Hoofdmenu

Dode bunzing?

Gestart door LN, april 28, 2020, 15:19:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

LN

Dit dode beestje zonder kop viel me op vanwege de kleur vacht:

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/189946050/.
1 Bunzing - Mustela putorius dood, gezien
datum: 2020-04-19
locatie: N62 - Westerscheldetunnelweg Hoek (ZL)

foto's:






Obs suggereert Bunzing, voor die plek vind ik dat ook de meest ws. soort.

Rob Koelman

#1
Lijkt me een muskusrat...


Citaat van: LN op april 28, 2020, 15:19:19 PMObs suggereert Bunzing, voor die plek vind ik dat ook de meest ws. soort.

ObsIdentify is voor de determinatie van veel zoogdieren nog ronduit onbetrouwbaar...
Met vriendelijke groet, Rob

LN

Citaat van: Rob Koelman op april 28, 2020, 16:43:30 PM
Lijkt me een muskusrat...


Citaat van: LN op april 28, 2020, 15:19:19 PMObs suggereert Bunzing, voor die plek vind ik dat ook de meest ws. soort.

ObsIdentify is voor de determinatie van veel zoogdieren nog ronduit onbetrouwbaar...
Niet aan gedacht, ken ik alleen zwemmend ;-) . Het water is wat verder weg van de plek waar hij lag (zo'n 200 m), maar ze komen er zeker voor.
Het was moeilijk om er een goede foto van te maken (plat en verdroogd, kop noch staart), dus dat helpt Obs ook niet echt op 't goeie spoor. 
Dus "Muskusrat onzeker" van maken?

Merel

Ik zie er echt helemaal niks in, maar dat pootje klopt in elk geval niet voor bunzing.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#4
Het type vacht (type en kleur haren) klopt perfect voor muskusrat. Als je nog eens een dode muskusrat vindt die wel 'compleet' is moet je eens goed kijken naar het type vacht. Dan leer je een dier ook determineren op andere kenmerken dan 'totaalindruk'. Zeker voor verkeersslachtoffers is dat handig, want daar is vaak niet zo veel meer van over...

Muskusratten hebben een fraaie pels en dat is dan ook de reden dat ze ooit hier in Europa terecht zijn gekomen (voor de pelsfokkerij en ook om op te kunnen jagen).

Mag wat mij betreft op zeker (als muskusrat).

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Goede tip! Ik kom ze niet vaak tegen, maar zal er beter op letten. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

LN

Citaat van: Rob Koelman op mei 03, 2020, 14:15:55 PM
Het type vacht (type en kleur haren) klopt perfect voor muskusrat. Als je nog eens een dode muskusrat vindt die wel 'compleet' is moet je eens goed kijken naar het type vacht. Dan leer je een dier ook determineren op andere kenmerken dan 'totaalindruk'. Zeker voor verkeersslachtoffers is dat handig, want daar is vaak niet zo veel meer van over...

Muskusratten hebben een fraaie pels en dat is dan ook de reden dat ze ooit hier in Europa terecht zijn gekomen (voor de pelsfokkerij en ook om op te kunnen jagen).

Mag wat mij betreft op zeker (als muskusrat).
Done. De kleur vacht was wat mijn aandacht trok, maar ik kende die kastanjebruine kleur niet (begrijp nu waarom de pels gewild was :-( ). Zag er net weer een zwemmen en paar dagen terug nog een skelet gevonden.