Sociale geluiden vleermuis 2x

Gestart door drift, april 28, 2020, 21:52:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

drift

Hoi,

Ik heb opnames gemaakt van met daarop tweemaal sociale geluiden die ik lastig op naam te brengen vindt.

De eerste waarneming, https://waarneming.nl/observation/189971431/, was een enkel sociaal geluid met daarom heen geen verdere echolocatie geluiden. Bij het bestuderen van de geluiden lijkt het geluid van de Brandts Vleermuis er nog het meest op. Maar dat lijkt me wel onwaarschijnlijk.

De tweede waarneming, https://waarneming.nl/observation/189971456/, betreft een combinatie van echolocatie en enkele sociale geluiden. De echolocatie komt overeen met een Laatvlieger,  maar de sociale geluiden niet. De sociale geluiden lijken meer op die van een rosse vleermuis. Voor en na deze opname heb ik op de locatie zowel rosse vleermuizen als laatvlieger waargenomen. Op name is gemaakt aan de rand van een Beukenbos.

De geluidsbestanden van de twee waarnemingen zijn met een Batlogger M gemaakt en zijn te vinden op https://drive.google.com/drive/folders/13MV2gcxlmjuAeTutK1MmtSc69I-mePw7?usp=sharing

Alvast bedankt voor de suggesties,

Groeten Jiri

Douwe van der Ploeg

Je zegt "lijkt het geluid van de Brandts er nog het meeste op", hoe kom je aan die soort? Welke bronnen heb je het mee vergeleken? Overigens lijkt Brandts wel wat algemener te zijn in het oosten dan vaak gedacht, dus het is zeker niet onmogelijk.

Sociale geluiden kunnen soms heel duidelijk aan één soort toegeschreven worden, maar soms ook helemaal niet. Vleermuizen hebben een hele brede range aan sociaal geluid, zowel binnen als buiten de kolonie. In de boekjes staan ook vaak maar een deel genoemd, die de meest voorkomende zijn, of een goed voorbeeld is.

Als ik je eerste opname afspeel, doet het geluid me wel wat denken aan geluiden die ik bijvoorbeeld buiten kolonies van meervleermuis heb opgenomen, maar kan me heel goed voorstellen dat dit niet de enige soort is die dit doet. Ik durf hier absoluut niet op basis van 1 setje een soort of zelfs een genus aan te hangen. Gezien er geen echolocatie te zien is, zou je kunnen proberen om op een mooie avond rond uitvliegtijd (zonsondergang of iets later) te gaan kijken en luisteren of je meer opnames kan maken en/of er wat naar buiten komt. (Rob: is dit niet in jouw omgeving? Ken jij hier toevallig een verblijf?)

Opname 2: ik twijfel of die FM-qcf-pulsen niet ook onderdeel zijn van het sociale geluid. Ik vind ze behoorlijk laag voor laatvlieger met dergelijke steile pulsen. De puls op bijvoorbeeld 0,92 past m.i. wel weer prima op een Nyctalus-soort. Op die locatie lijkt bosvleermuis me overigens ook een soort om in ieder geval in je achterhoofd te houden (waarmee ik niet zeg dat deze opname die soort is).
Douwe van der Ploeg

Merel

Kun je de geluidsopnamen niet toevoegen aan de waarneming?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Jammer genoeg accepteert de site alleen mp3's (zal met ruimte te maken hebben) en wil je voor dergelijke opname's wel echt .wav hebben..
Douwe van der Ploeg

drift

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 29, 2020, 06:39:42 AM
Je zegt "lijkt het geluid van de Brandts er nog het meeste op", hoe kom je aan die soort? Welke bronnen heb je het mee vergeleken? Overigens lijkt Brandts wel wat algemener te zijn in het oosten dan vaak gedacht, dus het is zeker niet onmogelijk.

