uitbreiden. Dit is een persoonlijke interesse, en wat betreft hetgeen Niels al schreef kan het natuurlijk heel goed zijn dat dit niet echt de bedoeling is van de website. En ik wil dan ook niet de stoorzender zijn die (hoewel goedbedoeld) de database komt vervuilen. Dus als dit niet de bedoeling was dan haal ik de waarnemingen net zo lief er ook weer af.  ;)


Afsluitend alleen maar dank voor het werk van de validatoren, ik maak nog steeds vaak missers maar met de hulp van jullie merk ik dat ik gestaag steeds vaker zelf een plant weet te herkennen of in ieder geval in het uitzoeken van het bijbehorende naampje langzaamaan beter weet waar ik naar moet kijken. Ik hoop dan ook nog veel te blijven leren.



Rob Koelman

#44
Citaat van: Liz Main op mei 21, 2021, 18:45:56 PM...

De afgekeurde waarneming betreft een tulp die onder de reuzenberenklauw groeide: https://waarneming.nl/observation/214359183/ ...

Nu vind ik het niet erg als ik hier een denkfout heb gemaakt en accepteer het volledig als blijkt dat het eigenlijk ook niet zo handig is om dergelijke stukken in kaart te brengen. Maar omdat er zowel wel als niet werd geaccepteerd is het voor mij een beetje onduidelijk waar de grens ligt.

En misschien goed om erbij te vermelden: voor mij ging het er vooral om dat ik nieuwsgierig ben naar welke planten het na al die jaren nog steeds weten vol te houden, maar ook om een notitie te maken zodat ik over een aantal jaren mogelijk kan zien welke toch 'verdwijnen' en welke juist uitbreiden. Dit is een persoonlijke interesse, en wat betreft hetgeen Niels al schreef kan het natuurlijk heel goed zijn dat dit niet echt de bedoeling is van de website. En ik wil dan ook niet de stoorzender zijn die (hoewel goedbedoeld) de database komt vervuilen. Dus als dit niet de bedoeling was dan haal ik de waarnemingen net zo lief er ook weer af.  ;)

Wellicht moet je deze tulp invoeren als 'verwilderd'. Nu staat ie gemeld als 'aangeplant', en het is idd niet de bedoeling aanplant in te voeren. Bij die andere twee waarnemingen die je noemt heb je wel de term 'verwilderd' gebruikt.
Met vriendelijke groet, Rob

Liz Main

Citaat van: Rob Koelman op mei 21, 2021, 19:00:00 PM

Wellicht moet je deze tulp invoeren als 'verwilderd'. Nu staat ie gemeld als 'aangeplant', en het is idd niet de bedoeling aanplant in te voeren. Bij die andere twee waarnemingen die je noemt heb je wel de term 'verwilderd' gebruikt.
Dat vroeg ik mij inderdaad ook af haha. Ik weet nog dat ik hier sterk twijfelde en uiteindelijk voor aanplant koos omdat ik meende gelezen te hebben dat dit voor bijv. bomen/struiken maar ook bolgewassen gewenst was in dit topic: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,44968.0.html

Maar nu kan ik dat er niet meer in terug vinden dus ik vermoed dat mijn hoofd een aantal zaken door de war gehaald heeft. Maar weet niet of het wat voorbarig is om de waarneming nu al aan te passen of even af te wachten tot ik weet of het eigenlijk wel de bedoeling is haha. Wil ook niet opdringerig overkomen met 'm'n tulp'. (Houd zelf helemaal niet zo van tulpen, je zult ze in ieder geval niet op ons perceel vinden haha).

nielseimers

Het is al verholpen allemaal ;) Het blijft lastig in te schatten vanaf luchtfoto.

Tip voor een volgende twijfelgeval: Maak een foto van de plant in haar omgeving. Dan is het voor de validatoren ook beter in te schatten.

Liz Main

Citaat van: nielseimers op mei 21, 2021, 19:18:40 PM
Het is al verholpen allemaal ;) Het blijft lastig in te schatten vanaf luchtfoto.

