Aanvullende redenen waarom ik afraad om ObsIdentify te gebruiken is dat er toch wel echt wat gebreken aan de app zitten. De locatie wordt bijvoorbeeld veel vaker dan bij ObsMapp/iObs verkeerd of onnauwkeurig geregistreerd. Dit betekent dat er een onjuist verspreidingsbeeld van een soort gegenereerd wordt. Bovendien kan je als validator ook een stuk lastiger de determinatie en het wild/niet wild beoordelen.
Exact dat is de reden dat ik na een vluchtige kennismaking met de app meteen weer overgestapt ben naar het gebruik van achteraf invoeren op de website. Ook kan ik dan veel makkelijker zelf wat puzzelen en zoeken om te zien of ik het wel eens ben met de identifier.
Nu bezit ik ook geen smartphone, dus via de website is voor mij ook vaak de enige optie. Maar als ik samen met mijn vriend wandel kan ik zijn smartphone gebruiken, en even leek me dat een handige bijkomstigheid. Maar ik vond het persoonlijk helemaal niks, laat staan dat de helft van de waarnemingen echt totaal ergens anders werden geplaats (tot in Tilburg aan toe, wij liepen in Groningen).
Achteraf heb ik die bijgesteld, maar dan had ik het net zo goed handmatig in kunnen voeren. Vind ik dus ook eigenlijk prettiger, heb het idee dat ik er meer van leer door zelf ook even te lezen en te zoeken, en daarnaast is het ook veel uitgebreider. Plantenboekjes en kop thee erbij, prima bezigheid, zeker met het huidige natte weer.

De enige manier waarop ik af en toe zijn telefoon nog steel om de app te gebruiken is vaak in de tuin, bij plantjes/beestjes/paddestoelen, om te zien wat hij suggereert. Maar vaak zijn het dan de toch al wat lastigere soorten en omdat je niet echt prettig kunt zoeken merk ik dat ik dat ook steeds minder doe.
Enfin, even een duit in het zakje van een beginnend waarnemer die graag wil leren hoe je de plantjes herkent en niet alleen een namenlijstje genereert (want dat laatste is heel eerlijk gezegd hoe de app voor mij voelt).