Als ik je eerste opname afspeel, doet het geluid me wel wat denken aan geluiden die ik bijvoorbeeld buiten kolonies van meervleermuis heb opgenomen, maar kan me heel goed voorstellen dat dit niet de enige soort is die dit doet. Ik durf hier absoluut niet op basis van 1 setje een soort of zelfs een genus aan te hangen. Gezien er geen echolocatie te zien is, zou je kunnen proberen om op een mooie avond rond uitvliegtijd (zonsondergang of iets later) te gaan kijken en luisteren of je meer opnames kan maken en/of er wat naar buiten komt. (Rob: is dit niet in jouw omgeving? Ken jij hier toevallig een verblijf?)

Bedankt voor je reactie!
Voor het eerste geluid heb ik het boek 'Social Calls of the bat of Britain and Ireland' erbij gepakt. Wat opvalt aan dit geluid is de kronkel en de frequentie (30.8 kHz) waarop dit is. Op pagina 74 staat een afbeelding van een sociaal geluid van de Brandtsvleermuis nabij de verblijfplaats, zie foto.
Als ik tijd heb zal ik nog een keer teruggaan.

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 29, 2020, 06:39:42 AM
Opname 2: ik twijfel of die FM-qcf-pulsen niet ook onderdeel zijn van het sociale geluid. Ik vind ze behoorlijk laag voor laatvlieger met dergelijke steile pulsen. De puls op bijvoorbeeld 0,92 past m.i. wel weer prima op een Nyctalus-soort. Op die locatie lijkt bosvleermuis me overigens ook een soort om in ieder geval in je achterhoofd te houden (waarmee ik niet zeg dat deze opname die soort is).
Over de tweede opname, er is altijd nog relevante informatie om te melden. De opname is gemaakt terwijl ik stil stond. Ervoor en erna heb ik opname gemaakt van Rosse vleermuis, eerder in de buurt wel ook laatvlieger gehoord. Omdat het geluid varieert in intensiteit lijkt het erop dat het een rondvliegende vleermuis is, eens? Dan moeten er ook echolocatiepulsen te horen zijn lijkt mij. Direct ervoor en erna heb ik opname gemaakt van duidelijke QCF-pulsen van de Rosse vleermuis, op basis daarvan zou het inderdaad best kunnen dat een Rosse vleermuis is met iets afwijkend geluid. Zijn er kenmerken waarop we het geluid toch kunnen determineren?

Citaat van: Merel op mei 03, 2020, 13:04:53 PM
Kun je de geluidsopnamen niet toevoegen aan de waarneming?
Ik heb de opname met een batlogger gemaakt, dat geluid is te beluisteren en te analyseren in batexplorer of batsound. Om het te kunnen uploaden moet eerst vertraagd worden en omgezet worden daar MP3. Dat leidt tot kwaliteitsverlies én is niet makkelijk omdat zover ik weet batlogger geen exporteer functie heeft voor hetrodyne of Timeexpension geluiden.

Alvast bedankt voor je reactie

Douwe van der Ploeg

Ik ken het boek (ligt zelfs naast me), en hoewel het zeker allerlei voorbeelden geeft van de variatie van sociale geluiden die soorten kunnen voortbrengen, en enkele van de meer voorkomende weergeeft, is het verre van compleet. Ik kom elk jaar meerdere geluiden tegen die er niet in staan, zelfs niks gelijkends, of geluiden die toch bij een verwante soort horen.. Waarmee ik overigens niet zeg dat het GEEN brandts is.

Opname 2: variatie van intensiteit kan zeker een rondvliegend dier impliceren, maar het kan ook zo simpel zijn dat ie de andere kant op riep...

Je merkt het al wel, ik durf dergelijke sociale geluiden niet "los" tot soort te benoemen, maar als ik móest gokken zou ik zeggen Myotis spec. in verblijf en rosse. Allebei dus zeer onzeker, en niet gebaseerd op iets meer dan instinct en eigen ervaring met gelijkende geluiden. Sociale geluiden zijn zo variabel, en vind ik soms tot de lastigste behoren om te determineren.

Als je op Facebook zit zou je de groep "vleermuisgeluiden" kunnen proberen, daar zitten mensen met meer ervaring in deze zaken.
Douwe van der Ploeg