Tip voor een volgende twijfelgeval: Maak een foto van de plant in haar omgeving. Dan is het voor de validatoren ook beter in te schatten.
Dankjewel voor het oplossen Niels en ik kan mezelf wel voor mn hoofd slaan dat ik daar zelf niet aan had gedacht. Helemaal omdat ik tijdens het wandelen daar wel aan had gedacht haha.  :rolleye: Dus voor de correctheid en de volledigheid een fotootje toegevoegd! https://waarneming.nl/observation/214359183/

Voor de volledigheid: in deze situaties is het dus het beste om voor verwilderd te kiezen tenzij het echt gewoon om aanplant gaat (zoals een boom en niet de zaailing ervan)?

nielseimers

Het is niet noodzakelijk om voor verwilderd te kiezen, maar je geeft wel een duidelijk signaal aan de validator dat je er over nagedacht hebt :blink: Dat maakt het voor ons ook weer gemakkelijker.

Liz Main

Citaat van: nielseimers op mei 22, 2021, 09:06:48 AM
Het is niet noodzakelijk om voor verwilderd te kiezen, maar je geeft wel een duidelijk signaal aan de validator dat je er over nagedacht hebt :blink: Dat maakt het voor ons ook weer gemakkelijker.
En dat lijkt mij alleen maar wenselijk.  ;)

:duim:

Jens Verwaerde

Tijdens het opzoeken over aanplantingen op dit forum, botste ik op een post van Nies Eimers, die stelt (zie hieronder) dat "ons dringend advies [is] om deze app [obsidentify] niet te gebruiken om je waarnemingen mee in te voeren".
Ik begrijp de argumentatie, maar het is voor een gewoon gebruiker als ikzelf, die ook nog eens les geeft over obsmap en obsidentify erg lastig om hier iets zinvol mee aan te vangen.
Ik lees hier immers een rechtstreekse afkeuring van het gebruik van obsidentify als verzamelplek voor waarnemingen.

Nét nu ik, pas beginnend gebruiker van obsidentify, eens wat testen wilde draaien door soorten die ik ken te laten determineren via obsidentify en ze vervolgens te laten doorzenden naar waarnemingen.be. Ik heb m.a.w. bewust fluitenkruid, gewone hoornbloem, madelief en wat weet ik al niet gedetermineerd met obsidentify om deze gegevens dan vervolgens via datzelfde programma te laten opnemen in waarnemingen.be.

Nu lezen dat obsidentify wordt afgeraden (om blijkbaar terechte redenen) om gegevens in waarnemingen.be (of .nl) in te voeren is wel érg verwarrend.

Hier zag ik dus zeer graag en zeer dringend beter overleg tussen de makers en onderhouders van beide apps.

Als men, zoals ik merk, reclame maakt voor het gebruik van obsidentify (hetgeen ik toejuich), dan is het contraproductief om plots ergens te moeten lezen dat dat programma niet goed is om waarnemingen in te voeren.




Citaat van: nielseimers op april 30, 2020, 15:26:39 PM
Hoe geef ik dit aan bij mijn waarnemingen?

Met je mobiele app:
Veel nieuwe waarnemers werken in het veld met de mobiele app ObsIdentify. Deze werkt erg goed om de soort vast te stellen, maar met deze app kan je niet selecteren of er sprake is van aanplant, inzaai, verwildering of aanvoer. Ons dringend advies is dan ook om deze app niet te gebruiken om je waarnemingen mee in te voeren. Gebruiks ObsMapp (voor Android telefoons) of iObs (voor iPhones), daarin kan je alle informatie kwijt die noodzakelijk is. De herkenningssoftware zit ook in deze apps ingebouwd, dus je gaat er allemaal op vooruit. Onder "gedrag" kan je selectereren hoe de plant hier terecht gekomen is.

Op je computer:
Je kan er ook voor kiezen om je waarnemingen aan te passen nadat je ze hebt geüpload naar waarneming.nl. Zodra je upload verwerkt is (dit duurt meestal enkele minuten), kan je de waarnemingen op de website terugvinden. Als je een van je waarnemingen opent, zie je rechtsbovenin je waarneming de blauwe knop "Opties". Klik hier op en kies vervolgens voor "Bewerk". Als je dit nog niet eerder gedaan hebt, zul je eerst het vakje "Details" aan moeten vinken. Er verschijnen dan wat aanvullende mogelijkheden om je waarneming extra te documenteren, waaronder Activiteit, waarbij je kan aangegeven hoe de plant er terecht gekomen is.

Jeroen Willemsen

Beste Jens,

Ik kan je gerust stellen: hierover wordt achter de schermen veel gesproken. Zoals je zelf terecht signaleert is er een zeker spanningveld tussen enerzijds de behoefte om het determineren van soorten zo laagdrempelig mogelijk te maken (en op die manier meer mensen voor natuur te interesseren) en anderzijds de database te vullen met betrouwbare en goed gedocumenteerde waarnemingen.

Obsidentify is ontwikkeld voor het eerste doel. In de kleine lettertjes van deze app staat de oproep om geen tuinplanten in te sturen. De praktijk is dat veel gebruikers dat ofwel niet lezen ofwel het snel vergeten. En zo komen er helaas toch allerlei minder gewenste waarnemingen door naar onze database. Obsidentify roept de gebruiker op om geen foto's van niet-wilde planten in te sturen. Maar er is op zichzelf natuurlijk niks mis met het gebruik van Obsidentify om wilde soorten in te voeren (zoals jij hebt gedaan met fluitenkruid, gewone hoornbloem, enz). Graag zelfs!

Echter, waarnemingen winnen aan betekenis naarmate de waarnemer meer informatie aan de waarneming toevoegt. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het aangeven van inzaaien/aanplant/verwildering, maar ook informatie over aantallen, levensstadia en telmethodes. Die informatie kan je met Obsidentify niet aanleveren. Als je dit soort informatie wél aan je waarneming wilt toevoegen, dan kan je beter gebruik maken van ObsMapp of iObs. Het nadeel is dan dat je geen identificatie-met-één-druk-op-de-knop meer hebt. Maar ook deze apps kan je soorten laten herkennen. De herkenningssoftware is gelijk aan die van Obsidentify. Met een beetje meer inspanning verrijk je in ObsMapp/iObs je waarneming op een -naar mijn mening- nog altijd heel makkelijke en intuïtieve manier.

De keuze voor een bepaalde app is natuurlijk aan de gebruiker. Een logische redenatie zou kunnen zijn dat beginnende waarnemers starten met Obsidentify en na een tijdje, naarmate ze zekerder zijn over de juistheid van hun determinaties of als ze meer gewicht aan hun waarnemingen willen toekennen, overstappen op ObsMapp/iObs. Daar is nog een extra argument voor: Ik begrijp van waarnemers dat het in Obsidentify niet mogelijk is om de soort aan te passen. In ObsMapp/iObs kan je er als gebruiker voor kiezen om de voorgestelde determinatie wel of niet over te nemen. Een ervaren gebruiker kan op die manier identificatiefouten direct herstellen.

Kortom: voor elke doelgroep is er een geschikte app. Ik hoop dat je deze info kunt gebruiken in je les over de apps. Als je nog vragen of opmerkingen hebt, dan kan je die altijd kwijt op het forum. Er zijn aparte topics voor
Obsmapp: https://forum.waarneming.nl/index.php/board,166.0.html
iObs: https://forum.waarneming.nl/index.php/board,203.0.html
Obsidentify: https://forum.waarneming.nl/index.php/board,220.0.html

Met vriendelijke groeten,
Jeroen,
Plantenvalidator.


Op zoek naar inspiratie voor mooie plantentrips?
www.BotanicalJourneys.com

Maakun

Ik vind de andere apps veel onhandiger in gebruik, dus ik gebruik altijd Obsidentify, maar je kan dan als je weer thuis bent lekker achter de laptop alle ontbrekende gegevens nog aanvullen en ook kijken of de GPS wel de juiste locatie heeft gebruikt.

Sterker nog, ik voer welleens dingen in via Obsidentify die ik heb verzameld en thuis gedetermineerd, maar dat gaat sneller via de app dan een foto maken, overzetten naar de laptop en dan via de browser invoeren :)
Gr, Maarten

nielseimers

#53
Dat heb je mooi verwoord Jeroen :blink:

Aanvullende redenen waarom ik afraad om ObsIdentify te gebruiken is dat er toch wel echt wat gebreken aan de app zitten. De locatie wordt bijvoorbeeld vaker dan bij ObsMapp/iObs verkeerd of onnauwkeurig geregistreerd. Dit betekent dat er een onjuist verspreidingsbeeld van een soort gegenereerd wordt. Bovendien kan je als validator ook een stuk lastiger de determinatie en het wild/niet wild beoordelen.

Liz Main

Citaat van: nielseimers op mei 24, 2021, 14:25:13 PM

Aanvullende redenen waarom ik afraad om ObsIdentify te gebruiken is dat er toch wel echt wat gebreken aan de app zitten. De locatie wordt bijvoorbeeld veel vaker dan bij ObsMapp/iObs verkeerd of onnauwkeurig geregistreerd. Dit betekent dat er een onjuist verspreidingsbeeld van een soort gegenereerd wordt. Bovendien kan je als validator ook een stuk lastiger de determinatie en het wild/niet wild beoordelen.
Exact dat is de reden dat ik na een vluchtige kennismaking met de app meteen weer overgestapt ben naar het gebruik van achteraf invoeren op de website. Ook kan ik dan veel makkelijker zelf wat puzzelen en zoeken om te zien of ik het wel eens ben met de identifier.

Nu bezit ik ook geen smartphone, dus via de website is voor mij ook vaak de enige optie. Maar als ik samen met mijn vriend wandel kan ik zijn smartphone gebruiken, en even leek me dat een handige bijkomstigheid. Maar ik vond het persoonlijk helemaal niks, laat staan dat de helft van de waarnemingen echt totaal ergens anders werden geplaats (tot in Tilburg aan toe, wij liepen in Groningen).

Achteraf heb ik die bijgesteld, maar dan had ik het net zo goed handmatig in kunnen voeren. Vind ik dus ook eigenlijk prettiger, heb het idee dat ik er meer van leer door zelf ook even te lezen en te zoeken, en daarnaast is het ook veel uitgebreider. Plantenboekjes en kop thee erbij, prima bezigheid, zeker met het huidige natte weer.  ;D

De enige manier waarop ik af en toe zijn telefoon nog steel om de app te gebruiken is vaak in de tuin, bij plantjes/beestjes/paddestoelen, om te zien wat hij suggereert. Maar vaak zijn het dan de toch al wat lastigere soorten en omdat je niet echt prettig kunt zoeken merk ik dat ik dat ook steeds minder doe.

Enfin, even een duit in het zakje van een beginnend waarnemer die graag wil leren hoe je de plantjes herkent en niet alleen een namenlijstje genereert (want dat laatste is heel eerlijk gezegd hoe de app voor mij voelt).

Jeroen Willemsen

Ik heb inmiddels van gebruikers ook al de volgende truc voorbij horen komen:
1) Je zet Obsidentify op je telefoon maar geeft in de app geen gebruikersnaam in. De identificatie van soorten werkt dan prima, maar de waarnemingen worden niet geüpload. Op die manier kan je naar hartelust crocussen, tulpen en kerria's fotograferen en op naam brengen, zonder dat je daarmee de database vertroebelt. Dit is zeg maar voor de spielerei.
2) Voor de "echte" waarnemingen (d.w.z. die van wilde soorten) gebruik je ObsMapp/iObs, waarin je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld. Tijdens een wandeling buiten je tuin registreer je dan alle waarnemingen. Eventueel kan je daarna als je thuis bent onder het genot van een kop thee –dat is speciaal voor Liz– je waarnemingen nog even nalopen en als dat nodig is corrigeren. Daarna druk je op "uploaden" en alles wordt meteen doorgestuurd. De validatoren kunnen je vervolgens heel efficiënt helpen met de soorten waar je bijvoorbeeld niet helemaal zeker van bent (daar moet je dus "onzeker" bij aanvinken in de app!).

Op die manier biedt ObsMapp/iObs meer gemak dan een opschrijfboekje; een pluspunt is sowieso de automatische en meestal behoorlijk nauwkeurige plaatsbepaling.

