Hoofdmenu

Klein kevertje 3 mm

Gestart door nielsyese, april 28, 2020, 14:57:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

nielsyese

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik heb foto's lopen kijken om de familie terug te vinden, maar kwam er niet uit? Ca. 3 mm, op houten weidepaal met veel vogelpoep.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/189945305/.
1 Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. imago
datum: 2020-04-28
locatie: Yerseke (ZL)

foto's:




Ca. 3 mm
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Ha Dick, daar had ik gekeken omdat de kever me deed herinneren aan de Notoxus monoceros die ik een keer heb gezien. Een beetje hetzelfde mierachtige uiterlijk. De enige die er op lijkt is Anidorus nigrinus, maar bij alle foto's van die soort zie ik oranje eerste antenneleedjes, en bij deze is het eerste antenneleedje zwart. Dus ik kom er niet uit? Ik heb ook geen tabel verder. Een opmerking bij de waarneming door een administrator geeft in tussentijd aan Anthicidae, maar in die familie vind ik geen gelijkende soorten?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jan cuppen

Hoi Niels,

Zo te zien heb je de kever verzameld. Ik zou dit exemplaar wel eens onder de binoc willen zien. Ik weet niet in welke familie ik deze kever vanaf deze foto zou onderbrengen (Aderidae of Anthicidae). ik zie zo gauw geen soortbeschrijving in beide families die helemaal doet voor een Nederlandse soort (maar kan me best vergissen). Wanneer je hem nog hebt mag je hem opsturen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

nielsyese

Dag Jan, hij is verzameld. Zou je je adres in een PM willen sturen? Dan stuur ik hem naar je op.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ed Colijn

kop is niet goed in beeld maar zou wel eens Anthicus ater kunnen zijn en dat is (nog) geen NLse soort
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

jan cuppen

Dag Niels-Jan, Dick en Ed,

Ik heb het kevertje inmiddels bekeken en geprepareerd. De determinatie was toch wel een beetje lastig. De familie was op zich eenvoudig: Anthicidae, evenals het  genus: Anthicus. Aangezien ik de soort niet kende (de meeste Anthicus-soorten wel eens gezien) maar meteen gekeken naar de suggestie van Ed: Anthicus ater. De beschrijving leek behoorlijk goed te voldoen, maar één ding klopte echt niet. Dat was de lengte. Van Anthicus ater was de lengte meer dan 3,5 mm en deze was maar 2,8 mm. Dat is een wereld van verschil. Dan maar de sleutel volgen in FHL 8. Na enig puzzelwerk en een vermelding van Niels-Jan dat de vindplaats een licht brak gebied kwam de oplossing vrij snel: Anthicus constrictus. In de Nederlands kevercatalogus van 2010 is het genus Anthicus opgesplitst in meerdere genera en de kever behoort nu tot het genus Cyclodinus. De soort was al bekend uit Zeeland van na 1966 en bij waarneming.nl staan twee niet gevalideerde waarnemingen van deze soort, beide uit Zeeland. Leuk om te kijken wie die waarnemingen gedaan heeft. Ik valideer deze waarnemingen niet omdat er nog een brakke dubbelganger is en de determinatiekenmerken zijn niet te zien op de foto's.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Ed Colijn

iets minder spannend ;) maar bedankt Jan
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Arp

Evengoed een mooi resultaat lijkt me zo - eerste gevalideerde waarneming :)  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Leuk. Die van mij uit Colijnsplaat ligt nog bij Theodoor.
Groeten,
Dick Belgers

nielsyese

Citaat van: jan cuppen op mei 06, 2020, 23:36:53 PM
Dag Niels-Jan, Dick en Ed,

Ik heb het kevertje inmiddels bekeken en geprepareerd. De determinatie was toch wel een beetje lastig. De familie was op zich eenvoudig: Anthicidae, evenals het  genus: Anthicus. Aangezien ik de soort niet kende (de meeste Anthicus-soorten wel eens gezien) maar meteen gekeken naar de suggestie van Ed: Anthicus ater. De beschrijving leek behoorlijk goed te voldoen, maar één ding klopte echt niet. Dat was de lengte. Van Anthicus ater was de lengte meer dan 3,5 mm en deze was maar 2,8 mm. Dat is een wereld van verschil. Dan maar de sleutel volgen in FHL 8. Na enig puzzelwerk en een vermelding van Niels-Jan dat de vindplaats een licht brak gebied kwam de oplossing vrij snel: Anthicus constrictus. In de Nederlands kevercatalogus van 2010 is het genus Anthicus opgesplitst in meerdere genera en de kever behoort nu tot het genus Cyclodinus. De soort was al bekend uit Zeeland van na 1966 en bij waarneming.nl staan twee niet gevalideerde waarnemingen van deze soort, beide uit Zeeland. Leuk om te kijken wie die waarnemingen gedaan heeft. Ik valideer deze waarnemingen niet omdat er nog een brakke dubbelganger is en de determinatiekenmerken zijn niet te zien op de foto's.
Dag Jan, bedankt voor de determinatie. Het frappante is dat 1 van de andere waarnemingen ook door mij is gedaan in hetzelfde gebied. Ik kon het me niet meer herinneren, maar het was dan ook 8 jaar geleden. Ik heb het terug lopen zoeken, ik heb het beestje destijds blijkbaar wel met een tabel gedetermineerd onder de binoc https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,178589.msg1150605.html#msg1150605 . Welke tabel weet ik niet meer, ik heb wel delen van Freude/Harde/Lohse, maar ik dacht dat ik dit deel niet had. Hoe dan ook, als de verschillen tussen de brakke dubbelgangersoort erg klein zijn, zou ik de andere waarneming op niet te beoordelen laten staan. Ik ben geen keverexpert en nooit geweest ook.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek