groene jachtspin

Gestart door zakdrager, mei 06, 2020, 02:18:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Van de vroege avond (Mulderskop). Alweer mijn derde Groene jachtspin in mijn korte spinnencarrière en het eerste mannetje. Ik denk dat ie hier gewoon algemeen is.

Roberts (1998) zegt het volgende over de soort: "Deze spinnen vangen hun voedsel in lage vegetatie ..." en onder Habitat: "Meest in kruidlaag op vochtige beschutte plekken nabij bos". Dit spoort niet helemaal met mijn ervaringen. Bij één vondst (een wat jonger vrouwtje gesleept uit hoge grassen langs een bospad) klopt dit wel. Bij een andere vondst  zat het volwassen vrouwtje op ongeveer 1,5 tot 2 meter hoogte op een droge muur ('s nachts) van een gebouw aan de bosrand.
Het mannetje van vanavond vond ik tussen de blaadjes van een berk op ca. 2 m. hoogte midden op de hei. Wel stonden de berken ca 10 m. van een dubbele rij eiken maar het was toch een meer open biotoop dat je zou denken. En zeker niet vochtig.

Groet, Henk

jvogels

Vochtig hoeven ze zeker niet te zitten, al heb ik mijn enige vondst in Polen midden in een hoogveen gedaan. Voor geheel Nederland zijn ze wel zeldzaam, lokaal zullen ze vast in aantallen kunnen zitten.