Groet,
Jeroen.
Op zoek naar inspiratie voor mooie plantentrips?
www.BotanicalJourneys.com

natuurliek

In diverse Facebookgroepen en andere fora wordt ObsIdentify aangeraden als plantherkenningsapp. Meer informatie staat er niet bij, ook niet als je de app downloadt en gaat gebruiken. Wat mij betreft niet meer dan logisch dat er véél tuinplanten in Waarneming belanden, als je als Obsidentifygebruiker niet beter weet.

Is jullie (tijdelijke) oplossing dat 'ontsnapt' niet uitgevinkt kan worden als ik 'aanplant' heb gekozen?

En het is mij nog niet helemaal duidelijk  wanneer ik voor verwildering mag kiezen: als een inheemse wilde plant (vorig jaar aangeplant) zich uitgezaaid heeft bijvoorbeeld?

nielseimers

Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:22:25 AM
In diverse Facebookgroepen en andere fora wordt ObsIdentify aangeraden als plantherkenningsapp. Meer informatie staat er niet bij, ook niet als je de app downloadt en gaat gebruiken. Wat mij betreft niet meer dan logisch dat er véél tuinplanten in Waarneming belanden, als je als Obsidentifygebruiker niet beter weet.
Klopt, dat is zeker niet raar, maar wel erg vervelend.

Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:22:25 AM
Is jullie (tijdelijke) oplossing dat 'ontsnapt' niet uitgevinkt kan worden als ik 'aanplant' heb gekozen?
Dit snap ik niet.

Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:22:25 AM
En het is mij nog niet helemaal duidelijk  wanneer ik voor verwildering mag kiezen: als een inheemse wilde plant (vorig jaar aangeplant) zich uitgezaaid heeft bijvoorbeeld?
We geven het inderdaad aan bij inheemse planten. Dit doen we wanneer de soort wordt waargenomen buiten haar natuurlijke biotoop en/of historisch verspreidingsgebied.

natuurliek

Citaat van: nielseimers op juni 02, 2021, 11:38:03 AM
Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:22:25 AM
Is jullie (tijdelijke) oplossing dat 'ontsnapt' niet uitgevinkt kan worden als ik 'aanplant' heb gekozen?
Dit snap ik niet.

Toen ik nog niet wist dat aangeplant niet gewenst wordt, voerde ik gisteren in:
  Paarse morgenster - Tragopogon porrifolius   1 bloeiend, aangeplant
  Rapunzelklokje - Campanula rapunculus   1 bloeiend, aangeplant

Na het opslaan kwam er 'Ontsnapt' bij te staan, zonder dat ik dat aangevinkt heb. Bewerken en uitvinken heeft geen zin, het blijft gekoppeld aan de soort lijkt het. Vandaar mijn idee dat soortnaam+aangeplant oplevert dat er automatisch 'Ontsnapt' bij komt te staan.
Toen dacht ik: misschien voorkomt die optie 'Ontsnapt' ook dat de waarneming op de verspreidingskaart komt, dan is dat een prima oplossing natuurlijk.

Zag zojuist dat deze ook de status Ontsnapt heeft gekregen:
  Vrouwenmantel spec. - Alchemilla spec.   1 in knop, verwilderd, veldwaarneming

Citaat van: nielseimers op juni 02, 2021, 11:38:03 AM
Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:22:25 AM
En het is mij nog niet helemaal duidelijk  wanneer ik voor verwildering mag kiezen: als een inheemse wilde plant (vorig jaar aangeplant) zich uitgezaaid heeft bijvoorbeeld?
We geven het inderdaad aan bij inheemse planten. Dit doen we wanneer de soort wordt waargenomen buiten haar natuurlijke biotoop en/of historisch verspreidingsgebied.

Dank, ik ga m'n best doen om het correct in te voeren.

nielseimers

Citaat van: natuurliek op juni 02, 2021, 11:53:27 AM
Na het opslaan kwam er 'Ontsnapt' bij te staan, zonder dat ik dat aangevinkt heb.

Dat klopt, "ontsnapt" of "escape" is de verzamelterm voor niet-wild. Wanneer een plant op aangeplant, ingezaaid, aangevoerd of verwilderd staat, komt de waarneming tevens op ontsnapt te staan.